بزرگترین خانه خشتی وقفی جهان افتتاح می‌شود

پروژه مرمت خانه موقوفه حاج آقا علی رفسنجان به عنوان بزرگترین خانه خشتی جهان در حال اجرا است و شهریور ماه امسال افتتاح می شود.

کد مطلب: ۵۱۷۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا به نقل از صابر، عباسعلی جعفری، معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به روند اجرای عملیات عمرانی در خانه موقوفه حاج آقا علی رفسنجان اظهارداشت: این مجموعه با دارا بودن 12 هزار مترمربع مساحت ، به عنوان بزرگترین خانه خشتی وقفی جهان شهرت دارد و در حال حاضر با پیشرفت 95 درصدی عملیات مرمت کاری در دست اقدام است.
وی افزود: با توجه به تخصیص اعتبار و تجهیز مجموعه تا اواخر شهریور ماه امسال، بخشی از عملیات مرمت کاری این مجموعه اتمام و به بهره برداری خواهد رسید.
جعفری تصریح کرد: برای تکمیل فازهای اجرایی بعدی مجموعه شامل مرمت بافتهای قدیمی ، مجموعه بازار، حمام، آب انبار و تالارکه در برنامه های آینده این بنا تعریف شده است، به 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه خانه «حاج آقا علی» در فاصله 6 کیلومتری شهر رفسنجان واقع شده است، افزود: خانه حاج آقا علی در گذشته به خانه وقفی شهرت داشته و دارای 12 هزار متر مربع مساحت و هفت هزار متر مربع زیر بنا است.
وی با بیان اینکه این مجموعه نمونه‌ای زیبا و باشکوه از معماری عصر قاجار است ، گفت : این خانه مشتمل بر هشت قسمت؛ بازار، آب انبار (تامین کننده آب اهالی که دارای سردری با آجرهای گلدار تزئین شده و دیوارهای آن دارای نقوش آجری و کاشیکاریهای زیبا است)، مسجد، کاروانسرا، حمام، حسینیه، یخدان (که در دو کیلومتری قاسم آباد و در روستای عباس آباد حاجی است و تامین کننده یخ مورد نیاز اهالی بود) است که هر یک کاربری خاصی داشته اند.
جعفری با اشاره به اینکه قدمت این بنا به قریب 130 سال می‌رسد ، تصریح کرد : خانه حاج آقا علی با زیربنایی بالغ بر هفت هزار متر مربع و با معماری زیبا و ایرانی یکی از بزرگترین و زیباترین خانه‌های خشتی و سنتی جهان به شمار می‌آید که توسط حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی (بزرگترین تاجر ایرانی آن دوره) در سال 1136 هجری خورشیدی بنا گردیده است.
منبع:میزان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار