در گفت و گو با پانا عنوان شد:

سهم خواهی عربستان از دولت آتی و بازسازی یمن؛ موانع پیش روی مذاکرات صلح

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به گذشت بیش از 40 روز از آغاز مذاکرات صلح در یمن، در خصوص دستاوردهای مذاکرات میان گروه های یمنی اظهار کرد: وضعیت یمن در حال حاضر با ناتوانی و ناکامی رژیم عربستان و تلاش این کشور برای دستیابی به آنچه از طریق جنگ نتوانست به دست آورد، وارد فاز جدیدی شده است.

کد مطلب: ۵۰۳۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد

مصیب نعیمی کارشناس مسائل خاورمیانه در این خصوص به خبرنگار سیاسی پانا گفت: محورهای اولیه مذاکرات در کویت نیز با توجه به آن که گروه های یمنی از اهداف عربستان شناخت کافی داشتند، به نتیجه نرسید؛ اما پیام هایشان منتقل شد که از آن جمله بحث آتش بس، پایان تخاصم، تشکیل دولت برای برگزاری انتخابات و بازسازی یمن بود.

نعیمی با اشاره به سهم خواهی عربستان در دولت آینده یمن و مطرح کردن این مساله در مذاکرات نیز گفت: این موضوع مورد قبول گروه های یمنی قرار نگرفت و اتفاقا به همراه بحث بازسازی یمن، یکی از موارد اختلاف است. چرا که برای تعیین سرنوشت هر کشوری بر عهده مردم آن کشور است و نه دول خارجی.

وی گفت: در بحث بازسازی نیز عربستان تلاش کرده تا ایده ایجاد یک صندوق مشترک برای بازسازی یمن را مطرح کند و خود را از زیر بار خسارت و غرامت خارج و اتهامات وارده در خصوص کشتار 1.5 سال گذشته غیرنظامیان و تخریب زیرساخت های این کشور مبرا کند.
کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: عربستان پیشنهاد داده بر این اساس صندوقی تشکیل شود و همه کشورها برای بازسازی یمن کمک کنند و عربستان هم به نوبه خهود این کار را انجام دهد. هرچند این طرح مورد قبول گروه های یمنی واقع نشد و آن ها معتقدند رژیم عربستان سهم اول را در تخریب یمن داشته و باید در این خصوص محکوم شود.

نعیمی با اشاره به درخواست دیگر عربستان مبنی بر خلع سلاح گروه های یمنی نیز عنوان کرد: این درخواست نیز قابلیت تحقق ندارد. سلاح همواره در دهه ها و سده های گذشته در دست مردم یمن بوده و این مساله یعنی خلع سلاح مردم این کشور که با توجه به قبیله ای و عشیره ای بودن ساختار یمن امکان پذیر نیست.

این تحلیلگر سیاسی در خاتمه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که عربستان دچار آن است و نگرانی ها آن ها درباره سیستم و نظام کشورشان و پیامدهای وضعیت یمن، انتظار می رود که عربستان تبعات ناشی از مذاکرات صلح را بپذیرد. هرچند زمان بندی در این خصوص به میزان پایداری طرفین بستگی دارد، اما شرایط فعلی عربستان حاکی از آن است که عربستان بیشتر از یمن نیازمند مذاکره سیاسی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار