اوراقی بدون ریسک نقدشوندگی؛

انتشار اوراق سلف نفتی در گام های پایانی

خبرگزاری پانا: مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به اینکه ریسک نقدشوندگی متوجه اوراق سلف نفتی نیست، گفت : از نظر بازدهی هم بازده حداقلی به صورت ریالی (حدود 80 درصدی ) و بازده دلاری (حدود 30 درصدی) طی سه سال برای این اوراق در نظر گرفته شده است.

کد مطلب: ۵۰۶۱۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پان ابه نقل از سنا، مدیرعامل بورس انرژی با بیان مطلب بالا گفت: بورس انرژی به عنوان بازاری که معاملات ثانویه این اوراق در آن انجام خواهد شد، همراهی های لازم را با بانک مرکزی، وزارت نفت و تامین سرمایه امید و بانک سپه دارد.

شاپور محمدی با اشاره به اینکه ممکن است بخشی از عرضه اولیه هم از طریق بورس انرژی انجام شود، تصریح کرد: در این صورت کارگزاری سپه، کارگزار عرضه کننده و سایر کارگزاران خریدار خواهند بود.

وی در توضیح معاملات ثانویه اوراق سلف نفتی ابراز داشت: از آنجا که این اوراق دارای سررسید در سال 94 خواهد بود، اگر قبل از سررسید مردم بخواهند این اوراق را به وجه نقد تبدیل کنند، باید آن را در بورس انرژی عرضه کنند تا به وجه نقد مورد نیاز خود دست پیدا کنند. البته اگر مردم، نتوانند این اوراق را به خریدارانی که در بازار حضور دارند، بفروشند، بازارگردان این اوراق که شرکت تامین سرمایه امید است، اوراق را از مردم خریداری می کند تا مشکلی در نقدشوندگی این اوراق وجود نداشته باشد.

محمدی با اشاره به اینکه ریسک نقدشوندگی متوجه این اوراق نیست، خاطرنشان کرد: از نظر بازدهی هم بازده حداقلی به صورت ریالی (حدود 80 درصد طی سه سال) و بازده دلاری (حدود 30 درصد) طی سه سال در نظر گرفته شده است.

وی گفت: اگر قیمت جهانی نفت بالاتر از حدود اعلامی باشد، مردم می توانند به بازده بیشتری دست یابند. این موضوع برای سرمایه گذاران به صورت آپشنال قابل استفاده است، به این مفهوم که می توانند به بازده حداقلی قناعت کنند یا در بازار از طریق فروش این اوراق به اشخاص دیگر، در صورتی که قیمت نفت بالاتر باشد، بازده بالاتری را هم کسب کنند.

تفاوت سلف نفتی با اوراق مشارکت

محمدی با اشاره به اینکه بازخرید به وسیله تامین سرمایه امید انجام می شود، اظهار داشت: بنابراین در سود کوتاه مدت این اوراق اندکی کمتر از 10 درصد دلاری یا 20 درصدی که به عنوان بازده سالانه این اوراق در نظر گرفته شده است، محقق خواهد شد. زیرا تامین سرمایه امید به عنوان بازارگردانی که وارد فعالیت می شود، باید دارای یک درآمدی برای این کار باشد، در نتیجه نرخ بازخرید توسط بازارگردان، اندکی پایین تر از بازده واقعی است.

مدیرعامل بورس انرژی به تفاوت اساسی این اوراق با اوراق مشارکت اشاره و تصریح کرد: اوراق سلف نفتی دارای اختیار فروش تبعی است و خریدار این اوراق در فروش آن مختار است که در سررسید به شرکت نفت بفروشد یا از طریق بازار به دیگران بفروشد، که همین آپشن، این اوراق را متمایز می کند، چون بازده این اوراق می تواند بیشتر از بازده تعیین شده یا اوراق مشارکت باشد.

وی تاکید کرد: اما این بازده اضافی یک بازده احتمالی است و قطعی و معین نیست، بلکه ممکن است در همان سطح اعلام شده باقی بماند که بستگی به شرایط بازار جهانی نفت دارد.

محمدی در پاسخ به این سوال که وزارت نفت چه سطحی را تضمین کرده که سود اوراق سلف نفتی را پرداخت کند، گفت: 1.8 برابر قیمت ریالی و 1.3 قیمت دلاری تضمین شده است. یعنی کسی که 100 هزار تومان از این اوراق را خریدای می کند، وزارت نفت تضمین کرده در سررسید 180 هزار تومان خریداری کند و اگر کسی 100 دلار از این اوراق را بخرد، در سررسید 130 دلار مبلغ خرید است.

مدیرعامل بورس انرژی در تشریح واژه سلف، ابراز داشت: واژه سلف از عقود پذیرفته شده اسلامی است و به صورت تاریخی به طور کامل شناخته شده است.

وی ادامه داد: در سلف وجه خرید کالا را خریدار به طور کامل پرداخت می کند ولی کالا در آینده تحویل می شود که این به کلی با قرارداد فوروارد تفاوت دارد. زیرا در فوروارد و فیوچرز، هم ثمن معامله و هم کالا در آینده ردوبدل می شود، در حالی که در سلف شرع اسلامی، خریدار وجه را کاملا می پردازد و کالا در آینده تحویل خواهد شد.

محمدی ابراز داشت: البته در سلف موازی استاندارد که یک محصول مالی ایرانی است، ویژگی هایی وجود دارد از جمله اینکه افراد می توانند این اوراق را قبل از سررسید بارها خرید و فروش کنند و این کاری است که توسط سازمان بورس و وزارت نفت طراحی شده است و به عنوان ابزاری جذاب در آینده در بورس انرژی معامله می شود.

وی در خصوص تفاوت قیمتی نیز گفت: زمانی که اوراق به سررسید نزدیک می شود، قیمت به قیمت اسمی نزدیک می شود. در مورد سلف موازی استاندار نفت چون یک آپشن یا اختیار همراه این اوراق است، قضیه تا حدودی متفاوت بوده و ممکن است در زمانی که به سررسید نزدیک می شود، قیمت های بازاری به شرطی که از قیمت های تضمین شده بالاتر باشند، تعیین کننده قیمت سلف موازی استاندارد هم باشند، در واقع از سقف هم تجاوز کند.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه در اوراق با درآمد ثابت، هر چه به سررسید نزدیک می شویم، قیمت اوراق به قیمت اسمی نزدیک تر می شود، ابراز داشت: اما در مورد سلف موازی استانداردی که با یک آپشن و اختیار تبعی همراه است، قیمت می تواند خیلی بالاتر از قیمت تضمین شده باشد، بسته به اینکه قیمت بازار نفت چه قیمتی باشد ولی قیمت کف یک قیمت تضمین شده است و از این رقم پایین تر نخواهد آمد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مبنای قیمت نفتی که در سلف نفتی مورد محاسبه قرار می گیرد، قیمت نفت عمان و دبی است که در امیدنامه تهیه شده به وسیله تامین سرمایه امید و وزارت نفت تصریح شده و در اعلامیه های عرضه هم مبنای محاسبه، قید خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار