امیدواری نیا مطرح کرد؛

نابینایان کرجی در پستوی مشکلات و فراموشی / معلولان حق حیات دارند

رئیس هیئت امنای جامعه نابینایان شهرستان کرج با بیان اینکه روشندلان در پستوی مشکلات و فراموشی گرفتار مانده اند، اظهار داشت: معلولان همچون دیگر اقشار جامعه از حق حیات برخوردارند و سایرین باید این حقوق را رعایت نمایند.

کد مطلب: ۵۱۰۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پاناازکرج، حمید امیدواری نیا که با همراهی همسر روشندلش جمیله عبدی ، به بیان گوشه هایی از درد، رنج و سختی های قشر روشندل پرداختند و با تاکید بر اینکه حق حیات از حقوق مسلم تمام انسانها به شمار می رود، خواستار رسیدگی بیشتر مسئولان نسبت به دغدغه های خود شدند.

وی با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی مراجع ذیصلاح، از زندگی حدود دو هزار روشندل در سطح شهرستان کرج خبر داد و گفت: همچنین 27 الی 30 هزار معلول در این شهرستان سکونت دارند که هر یک از معلولیت ها بایدها و نبایدهای خاص خود را دارند و از مردم و مسئولان انتظار می رود که به سهم خویش شرایط لازم برای رفاه اجتماعی ایشان را فراهم آورند.

امیدواری نیا افزود: روشندلان کرجی اکنون هزار پرونده در اداره کل بهزیستی البرز و 769 پرونده نیز در جامعه نابینایان شهرستان مفتوح دارند که به فراخور شرایط و امکانات، حمایت هایی از ایشان صورت می پذیرد اما متاسفانه بر خلاف کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و آمریکا که به نابینایان مستمری ماهانه پرداخت می کنند، در کشورمان چنین شرایطی برقرار نیست.

نیاز مبرم 15 نابینا به داروهای خاص و کمیاب

این روشندل در ادامه از نیاز مبرم 10 الی 15 نابینای کرجی که از دیگر معلولیت ها یا بیماری های خاص نیز رنج می برند، به داروهای خاص و کمیاب سخن به میان آورد و خاطر نشان کرد: همچنین 60 تن از اعضای جامعه با توجه به مشکلات مالی، نیازمند دریافت سبد کالا به صورت ماهانه می باشند که تامین این نیازها بدون همکاری خیرین نیکوکار شدنی نیست.


به گفته رئیس هیئت امنای جامعه نابینایان شهرستان کرج، آنچه در شرایط کنونی از اولویت بیشتری برخوردار می باشد، کمک به خروج نابینایان از انزوا و افسردگی است که این مهم نیازمند شناخت صحیح جامعه از توانمندیها، نیازها و مطالبات ایشان است و باید بدانیم که نابینا نه نیازمند ترحم، بلکه مطالبه گر حقوق فراموش شده خود می باشد.

وی از اشتغال به عنوان اصلی ترین دغدغه نابینایان یاد کرد و بیان داشت: دغدغه یافتن شغل مناسب در بین معلولان به یک چالش جدی تبدیل شده که در بین آنها شرایط برای روشندلان بسیار سخت تر می باشد؛ گرچه به همت شورای چهارم کرج شاهد بکارگیری 10 نابینا در سطح مناطق و سازمانهای تابعه مدیریت شهری می باشیم اما این میزان کافی نیست و نیاز به فرصت های جدید شغلی برای آنها به شدت احساس می شود.

مناسب سازی فضاهای عمومی کرج برای تردد روشندلان؛ نهایتاً 15 درصد

امیدواری نیا در بخش دیگری از این گفتگوی صمیمانه با بیان اینکه رتبه البرز در بین استانهای کشور به لحاظ مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی جهت تردد آسان نابینایان در جایگاه 15 قرار دارد، اضافه کرد: در سطح کلانشهر کرج نیز نهایتاً 15 درصد از معابر مناسب سازی گردیده است که در مقایسه با وضعیت دیگر کشورها بسیار ضعیف است.

این مسئول از راه اندازی کتابخانه گویا با بیش از پنج هزار جلد کتاب گویا در محل کتابخانه امیرکبیر خبر داد و تصریح کرد: متاسفانه نهادهای مربوطه در رابطه با رفع مشکلات نابینایان از اتحاد و همکاری لازم برخوردار نیستند و همچنین نگاه ترحم انگیز جامعه به روشندلان، ایشان را به شدت آزار می دهد، در حالی که بسیاری از آنها دارای توانمندیهای خاص و ویژه ای هستند که مغفول مانده است.

وضعیت نامناسب معابر موجب خانه نشینی روشندلان شده است

وی با انتقاد از وضعیت نامناسب معابر، پیاده روها، حاشیه پارکها و مسیر تردد ادارات و بیمارستانها که موجب خانه نشینی و انزوای بسیاری از نابینایان گردیده است، گفت: چنانچه مدیران مناطق 12 گانه شهرداری کرج حداقل یک روز از سال را با ویلچر تردد نمایند، بیش از پیش با مشکلات معلولان و روشندلان آشنا خواهند شد و متوجه سختی ها و رنجی که روزانه بر ما متحمل می گردد، می شوند.


این روشندل در عین حال از اقدامات صورت گرفته از سوی مدیریت شهری کرج در راستای مناسب سازی برخی معابر منطقه رجایی شهر، بلوار تازه احداث سربازان گمنام و غیره تقدیر و تشکر و اظهار امیدواری کرد: ناظرین پروژه ها از بدو ساخت راههای دسترسی در خصوص مناسب سازی آنها برای تردد معلولان سختگیری های لازم را داشته باشند.

امیدواری نیا با تقاضا از رسانه ها برای ترویج ازدواج نابینایان با یکدیگر (در صورت تائید پزشکان)، خواستار فراهم آوردن تسهیلاتی از سوی بهزیستی، سیستم بانکی و نهادهای خیریه در همین ارتباط شد و عنوان کرد: این گزینه کمک شایانی به خروج روشندلان از خانه نشینی و انزوا می کند و آنها برای ادامه زندگی امیدوارتر می شوند و به یکدیگر برای غلبه بر مشکلات و سختی ها روحیه می دهند.


وی در پاسخ به این سوال که نابینایان چه درکی از محیط اطراف و صداهایی که می شوند، دارند، اظهار داشت: روشندلان در درجه نخست خواهان برقراری نظم در زندگی خود می باشند و درک آنها از زیبایی ها و نازیبایی های اطرف نیز به مناسب بودن محیط باز می گردد که این مهم ضرورت مناسب سازی فضاها برای تردد آسان ایشان را مضاعف می سازد.

امیدواری نیا در پایان با اشاره به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان و لزوم همدردی مضاعف با نیازمندان در این روزهای خیر و رحمت و برکت، اذعان داشت: در همین راستا عزیزانی که مایل به حمایت نقدی و مالی از روشندلان نیازمند می باشند، می توانند به محل جامعه روشندلان شهرستان کرج واقع در خیابان ادهم، پلاک 66 مراجعه کنند و یا با شماره های 32225347 و 09362324561 تماس حاصل فرمایند.


با تقدیر و تشکر از توجه شما مخاطبین گرامی به بخش نخست گفتگوی رئیس هیئت امنای جامعه نابینایان شهرستان کرج با خبرنگار ما، بخش دوم این گفتگو نیز طی روزهای آتی تقدیم حضورتان خواهد شد و امید است که با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان، شاهد حمایت بیشتر خیرین نیکوکار از روشندلان نیازمند باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار