مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام کرد؛

ذخیره 160 هزار لیتر پلاسمای مازاد/ سهم 5 درصدی زنان در اهدای خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم در هیچ استانی میزان ذخیره خون کمتر از هفت برابر مصرف آن استان باشد، گفت: در حال حاضر 160 هزار لیتر ظرفیت جمع‌آوری پلاسمای مازاد بر مصرف بیمارستانی در کشور وجود دارد و یکی از برنامه‌های سازمان انتقال خون، توسعه جمع‌آوری پلاسما و رساندن ظرفیت ذخیره به 200 هزار لیتر است.

کد مطلب: ۵۱۸۵۰۸
لینک کوتاه کپی شد

به‌گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، علی‌اکبر پورفتح‌اله در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه ملزومات مورد نیاز انتقال خون، ذخیره راهبردی شده است، گفت: برنامه راهبردی و عملیاتی سازمان انتقال خون تدوین و اجرایی می‌شود تا از این طریق حجم اهداکنندگان مستمر افزایش یابد. تأمین خون با اولویت بر سلامت آن یکی از وظایف سازمان انتقال خون است تا همیشه خون در دسترس باشد که خوشبختانه در کشور از مرحله کفایت خون گذر کرده‌ایم و باید بر روی سلامت خون کار کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران عنوان کرد: براساس اطلاعات پنج سال گذشته، اکثر موارد HIV و هپاتیت B وC در کسانی مشاهده شده که برای نخستین‌بار خون اهدا کردند؛ به‌طوریکه 75 درصد موارد هپاتیت B و C و HIV در اهدا کنندگان بار اولی دیده شد که جمعیت 25 درصدی اهداکنندگان کشور را تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با تأکید بر کاهش آمار اهداکنندگان بار اولی، گفت: باید به سمتی برویم که اهداکنندگان بار اولی را کاسته و جمعیت مستمر را نگهداریم. البته جمعیت اهداکنندگان مستمر 51 درصد است و در حال حاضر 500 هزار اهداکننده مستمر و یک میلیون اهداکننده با سابقه در کشور وجود دارد که در تلاشیم اهداکنندگان فرهیخته و آگاه را افزایش دهیم.

پورفتح اله درخصوص تولید داروهای مشتق از پلاسما نیز بیان کرد: در حال حاضر 160 هزار لیتر ظرفیت جمع‌آوری پلاسمای مازاد بر مصرف بیمارستانی در کشور وجود دارد و یکی از برنامه‌های سازمان انتقال خون، توسعه جمع‌آوری پلاسما و رساندن ظرفیت ذخیره به 200 هزار لیتر است. این مقدار به روش اهدای مستقیم پلاسما در هشت مرکز تهیه و تامین می‌شود که اگر بتوانیم این میزان را به 600 هزار لیتر برسانیم، می‌توانیم داروهای مشتق از پلاسما را با پلاسمای ایرانی تولید کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیمی از داروهای مشتق از پلاسما در کشور با پلاسمای ایرانی تولید می‌شود، اظهار کرد: نیمی از داروهای مشتق از پلاسما از پلاسمای ایرانی تولید می‌شود؛ به‌طوریکه 25 درصد از فاکتور 8 انعقادی از پلاسمای ایرانی تولید می‌شود و اگر در آلبومین هم مدیریت مصرف صورت گیرد، بزودی می‌توانیم به طور 100 درصدی با پلاسمای ایرانی تولید کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 کشور ایران توانست 11 میلیون دلار کاهش ارزبری در زمینه تولید داروهای مشتق از پلاسما داشته باشد که سال گذشته این عدد به 17 میلیون دلار رسید.

وی در ادامه از ساخت مراکز سیار انتقال خون در کشور خبر داد و تصریح کرد: سازمان انتقال خون برنامه‌ریزی کرده با کمک خیرین 9 واحد سیار انتقال خون ایجاد کند که درحال حاضر یک کانتینر ساخته و دومین کانتینر هم در همین ماه به بهره‌برداری می‌رسد. این مراکز سیار در مواقع بحران و عادی کار خون‌رسانی را در 9 نقطه کشور انجام می‌دهند.

پورفتح اله با اشاره به تغییر آیین‌نامه انتقال خون بیمارستانی، بیان کرد: امکانات لازم برای ذخیره‌سازی خون و تقویت بانک‌های خون در مراکز درمانی تهیه شده است. همه دنیا در زمینه تامین پلاکت مشکل عمده‌ای دارند؛ چرا که افراد مصرف‌ کننده پلاکت در جوامع انسانی به شدت رو به افزایش است. میزان مصرف پلاکت ظرف پنج سال گذشته در کشور از 400 هزار واحد به یک میلیون واحد رسیده است.

پورفتح‌اله با اشاره به اینکه امکان اهدای مستقیم پلاکت در همه استان‌ها وجود دارد، بیان کرد: یکی از موانع اهدای مستقیم پلاکت، هزینه سنگین ملزومات یک‌بار مصرف این کار بود که با اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید این هزینه‌ها کاهش یافته و با فرهنگ‌سازی اهدای پلاکت مشکل آن را مرتفع خواهیم کرد.

وی با تاکید بر مدیریت خونریزی‌های وسیع ناشی از حوادث، یادآور شد: با استفاده از گروه خونی O می‌توانیم مدیریت بحران در زمان بروز حوادث را انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه سهم بانوان دراهدا خون کمتر از پنج درصد است، افزود: در اهدا خون توسط بانوان شاخص خوبی نداریم که البته در همه کشورهای در حال توسعه این مشکل وجود دارد. باید به سمتی برویم که مشارکت بانوان در اهدای خون افزایش یابد. نبود زیرساخت‌های مناسب اهدای خون برای بانوان را یکی از موارد دخیل در کم بودن مشارکت بانوان در اهدای خون عنوان کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار