نکات مهم در خوردن سحری و افطار

با آغاز ماه مبارک رمضان، برخی روزه داران بدون توجه به نکات تغذیه ای، در فاصله افطار تا سحر به شدت پرخوری می کنند، مصرف زیاد برخی خوراکی ها همچون حلوا، زولبیا و بامیه و نوشیدنی های قندی، نه تنها برای سلامت بدن مفید نیست که ضرر هم دارد.

کد مطلب: ۵۰۵۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانااز گلستان،با آغاز ماه مبارک رمضان، برخی روزه داران بدون توجه به نکات تغذیه ای، در فاصله افطار تا سحر به شدت پرخوری می کنند، مصرف زیاد برخی خوراکی ها همچون حلوا، زولبیا و بامیه و نوشیدنی های قندی، نه تنها برای سلامت بدن مفید نیست که ضرر هم دارد.

در واقع، افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی، قندخون، چربی خون و… هستند و می خواهند در ماه مبارک رمضان به بدن خود استراحت بدهند، می بایست در خوردن خوراکی ها و غذاهای فاصله افطار تا سحر، محتاط باشند.

هانیه اناری کارشناس واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان کمیجان گفت: توصیه می شود که افراد روزه دار همانند زمانی که روزه نیستند، سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل افطار، شام و سحر است.
وی افزود: در هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات، میوه و سبزی، نان و غلات برای افزایش قند خون توصیه می شود، و علاوه برآن مصرف شیر گرم، فرنی و شیر برنج هنگام افطار مناسب بوده و استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ کم چرب، آش کم حبوبات، حلیم بدون روغن(حلیم منبع خوبی از مواد نشاسته ای، فیبر، پتاسیم و منیزیم است) و هم چنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و مواد معدنی فرد روزه دار می شود.
اناری تصریح کرد: استفاده از میوه و سبزی هنگام افطار و هم چنین در فاصله بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از آب و فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و مانع بروز یبوست می شود، پس لازم است تا در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی های مختلف مصرف شود، چرا که سبزی ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می کنند.

کارشناس واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان کمیجان افزود: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود، چون مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه کاهش قند خون می شوند، به این ترتیب مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می شود شخص زودتر گرسنه شود.
وی گفت: بلافاصله بعد از شام از مصرف چای خودداری کنید، چون جذب آهن را کاهش می دهد، بهتر است بعنوان دسر بعد از شام از میوه ها، مخصوصا مرکبات و میوه های که حاوی مقادیر بالایی ویتامین ث هستند استفاده کنید، زیرا جذب آهن را در بدن افزایش داده و در سوخت و ساز طبیعی بدن و تولید برخی از هورمون ها نقش وی‍‍ژه ای دارند.
اناری اضافه کرد: تا پایان شب و هنگام خواب تا حدی که میل دارید از میوه ها و سبزی ها و آب و سایر نوشیدنی ها استفاده کنید.
وی ادامه داد: بلافاصله بعد از اتمام سحری از نوشیدن چای پررنگ اجتناب کنید، زیرا هم جذب آهن را کاهش می دهد و هم مصرف زیاد چای در سحر باعث افزایش دفع ادرار و دفع مواد معدنی مورد نیاز بدن و بروز تشنگی در طول روز می شود.
کارشناس واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان کمیجان یادآوری کرد: عبادت هایی که بعد از افطار در ماه مبارک رمضان انجام می شود به متابولیسم غذا کمک می کند.

اناری گفت: یکی از نکات مهمی که باید روزه داران رعایت کنند ایست که در طول ماه مبارک رمضان رژیم غذایی ما نباید با حالت عادی خیلی تفاوت کند و باید کاملا در حد امکان ساده باشد، رژیم باید به گونه ای باشد که وزن ما ثابت بماند، البته افرادی که اضافه وزن دارند ماه رمضان فرصت مناسبی برای تعدیل وزن آنها به شمار می آید.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل طولانی بودن ساعات روزه داری و نسبتا کوتاه بودن زمان صرف غذا در طول شبانه روز لازم است که برای وعده های سحر و افطار به سهل الهضم و یا کند هضم بودن غذا دقت کنیم، استفاده از غذاهای سهل الهضم به خصوص در افطار توصیه می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار