یام وزیر ارشاد به مناسبت هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر؛

شعر و شاعری، هنر ملی ایرانیان است

خبرگزاری پانا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به هفتمین جشنواره بین المللی شعر فجر اظهار داشت : شعر و شاعری، هنر ملی ایرانیان است. پیشینیان ما گنجی گهربارتر از دفترهای حکمت‌آمیز شعر، برای ما باقی نگذاشته‌اند.

کد مطلب: ۵۰۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، متن کامل پیام سید محمد حسینی به شرح زیر است:
شعر و شاعری، هنر ملی ایرانیان است. پیشینیان ما گنجی گهربارتر از دفترهای حکمت‌آمیز شعر، برای ما باقی نگذاشته‌اند. آنان، همة آنچه را که آموخته و دریافته بودند و یا خود تجربه کرده‌ بودند، بر پر مرغان سخن بستند و در آسمان حکمت و معرفت، به پرواز درآوردند. شعر فارسی، زبان معنویت و اخلاق و تربیت است و آشنایی بیشتر با این زبان، انس بیشتر با اخلاق و عرفان و معنویت است. بدین رو است که هر خدمتی به شعر فارسی، خدمت به حیات معنوی انسان‌ها است، و هر دفتر شعری که به خانه‌های مردم می‌رود، پیکی از عالم معنا به سوی مردمان است.
شاید هیچ کشوری در جهان نباشد که به اندازة ایران، مهد ذوق‌ورزی و سخن‌سرایی باشد. این اهتمام شگفت، از آن رو است که ایران، از دیرباز سرزمین حکمت و معرفت بوده است و شاعران فارسی‌گو، مصداق این سخن پیامبر عظیم‌ الشأن اسلام‌اند که «همانا شعر از حکمت است.» بر صاحبان ذوق سلیم و شاعران عزیز است که قدر این نعمت بزرگ را بدانند و آن را در راه گسترش اخلاق و معنویت به کار گیرند. به‌حق، زبانی که در اصلاح و تربیت و بیان حقیقت، می‌چرخد، همچون شمشیری است که در میدان جهاد به جولان درآمده است و دشمنان خدا را به خاک مذلت می‌افکند. تاریخ اسلام، سرشار از قصیده‌های بلند و غزل‌های آبدار و رباعیات دلربا در مدح حقیقت و ذم جهل و تاریکی است. تا آن هنگام که شعر و شاعری بر همین سیر و سلوک باشد، شاعران را مقامی است بلند و ارج و اجری است بی‌پایان.
ادبیات، گنجینة تجربه‌ها و آموخته‌ها و داشته‌های ایرانی است. هر چه آموختیم، در این خزانة عرشی، اندوختیم تا دست ‌به‌ دست، به آنان رسد که تشنة معنا و شیفتة معرفت‌اند. ادبیات، فقط دستور و قافیه ‌دانی و هنر متن‌ خوانی و مضمون‌پردازی نیست. هر دفتر شعر که به بازار سخن می‌آید، جهانی است سرشار از اشارت‌های پیدا و پنهان به معشوق سرمدی. تا این عشق و آن معشوق هست، زبان ایرانی، شعر تر می‌گوید و سخن نغز به میان می‌آورد .
شعر در ایران، هیچ‌گاه به محاق نرفت و هرگز خزان ندید. در ایران، رقیبانی چون داستان و رمان، نه جا بر او تنگ کردند و نه از یاران و همراهانش کاستند. انقلاب شکوهمند اسلامی، بر فرّ و شکوه آن افزود و اکنون به یمن وجود شاعرانی بزرگ و نکته‌سنج و تعهدمدار، بهار شعر و ادب فارسی را به تماشا نشسته‌ایم. دولت خدمت‌گزار، هر گونه خدمت و احترام به ذوق ایرانی را، تکلیف الهی خود می‌داند و هر چه از کارخانة ذوق و شعور ایرانی مسلمان سر زند، سرمایه‌ای هنگفت به شمار می‌آورد.
خدای را شکر و سپاس می‌گزاریم که جشنوارة بین المللی شعر فجر، در هفتمین منزل سلوک خود، به قله‌هایی سرافراز دست یافته است و جامة توفیق بر تن دارد. این همه را از عنایات الهی و توجهات حضرات معصومین(ع) می‌‌دانیم و یقین داریم که :
از رهگذر خاک سر کوی شما بود
هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار