اجرای آزمایشی سیستم تخلیه آب مخازن نفتی در شرکت پالایش نفت تبریز

درراستای حمایت از شرکتهای دانش بنیان در شرکت پالایش نفت تبریز ، سیستم تخلیه آب مخازن نفتی به شیوه نوین و برای اولین بار در کشور در این شرکت به صورت آزمایشی نصب و راه اندازی شد.

کد مطلب: ۵۱۲۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی،محمدرضا مجید پور گفت: این طرح برای نخستین بار در کشورو با حمایت مدیریت شرکت پالایش نفت تبریز اجرا می شود و دارای نتایج اقتصادی و زیست محیطی مثبتی است.

مجید پور با اشاره به ضرورت اجرایی کردن این طرح افزود: مخازن ذخیره مواد نفتی حاوی ناخالص هایی می باشند که با عنوان آب ترش در ته مخازن انباشته می شود و وباید در عملیات صنعتی از مخزن تخلیه شود.

وی اظهار کرد: زمینه های تحقیقاتی برای تخلیه آبهای مخازن نفتی به صورت بومی و پیشرفته در کشور از 10 سال پیش دراین شرکت دانش بنیان آغاز شده و با حمایت پالایشگاه تبریز توانستیم آن را در یکی از مخازن نصب کنیم.

مجید پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر تخلیه اتوماتیک آب مخازن صورت می گیرد و علاوه بر تخلیه اتوماتیک امکان تصفیه آب خارج شده نیز فراهم است که نگرانی های زیست محیطی در این زمینه را نیز از بین می برد.

وی با اشاره به اینکه یکی از نقاط قوت این طرح به نسبت نمونه های آمریکایی و اروپایی آن قیمت پائین و نیز جلوگیری از اتلاف وقت است، افزود: در مدل های خارجی باید مخزن تخلیه شده و نیز فرایند عملیات متوقف شود و این در حالی است که در نمونه ساخته شده داخلی نیازی به توقف فرایند و تخلیه مخزن نیست.

وی ادامه داد: در این دستگاه هیچ تماسی بین حسگرها و مواد نفتی وجود ندارد و امکان آلوده و خراب شدن حسگرها نیز خیلی پائین است و این در حالی است که نمونه خارجی حسگر در داخل مواد نفتی غوطه ور است.

پیمانکار این طرح دانش بنیان اضافه کرد: در سیستم ساخت داخل، نصب و باز کردن آسان بوده و در خارج از مخزن انجام می گیرد و تداخلی در فرایند بهره برداری مخزن ایجاد نمی کند و نیز مصرف انرژی خیلی پائینی دارد و فضای کمی نیز اشغال می کند و برتر از همه این موارد این دستگاه کاملا بومی شده و توسط شرکت دانش بنیان طراحی و ساخته شده است.

مسئول مخازن شرکت پالایش نفت تبریز نیز گفت:نفت خام وارد شده به مخازن نفتی در این شرکت دارای مقداری آب ترش در حدود 0.15 درصد است که باید از نفت خام جدا شود تا در فرایند تقطیر مشکلی پیش نیاید.

حسین سرداری ادامه داد: با نصب سیستم تخلیه آب مخازن نفتی ضمن کاهش هزینه ها و الکترونیکی شدن آن از اتلاف وقت ماموران و کارکنان نیز جلوگیری می شود.

وی اظهار کرد: با اجرای این روش می توان آب ترش حاصل شده را تصفیه و از آن به صورت مجدد استفاده کرد که موجب کاهش آلایندگی محیط زیست نیز می شود.

وی یادآور شد: با اجرای این روش در هر 48 ساعت حدود 50 متر مکعب از مخزن نفت تخلیه می شود.

رئیس مهندسی پالایش نفت تبریز نیز با بیان اینکه یکی از سیاست های مدیریت پالایشگاه تبریز حمایت از شرکتهای دانش بنیان در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی است گفت: امسال 3 طرح دانش بنیان مورد حمایت این شرکت ، اجرایی می شود که تا کنون 2 طرح به بهره برداری آزمایشی رسیده و نصب سیستم تخلیه آب مخازن نفتی به صورت اتوماتیک دومین طرح دانش بنیان مورد حمایت شرکت پالایش نفت تبریز است.

یعقوب منصوری افزود: سیستم تخلیه آب مخازن نفتی به صورت اتوماتیک در مراحل آزمایشی قرار گرفته و تست های مختلف را گذرانده است و در حال حاضر دریکی از مخازن این شرکت نصب شده و جواب قابل قبولی نیز گرفته ایم و با تست نهایی ؛ درهمه مخازن نصب و کنترل خروج آب ترش از مخازن به صورت یکپارچه از اتاق کنترل صورت خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار