ایوبی:

Vod رقیب صداو سیما نیست

حجت الله ایوبی با اشاره به امضا تفاهم نامه vod گفت: Vod رقیب صداو سیما نیست و گاهی هراس‌هایی می‌بینیم که مانع حرکت ما می‌شود در حالی که قرار نیست هر کس هر محتوایی را در VOD عرضه کند. VOD به هیچ وجه رقیب رسانه ملی نیست بلکه در کنار یا یار آن است.

کد مطلب: ۵۰۹۳۳۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ صبح امروز مراسم امضای تفاهم‌نامه پروژه vod (سند) بین موسسه رسانه‌های تصویری، نمایندگان شورای عالی تهیه‌کنندگان و شرکت‌های تجمیع‌کننده محتوا و خدمات ویدیویی در موسسه رسانه های تصویری برگزار شد.

در بخشی از این نشست حجت الله ایوبی با اشاره به این مطلب که قرار نیست vod رقیب سازمان صداوسیما باشد، اصولا این پروژه رقیب هیچ‌کس نیست؛ گفت: اگر واقعا نگران تهاجم فرهنگی ،ناتو فرهنگی و ولنگاری فرهنگی باشیم، یکی از راه‌هایش راه‌اندازی پروژه VOD است، چرا که مردم ایران با خلاقیت و قدرت تصویرسازی خود و بهره‌مندی از پشتوانه فرهنگ چندین هزار ساله کشور، می‌توانند محتواهای جذاب و جالب توجهی را برای مخاطبان در سراسر جهان تأمین کنند.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که این پروژه کمک شایانی به اقتصاد هنر می کند ؛ اظهار کرد:پروژه vod از نظر اقتصادی هم به نفع شرکت‌های هم کار، باشد و برای بیان محتوای ارزشمند فرهنگ ایرانی نیز موثر واقع شود. به نظر من بهترین راه مبارزه با تهاجم فرهنگی این است که مردم در داخل و خارج از کشور به تولیدات فرهنگی داخلی دست یابند.

این مدیر سینمایی در ادامه با اشاره به این مطلب که این پروژه کمک شایانی به انتقال فرهنگ ایرانی به خارج از کشور می کند ؛ افزود: امروز ما مقابل نسل جدیدی که فارسی را با لهجه صحبت می‌کنند، مسئولیم و اگر دلمان برای جامعه ایرانی خارج از کشور می‌سوزد، یکی از راه‌هایش راه‌اندازی پروژه vod است.

وی به استقبال مخاطبان سینما از فیلم های سینمایی اشاره کردو گفت: این استقبال نشان می‌دهد که مردم ما ماهواره‌ها را خاموش می‌کنند و از میان هزار گزینه انتخابی، سینمای ایران را که مجوز وزارت ارشاد دارد، انتخاب می‌کنند و ما راه‌اندازی vodرا هم در راستای همین موفقیت می‌بینیم.

رئیس سازمان سینمایی خاطر نشان کرد: گاهی هراس‌هایی می‌بینیم که مانع حرکت ما می‌شود در حالی که قرار نیست هر کس هر محتوایی را در VOD عرضه کند. VOD به هیچ وجه رقیب رسانه ملی نیست بلکه در کنار یا یار آن است.

وی ادامه داد: VOD به معنای مغازه‌های مجازی ما برای ارائه محتواهایی است که با مجوز ارشاد تولید شده‌اند. بنابراین نه رسانه فراگیر صوتی و تصویری و نه رقیب هیچ رسانه دیگری است.

به گفته ایوبی حفظ فرهنگ ملی هزینه دارد و این نگرانی که نامش را تهاجم یا ولنگاری فرهنگی می‌گذاریم، در کشورهای اروپایی و صاحب تمدن هم وجود دارد چرا که آن‌ها هم می‌بینند که سالن‌های سینمایشان با فیلم‌های آمریکایی قبضه شده است و ما تنها ملتی هستیم که سینماهایمان را حفظ کردیم و در سالن‌های ما آثار تولیدی خودمان نمایش داده می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به این مطلب که حفظ فرهنگ ملی نیازمند عزم ملی ،تصریح کرد: با اتهام زدن به دیگران و مبرا دانستن خود از اشتباهات، چیزی حل نمی‌شود بلکه همه باید در کنار هم قرار بگیریم و بودجه این امر را نیز فراهم کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بودجه وزارت ارشاد یک هفتم بودجه فرهنگی کشور است، ادامه داد: راه مقابله با تهاجم فرهنگی، همکاری همه نهادهاست نه اینکه بودجه‌های فرهنگ را صرف خنثی‌کردن هم کنیم بلکه باید این بودجه‌ها را هم افزایی کنیم.

ایوبی در پایان سخنان خود یادآور شد: جهان غرب مطرح کننده کالایی فرهنگی ایران است. آن‌ها عاشق فرهنگ ما هستند و گنجینه‌های ادبی و معنوی ما که در خارج از کشور این همه طرفدار دارد، اگر به تصویر کشیده شود طبیعتا استقبال بالایی از آن خواهد شد. اما گاهی خود را نمی‌شناسیم و دیگران را هم خیلی دست بالا می‌گیریم.

به گزارش پانا؛ در بخش دیگری از این نشست مصطفی ابطحی مدیر موسسه رسانه‌های تصویریبا اشاره به امضا تفاهم نامه این پروژه گفت: امروزه با گسترش تحولات فناوری و توسعه شبکه‌های ارتباطی، انتقال محتوای تصویری و صوتی با حجم بالا بر بستر اینترنت فراهم شده است، با این تحول تکنولوژیک؛ بیزنس و بازارهای بسیار خوبی در جهان بوجود آمده است و در ایران نیز به دنبال پیوند تولید محتوا و تکنیک هستیم و هر چند با تأخیر،‌ استارت کار مشترکی را در این زمینه زده‌ایم..

ابطحی ادامه داد: در ایران محتواهای جذاب و حیرت‌انگیزی داریم ؛ به همین دلیل در صددیم از تکنولوژی و تکنیک استفاده کنیم و این محتواها را در سرورهای خود قرار دهیم تا مخاطبان ملی و جهانی از دیدن آن لذت ببرند.

وی تاکید کرد: این بسترسازی باید در داخل کشور انجام شود، چرا شرکت‌های تجمیع کننده خارجی باید محتواهای ما را دسته‌بندی کنند و آن‌ها را به ما ارائه دهند؛ به همین دلیل بود که در موسسه رسانه‌های تصویری تلاش می‌کنیم سامانه‌ای فراهم آوریم تا محتوای ایرانی به دست خودمان آپلود شود

ابطحی یادآور شد: این موسسه مأموریت یافته تا به این کار مهم بپردازد. به همین دلیل پروژه سند را استارت زدیم و خوشبختانه دیگر این پروژه همبستگی دیگر نهادهای دولتی و خصوصی را فراهم آورد و حالا در تلاش هستیم با تکنولوژی‌های جدید عقب‌ماندگی فرهنگی خود را در حوزه ارائه و آپلود محتوا جبران کنیم.

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: کمیته‌ سیاست‌گذاری محتوا متشکل از نمایندگان شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما، شرکت‌های تجمیع‌کننده، نمایندگان موسسه رسانه‌های تصویری است که کلیه سیاست‌گذاری‌ها را انجام می‌دهند، این کمیته مباحثی مانند قیمت‌گذاری محتواها، بازاریابی، نسبت محتوای خارجی و ایرانی، چگونگی استفاده از محتواهای غیرایرانی و... بررسی می‌شود.

بر اساس این گزارش؛ در ادامه این مراسم علیرضا داودنژاد تهیه‌کننده و کارگردان سینما و یکی از نمایندگان شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما در سخنانی گفت: امروزه همگان از خلال مانیتوهای مختلف با یکدیگر ارتباط دارند. یعنی جهان و تاریخ در این قاب رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: دیجیتال، قدرت را توزیع کرده و دیگر ساختارهای سنتی قدرت جذاب نمی‌دهد. امروزه کلیک به معنای قدرت است و هر کس که محصولش فراگیرتر و اثرگذارتر باشد، کلیک و قدرت بیشتری خواهد داشت و هر آنچه از دانایی سینمایی بیشتری برخوردار باشد قدرتش نیز بیشتر است.

داودنژاد در عین حال ابراز تأسف کرد: منظومه هنری و رسانه‌ای ما مقابل رقیبان خارجی قافیه را باخته در حالی که مشکل ما کمبود نیروی خلاق یا مخاطب نیست اما چرا مخاطبان ما پای کالاهایمان نمی‌نشینند. تعداد مخاطبانی که در اختیار کالای ایرانی است قابل مقایسه با مخاطبان محصولات ترک، هندی و... نیست.

کارگردان فیلم‌های «روغن مار» و «مرحم» با اشاره به اینکه ما صنعت خودروسازی پیشرفته‌ای نداریم، متذکر شد: استاندارد تولید سینمایی ما با خودروسازی‌ ما قابل مقایسه نیست و تمام جشنواره‌های جهانی گواهی می‌دهند که استاندارد سینمایی ما بالاست. بنابراین همه شرایط برای اقبال از فیلم‌های داخلی فراهم است.

داودنژاد ادامه داد: زمانی که پروژه VOD مطرح شد وحشت کردم که قاتل جانمان شود و بازار قاچاق و ماهواره رونق بگیرد و محصولات خارجی ما را قبضه کند اما خوشبختانه مجموعه اتفاقاتی که افتاد باعث شد که امروزه با VOD بتوانیم میلیون‌ها کلیک‌خور ایرانی داشته باشیم. پس دیگر جایی برای تردید و ترس نیست واتفاقی بهتر از این نخواهد بود.

کارگردان «مصائب شیرین» با تأکید بر لزوم راه‌اندازی نهضت تولید محتوا خاطر نشان کرد: این نهضت یعنی بتوانیم با نیروی انسانی و استعدادهایمان جریان اساسی در محصولات بیداری و شنیداری ایجاد کنیم و فضای دیداری-شنیداری را که تقریبا از دست رفته است احیا کنیم.

وی در پایان صحبتش با بیان اینکه سالن‌های سینمای ایران اصلا قابل مقایسه با کشورهای همسایه نیست، ابراز امیدواری کرد: با این تفاهم‌نامه نهضت تولید محتوا راه‌اندازی شود.

در بخش دیگری از این برنامه عالمی مدیرعامل شرکت ویدا نرم‌افزار به عنوان یکی از نمایندگان شرکت‌های تجمیع‌کننده خاطر نشان کرد: با ورود تکنولوژی‌های جدید مدام محتواها تغییر می‌کنند و امروزه می‌توانیم محتواهای صوتی و تصویری فاخر را در کمترین زمان و با حداقل هزینه به کل دنیا ارائه دهیم.

او ادامه داد: در این پروژه تمرکز ما بر محتواهای داخلی با ارزش فرهنگی بالاست که درخواست کنندگان زیادی در داخل و خارج از کشور دارند زیرا متأسفانه تاکنون شبکه‌های توزیع و تجمیع در دنیا دست ما نبوده تا بتوانیم این محتواها را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم ضمن اینکه محدودیتی برای حجم آثار نداریم.

سپس لهراسبی‌نژاد مدیرعامل شرکت به‌سیما نیز در سخنانی تأکید کرد: برای حفظ حقوق تولیدکنندگان تدابیر خوبی صورت گرفته که رشد اقتصاد فرهنگی را در پی خواهد داشت.

او همچنین متذکر شد: اگر فضای مجازی از محتواهای ویدیویی کشور خالی بماند و به درستی پر نشود، طبیعی است که دیگران به راحتی آن را پر می‌کنند.

منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده سینما و نماینده شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما نیز آخرین سخنران این برنامه بود.

به گفته او امروزه اتصال فناوری‌های نوین فرهنگی و محتوای فرهنگی فرصتی گرانبهایی برای فتح سرزمین‌های دیگر است.

شاهسواری ادامه داد: اصلی‌ترین حرف این تفاهم‌نامه این است که اگر از فرصت‌هایمان خوب استفاده نکنیم، حوزه استقلال کشور ضرر اصلی را خواهد خورد.

او با تأکید بر اینکه در این راه به شدت نیازمند حمایت جدی صداوسیما هستیم، افزود: هر اتفاق خوب فرهنگی متعلق به کل نظام است و هیچ کس نمی‌تواند ادعایی بر آن داشته باشد.

شاهسواری با اشاره به اینکه محصولات سند از تنوع کافی برخوردارند، ادامه داد: این محصولات فقط شامل فیلم‌های سینمایی نمی‌شود بلکه آثار مستند، موسیقی، کلیپ و... را نیز دربرمی‌گیرد. از سوی دیگر ما خود را مدافع همه تولیدکنندگان و فعالان فرهنگ و هنر در تمام حوزه‌های تخصصی می‌دانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار