مدیر پایگاه ثبت جهانی کویر لوت:

کویر لوت ثبت جهانی شد/کرمان رکوردار آثار ثبت جهانی ایران

مدیر پایگاه ثبت جهانی کویر لوت از رای مثبت اعضاء اجلاس یونسکو به ثبت جهانی کویر لوت خبر داد و گفت: هم اکنون کرمان رتبه نخست آثار ثبت جهانی در کشور را داراست.

کد مطلب: ۵۱۷۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ محمد جهانشاهی اظهار کرد: امروز ۱۷ جولای پس از یک روز تاخیر در بررسی پرونده ها در اجلاس یونسکو به واسطه اتفاقات ترکیه، پس از ارائه پرونده بیابان لوت اعضا به این منظر طبیعی به عنوان بیست و یکمین اثر میراث جهانی ایران رای مثبت دادند.
وی ادامه داد: ثبت بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در یونسکو و پنج پرونده جهانی استان کرمان جایگاه ویژه ای به کرمان و کشور می دهد.
جهانشاهی گفت: در حال حاضر با ثبت بیابان لوت؛ تعداد پرونده های ثبت جهانی استان کرمان به پنج فقره و آثار ثبت جهانی به هفت اثر رسید که شامل باغ شاهزاده ماهان، ارگ بم، روستای تاریخی میمند، سه قنات و بیابان لوت است.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرددشگری استان کرمان ادامه داد: در حال حاضر کرمان اولین استان به لحاظ آثار ثبت جهانی در کشور است.
وی با تقدیر از مسئولان و مردم شهداد که در ثبت جهانی بیابان لوت تاثیرگذار بودند، گفت: شرایط این روزهای ترکیه بر روند رسیدگی عادی و به موقع پرونده ها در اجلاس یونسکو تاثیر گذاشت اما با تلاش صورت گرفته هیئت اعزامی از سوی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی طالبیان معاون میراث کشور؛ ایران به تمامی خواسته های خود در این اجلاس دست پیدا کرد.
جهانشاهی عنوان کرد: با ثبت جهانی کویر لوت و قنوات ایران؛ کشورمان به ۱۰ کشور اول جهان از لحاظ ثبت آثار جهانی نزدیک تر شد.
وی با اشاره به اینکه ایران ۲۱ پرونده ثبت جهانی دارد، افزود: ایران جز معدود کشورهایی است که آثار ثبت جهانی تاریخی و طبیعی دارد.
منبع:مهر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار