زیره ، خاطره انگیزترین طعم دهنده ی غذاهای ایرانیان

برداشت زیره منحصر به فردترین داروی گیاهی ایران از کوهستانهای کرمان آغاز شده است.

کد مطلب: ۵۰۵۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ دانه سیاه رنگ وریزی که این روزها عطرش وسعت زیادی از دامنه ها وکوه های استان کرمان را فراگرفته ،همان طعم دهنده ی غذاهای ایرانی زیره است که عطری خوش به برنج می بخشد.
زیره سیاه این سوغات پرآوازه وبی رقیب کوههای کرمان در فصل خرداد در طبیعت رونمایی می شود.
حال هوای دامنه ها وکوههای کرمان این روزها حسابی شلوغ است ، عشایر مردم روستا ها وکسانی که به چیدن زیره علاقه دارند به این دامنه ها آمدند و مشغول چیدن زیره هستند.
آقای شعبانی مرد 65 ساله ای است که با دستان پر زیره ولبخند شیرینش از چیدن 40 سال زیره در کوههای جوپار کرمان می گوید
وی یادآور شد که بهترین زیره کرمان در کوههای جوپار سبز می شود و در قبلا که خشکسالی نبود وبرف و باران زیادی می بارید 100 کیلو زیره هم برداشت می کرده.
دراین میان خانمی که با سلیقه خاصی زیره را پاک می کرد نظرم را جلب کرد وبه سراغ آن رفتم این زن روستایی از خواص زیره کرمان می گوید واینکه در اکثر غذاهایش برای خوش طعم شدن بیشتر از زیره استفاده می کند.
مددی معاون بهره برداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کرمان با اعلام اینکه زیره وسعتی بیش از 180 هزار هکتار از کوهستانهای استان کرمان را فراگرفته است گفت: از این وسعت 5 هزار کیلو زیره برداشت می شود و پس از برداشت مقداری از آن مصرف داخلی می شود ومابقی آن به تمام کشورهای جهان صادر می شود.
زیره علاوه بر طعم خوبش مانند تمام گیاهان خواص دارویی فراوانی دارد.
همچنین دکتر امامی کارشناس وپژوهشگر در خصوص زیره کرمان افزود: زیره کرمان یکی از بهترین سوغات های کرمان است که در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد.
وی خاطرنشان کرد: ازجمله خواص زیره زیادکننده‌ شیر ، برطرف‌ کردن‌ سوءهاضمه‌، تسهیل‌ هضم‌ غذا، دل‌ پیچه‌ کودکان‌، رفع‌ سوءهاضمه‌ خصوصاً نفخ‌ شکم‌ است‌.
این روزها قرار است در کنار زیره گیاهان دارویی دیگری نیز کاشته شود که به آن طرح تلفیقی می گویند تا بهره برداری به صرفه باشد .
مقیمی کارشناس طرح تلفیقی مراتع استان کرمان هم با بیان اینکه برای اولین بار طرح تلفیقی مراتع را در مرتع های استان کرمان اجرا می کنیم گفت: هدف از این کنار بهره برداری از ظرفیت های مراتع برای تولید چند گیاه دارویی باهم است.
منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار