معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

سالانه 30 هزار تن گوشت قرمز در اردبیل تولید می شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سالانه 30 هزار تن گوشت قرمز در اردبیل توسط واحدهای دامی تولید می‌شود.

کد مطلب: ۵۱۱۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل ،بهلول تکلوی در جلسه بررسی راهکارهای تشکیل زنجیره تولید یکپارچه شیر و گوشت قرمز با حضور اتحادیه دامداران و کارشناسان اجرایی با اعلام این خبر اظهار کرد: استان اردبیل 380 هزار واحد دامی دارد که همه ساله 30 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند از این میزان تولید 14 هزار تن به مصرف داخل استان و 16 هزار تن به دیگر استان‌های هم‌جوار جهت مصرف فرستاده می‌شود.

وی افزود: به دلیل اینکه خروج این میزان گوشت به دیگر استان‌ها به صورت دام زنده صورت می‌گیرد فلذا به میزان 3 تا 5 درصد افت به دلیل حمل بین راهی حادث می‌شود که این میزان افت به ضرر تولید کننده و مصرف کننده است و باعث هدر رفت سرمایه ملی است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: این در حالی است که خوشبختانه کشتارگاه صنعتی اردبیل یکی از مجهزترین و در عین حال کامل‌ترین واحد کشتارگاه در سطح کشور است و ضرورت دارد که چاره‌ای اندیشیده شود تا جلوی خروج گوشت از استان به صورت دام زنده گرفته شود و مسئولان و دست اندرکاران تولید پس از ذبح و بسته‌بندی گوشت شرایط حمل آن را به دیگر استان‌ها فراهم آورند و به عبارت دیگر باید چاره‌ای اندیشیده شود تا با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح و اصولی زنجیره تولید و متعاقب آن حمل گوشت در استان نهادینه شود.

تکلوی در خصوص وضعیت شیر نیز در ادامه گفت: خوشبختانه سالانه در استان بالغ بر 240 هزار تن شیر تولید می‌شود که از این میزان 120 هزار تن مصرف داخل استان است و بقیه به خارج استان فرستاده می‌شود و این در حالی است که 42 کارخانه لبنی در استان وجود دارد که نیمی از این واحدها راکد و غیر فعال هستند به همین خاطر اگر قرار باشد تمهیداتی در خصوص تشکیل زنجیره شیر همانند گوشت در استان تشکیل شود می‌بایست با حمایت‌های لازم موجبات خروج این تعداد از کارخانه‌های لبنی از حالت راکد و غیر فعال فراهم شود.

وی تصریح کرد: تنها در این صورت است که می‌توان امیدوار بود شیر با قیمت مناسب و در کمترین زمان ممکن به دست مصرف‌کننده برسد و اگر شیر خام به دیگر استان‌ها فرستاده شود پس از فرآوری و بسته‌بندی مجددا به داخل استان برگردد هزینه‌های سنگینی از بابت حمل و نقل متحمل مصرف‌کننده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تنها راه برون‌رفت از وضعیت کنونی شیر و گوشت قرمز این است که زنجیره تولید گوشت قرمز و شیر در استان ایجاد شده و جلوی خروج گوشت به صورت دام زنده گرفته شود.

تکلوی در پایان سخنان خود بیان کرد: کارخانه‌های راکد و نیمه فعال با حمایت‌های لازم شروع به فعالیت کرده و دام برای کشتار به دیگر استان‌ها فرستاده نشود و بدیهی است سیاست این معاونت نیز در همین راستا صورت خواهد گرفت و به زودی مصرف‌کننده‌ها و تولیدکننده‌ها از نتایج این اقدامات با اجرای این طرح که همانا «تشکیل زنجیره یکپارچه تولید شیر و گوشت قرمز» است بهره مند خواهند شد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار