تحلیلگر بازار نفت درگفت وگو با پانا مطرح کرد:

افزایش انگیزه های قاچاق با دو نرخی شدن مجدد بنزین

تحلیلگر بازار نفت با اشاره به تبعات دو نرخی شدن بنزین و افزایش انگیزه های قاچاق اظهار کرد: نرخ واقعی بنزین متناسب با هزینه های تمام شده و قیمت منطقه ای دو تا سه برابر رقم کنونی است اما به دلیل ساختار دولت محور در اقتصاد بعید به نظر می رسد دولت بتواند آن را اعمال کند .

کد مطلب: ۵۱۴۷۱۲
لینک کوتاه کپی شد

محمد علی صادقی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با اشاره به تبعات دو نرخی شدن بنزین در کشور اظهار کرد: هیچ ضرورتی برای دو نرخی شدن بنزین در کشور وجود ندارد و طبیعی است که دو نرخی شدن می تواند زمینه فساد و سوء استفاده مالی را فراهم کند .


وی افزود: بیشترین حجمی که بنزین قاچاق می شود به دلیل دو نرخی بودن است که انگیزه قاچاق را در قاچاقچیان تقویت می کند.
تحلیلگر بازار نفت اظهار کرد: در زمینه تک نرخی شدن بنزین نیز این اقدام باید با توجه به قیمت های منطقه صورت گیرد به طور مثال نرخ بنزین در ترکیه حدود 5 هزار تومان ،عراق 2500 ،افغانستان و پاکستان 1500 تومان است و این تفاوت قیمت طبیعی است که انگیزه قاچاق را افزایش داده است .
صادقی تاکید کرد : طبیعی است که تک نرخی شدن بنزین باید متناسب با شرایط بازار منطقه باشد تا بتواند ضمن افزایش درآمدهای دولت از ناحیه فروش موجبات کنترل قاچاق را نیز فراهم کند .
تحلیلگر بازار نفت در پاسخ به این پرسش که چه نرخ بنزینی را با توجه به شرایط اقتصادی مردم مناسب می دانید ، عنوان کرد: ساختار اقتصادی کشور دولت محور است و درامدی برای بخش خصوصی وجود ندارد تا با اتکای به آن توانمندی های خود را بروز دهد بنابراین بعید به نظر می رسد که دولت بتواند نرخ واقعی برای بنزین متناسب باهزینه های تمام شده را اجرایی کند .
وی ادامه داد: مردم در شرایطی که اقتصاد ضعیف است تمایل دارند که سوبسید دریافت کنند به همین دلیل در طول سالیان گذشته برای اعمال تغییرات منطقی در کشور اقداماتی صورت نگرفته است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار