معاون سازمان گردشگری استان مازندران درگفت وگو با پانا مطرح کرد:

برگزاری جشنواره غذا با هدف تقویت و احیاء غذاهای محلی در سفره ایرانی

معاون سازمان گردشگری استان مازندران با اشاره به برگزاری جشنواره غذا که با عنوان ˝سفره ایرانی و گردشگری ˝از تاریخ 30 تیرماه تا 1 مردادماه سال جاری در رامسر برگزار می شود، اظهار کرد: این جشنواره با هدف احیا و تقویت غذاهای محلی استان ها بر اساس برنامه ای که از سوی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برنامه ریزی شده است، در 8 منطقه کشور و 31 استان کشور برگزار می شود که منطقه یک آن شامل استان های گیلان ، مازندران ، گلستان و قزوین است .

کد مطلب: ۵۱۸۵۰۲
لینک کوتاه کپی شد

مهران حسنی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا افزود: جشنواره منطقه یکم از سی ام تیرماه در محل تله کابین شهر سبز رامسر برگزار می شود که تا زمان اختتامیه این جشنواره که 1 مرداد ماه است، ادامه خواهد داشت.


حسنی خاطرنشان کرد: این جشنواره با حضورآقای سلطانی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان گردشگری برگزار خواهد شد و در این جشنواره استان ها مکلف شده اند 3 غذای اصلی، 3 پیش غذا و 3 نوشیدنی و دم نوش محلی مربوط به آن استان را که توسط 3 آشپز تهیه شده ارائه دهند.
وی افزود: درجشنواره غذا هیات داورانی که با ترکیب 3 داور ملی و 2 داور محلی از هر استان هستند، آشپزهای برتر را انتخاب می کنند و در بخش جانبی نیز با حضور رستوران دارها و واحدهای پذیرایی غذاهای محلی هر استانی که از آن شرکت کرده اند را ارائه می دهند که در این بخش نیز 4 رستوران برتر معرفی خواهند شد.
معاون سازمان گردشگری استان مازندران با بیان اینکه در یکی دیگر از بخشهای این جشنواره صنایع دستی وابسته به غذا ارائه می شود، عنوان کرد: از جمله صنایع دستی وابسته به غذا ، ظروف غذای محلی یا سفره های محلی است که در گذشته غذا بر روی انها سرو می شده است .
وی افزود: در مازندران نوعی ظرف غذای ویژه وجود دارد که نام آن لاکتراشی است و از ظروف کاربردی طبخ غذا در گذشته های دور بوده اما اکنون به عنوان ظروف تزئینی در طاقچه ها یا ویترین منازل استفاده می شود.
حسنی بیان کرد: هدف هتلداران از شرکت در این جشنواره معرفی هتل ها و ظرفیتهای پذیرایی و تنوع غذاهای ارائه شده در رستوران های کشور است .
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ثبت ملی غذاهای محلی ایرانی به درستی صورت گرفته است ، گفت: اگرچه کار جامعی در این زمینه صورت نگرفته اما در مورد برخی غذاها از جمله باقاله قاتوق یا میرزا قاسمی که در تمامی استان های شمالی سرو می شود خواستگاه آن که استان گیلان است به تایید همگان رسیده است .

وی تصریح کرد: تقویت بنیان‌های فرهنگی مناطق مختلف، تدوین استانداردهای خوراک، تأکید بر فرآیند ثبت غذا به‌عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی کشور و از عوامل تأثیرگذار توسعه صنعت گردشگری، تمرکز بر تنوع غذاهای ایرانی، احصاء، حفظ و احیای غذاهای محلی و نیز بررسی پیش‌نیازهای موردنیاز برای سرو این غذاها در رستوران‌ها و مراکز اقامتی اهداف مهم جشنواره‌های منطقه‌ای «سفره ایرانی؛ فرهنگ گردشگری» محسوب می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه جشنواره غذا برنامه جانبی نیز دارد، عنوان کرد: در غالب کارگاه های آموزشی، نوع طبخ غذاهای محلی به مردم آموزش داده می شود و از سوی دیگر آئین های نمایشی و موسیقی محلی نیز در حاشیه این جشنواره 3 روزه ارائه خواهد شد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران عنوان کرد: صنایع دستی وابسته به طبخ و سرو غذا نیز از بخشهای جنبی این نمایشگاه خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار