یک فوق تخصص مغز واعصاب در گفت و گو با پانا:

ساعات خواب با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط مستقیم دارد

یک فوق تخصص مغز و اعصاب با اشاره به تاثیر خوابِ درست بر روند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گفت: خواب مناسب برای کودکان 9ساعت و برای نوجوانان و جوانان 8ساعت درشب وبه صورت عمیق و منظم است.

کد مطلب: ۵۱۲۹۴۲
لینک کوتاه کپی شد

مصطفی صدیقی فوق تخصص مغزواعصاب در گفت وگو با خبرنگار پانا کرمانشاه با بیان اینکه کمبود خواب در روند یادگیری اختلال ایجاد می کند گفت: با توجه تاثیرات منفی کمبود خواب اگر دانش آموزان در طول هفته خواب کافی نداشته اند نباید آخر هفته به جبران خواب خود بپردازند زیرا موجب بر هم خوردن نظم خواب می شود.
صدیقی گفت: دانش آموزان به هنگام عصر از ترکیبات کافئین دار شامل قهوه، چای، نسکافه، کاکائو،نوشابه،نوشابه انرژی زا و... استفاده نکنندو قبل از خواب پرخوری نداشته باشند، بهتر است از غذاهای سبک مانند سوپ و میوه جاتی مانند موز استفاده کنند و از مرکباتی مثل سیب و پرتقال استفاده نکنند زیرا به دلیل ویتامین C موجود خواب را کم می کند.
وی بااشاره به اهمیت آرامش در دانش آموزان گفت: بستر فقط محل خوابیدن باشد نه کارهایی دیگرزیرا در غیر این صورت دانش آموز شرطی شده و کم کم احساس می کند که بستر محلی برای بیدار ماندن است، ساعت خواب را قربانی درس خواندن نکنند زیرا نتیجه معکوس خواهد داشت و همچنین قبل از خواب از دیدن تلویزیون وفیلم های ترسناک و هیجان انگیز خود داری کنند وبه مطالعه کتاب وشنیدن موسیقی ملایم بپردازند.
وی با اشاره به ساعات مفید برای ورزش کردن گفت: ورزش مناسب می تواند موثر باشد زیرا به خواب، عمق و کیفیت می بخشد البته ورزشی که قبل از عصر باشد بهتر است زیرا ورزش به هنگام عصر خواب را آشفته می کند. خواب روز باید چهل و پنج دقیقه الی 1ساعت باشد و بیش از آن از عمق خواب شبانگاهی می کاهد و بهترین زمان خواب روزانه ساعت 2الی 3ظهر است.
صدیقی در ادامه سخنانش افزود:هرفردی روزانه به 1ساعت بیرون رفتن نیاز دارد زیرا ین امر علاوه بر ترشح ملاتونین سبب تنظیم ساعت درونی و بیرونی می شود. ساعت بیرونی همان ساعت تقویم می باشد که بیست و چهار ساعت است و ساعت درونی ساعتی است که در سیستم عصبی براساس نیازهای بیولوژی بدن تنظیم شده است و بیست و پنج ساعت است.
وی در پایان افزود: افرادی که به دلایل مختلف نظیر گرد وغبار بیرون نمی روند ملاتونین در مغز آنها ترشح نمی شود.همچنین افراد نابینا و کسانی که در قطب، زیر دریا و در فضا هستند نیز دچاراین مشکل می شوند.


خبرنگار:/زهرا اکبری/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار