مدیرعامل سابق اتحادیه دامداران درگفت وگو با پانا مطرح کرد:

کاهش قابل توجه مصرف فرآورده های لبنی/توان صادراتی کاهش یافته است

مدیرعامل سابق اتحادیه دامداران با اشاره به کاهش قابل توجه مصرف شیر و فرآورده های لبنی گفت: به دلیل آنکه تولیدات صادراتی کشور قابلیت رقابت در بازارهای صادراتی را ندارد کارخانجات نمی توانند در بحث صادرات حرفی برای گفتن داشته باشند.

کد مطلب: ۵۱۷۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد

سعید سلطانی سروستانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این پرسش که تاثیرات صنعت دامداری از رکود ادامه دار صنایع چیست ، عنوان کرد: قیمت شیر خام در کشور پائین است و دامداران حتی قادر به تامین هزینه تمام شده خود نیستند و به دلیل تاثیراتی که صنعت دامداری از رکود دیده است ظرفیت کارخانجات نیز به حد قابل توجهی کاهش یافته است .


وی افزود: دامداران چاره ای جز تولید شیر خام ندارند و تولید آنها نه اختیار که اجبار است و اگر ادامه ندهند قادر به تغییرکاربری واحد تولیدی خود نیستند .
مدیرعامل سابق اتحادیه دامداران خاطرنشان کرد: برخی از گاوداری های صنعتی میزان ظرفیت خود را تا 30 درصد کاهش داده اند و حاشیه سود برای دامداران نیز اندک است .
وی با اشاره به دخالت دولت در قیمت گذاری شیر خام اظهار کرد: فرآورده های تولیدی از شیر خام توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان تحت کنترل است و اگر قرار باشد که این کنترل صورت گیرد طبیعی است ماده اصلی اولیه تولید در این صنعت که شیر خام است نیز تحت کنترل و قیمت گذاری دولتی قرار می گیرد .
سلطانی خاطرنشان کرد: قیمت شیرخام دو سال قبل هزار و 440 تومان مصوب شد که 70 درصد هزینه های تمام شده تولید شیرخام به دلیل کنترل تورم و تامین نهاده های تولید با افزایش قیمت همراه نبوده اما حدود 30 درصد از هزینه تمام شده شامل هزینه های جاری و دستمزد با افزایش همراه بوده است و دولت عاملی برای این افزایش بوده است .
وی اظهار کرد: سقف قیمتی خرید شیرخام درحال حاضر برای شیرخام درجه یک با سطح بار میکربی زیر هزار حدود هزار و 250 تومان است به این دلیل که تقاضای خرید پائین است .
مدیرعامل سابق اتحادیه دامداران اظهار کرد: به دلیل آنکه تولیدات صادراتی کشور قابلیت رقابت در بازارهای صادراتی را ندارد کارخانجات نمی توانند در بحث صادرات حرفی برای گفتن داشته باشند و مشوق های صادراتی نیز به تولید کنندگان صادراتی ارایه نمی شود.
سلطانی خاطرنشان کرد: در بازار داخلی نیز توان مصرفی مردم بسیار پائین است و دربحث فرهنگی نیز تبلیغات رسانه ای برای افزایش مصرف لبنیات و فرآورده های لبنی پائین است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار