مناطق دارای بیشترین آلودگی صوتی پایتخت

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه آلودگی صوتی یکی از دغدغه‌های اصلی کلان شهرها است، گفت: بر اساس آخرین پایش های انجام شده به طور میانگین در تهران 5دسی بل بیشتر از حد استاندارد، آلودگی صوتی وجود دارد.

کد مطلب: ۵۱۶۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد

محمد حسین بازگیر رییس اداره محیط زیست شهر تهران درباره مناطق دارای بیشترین آلودگی صوتی پایتخت گفت: ازجمله عوامل ایجاد آلودگی صوتی منابع متحرکی چون حمل و نقل عمومی، خودروهای سواری، موتورسیکلت ها، حمل ونقل هوایی و منابع ثابتی چون نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، فرودگاه‌ها و پایانه‌های حمل و نقل هستند.

وی همچنین در ادامه عواملی مانند واحدهای تخلیه بار و زباله، وسایل برقی و الکتریکی و مکان‌های تفریحی را منابع متفرقه ای دانست که در ایجاد آلودگی صوتی تأثیرگذارند.

بازگیر با اشاره به حد استاندارد صوت در مکان های گوناگون گفت: در مکان‌های مسکونی در روز 55 و در شب 65 دسی بل و در مکان هایی که هم مسکونی هستند و هم صنعتی در روز 70 و در شب 60 دسی بل حد استاندارد آلودگی صوتی است؛ این در حالی است که به طور میانگین در تهران 5دسی بل بیشتر از حد استاندارد، آلودگی صوتی وجود دارد و در مناطق پرتراکم مانند منطقه های 6 ،12 و 21 بیشتر از سایر نقاط شهر آلودگی صوتی وجود دارد.

وی ادامه داد: آلودگی صوتی بر سلامت جسمی و روحی افراد تاثیر نامطلوب می‌گذارد و می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به شنوایی انسان وارد کند، همچنین آلودگی صوتی اثراتی منفی بر روند رشد گیاهان و جانوران دارد.

شناسایی نهادهای تولید کننده آلودگی صوتی در پایتخت

بازگیر بیان کرد: اداره محیط زیست واحدهایی مانند نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و کارخانه‌هایی که آلودگی صوتی بیش از حد مجاز ایجاد می‌کنند را شناسایی می‌کند و به آنها مهلت می‌دهد که این مشکل را رفع کنند، در غیر این صورت این واحدها را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران، چینش درست شهر و امکانات شهری، رفع گره‌های ترافیکی و ایجاد فضای سبز را از جمله اقدامات موثر درکاهش آلودگی صوتی دانست و گفت: گارگاه‌ها و نیروگاه‌هایی که آلودگی صوتی تولید می‌کنند ملزم هستند که برای ژنراتورها و دستگاه‌های خود پوشش درست کرده و دور آنها اتاقک بزنند.

وی با بیان اینکه فرودگاه ها نیز عوامل دیگر آلودگی صوتی در شهر تهران هستند، گفت: مسیر رفت و آمد هواپیماها در سطح شهر مشخص هستند پس باید درساخت و سازهای شهری، این مسیرها مورد توجه قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار