معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس:

پیش دبستانی ها، آموزش الفبا و ریاضی را به معلمان اول دبستان بسپارند

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت: آموزش زبان انگلیسی و هرنوع الفبا حتی الفبای فارسی در دوره پیش دبستانی ممنوع است.

کد مطلب: ۵۰۰۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس، علی عسکر جمشیدی، گفت: در دوره پیش دبستانی ، پرهیز از آموزش کتاب های کمک درسی غیراستاندارد و خودداری از آموزش مفاهیم انتزاعی که ذهن کودک آماده فراگیری آن نیست ،از اصول کلی است که باید رعایت شود.

وی اظهار کرد: در این دوره، تنها باید پیش نیازهای خواندن، نوشتن و حساب کردن به کودکان آموخته شود و آموزش الفبا و ریاضی به معلمان پایه اول دبستان سپرده شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت: اگر بنا به آموزش الفبا به کودکان باشد، باید الفبای زبان فارسی به عنوان زبان مادری در پایه اول دبستان به آنها آموخته شود و اعتقاد متخصصان تعلیم و تربیت نیز بر همین امر است.

جمشیدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مراکز حفظ قرآن کریم نیز در چارچوب و سازوکار داخلی خودشان که به تایید مراکزی همچون حوزه علمیه قم رسیده است فعالیت دارند ،اما از نظر معیارهای وزارت آموزش و پرورش، آموزش الفبا باید تنها در پایه اول دبستان و توسط معلمان صورت گیرد.

وی افزود: از آنجا که مربیان این گونه مراکز، آموزش های لازم را فرا نگرفته اند، آموزش الفبا توسط آنها به کودکان اقدامی اشتباه است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس اظهار داشت: دوره پیش دبستانی از یک نگاه و با توجه به نیاز کودکان برای کسب آمادگی تحصیل در دبستان، دوره ای الزامی است و از سوی دیگر هیچ مدرسه ای وجود ندارد که کودکان را به خاطر نرفتن به دوره پیش دبستانی، در پایه اول دبستان ثبت نام نکند.

وی ادامه داد: دوره پیش دبستانی، دوره ای غیررسمی است که مقدمه ورود کودکان به دبستان محسوب می شود و در قالب آن، بچه ها با مدرسه و یکسری هنجارهای اجتماعی آشنا می شوند.

جمشیدی اظهار کرد: پرورش مهارت های جسمی حرکتی، مهارت های ذهنی، صفات اخلاقی، ذوق هنری و زیبایی شناسی، مهارت تکلم زبان فارسی، آشنایی با محیط زیست، علاقه به طبیعت و ارتقای سطح بهداشت، تقویت هویت ملی، حس دینی و علایق مذهبی و ایجاد علاقه به یادگیری از اهداف دوره پیش دبستانی است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس افزود: در این دوره باید از فعالیت های تایید شده وزارت آموزش و پرورش بهره گرفته شود و ارزشیابی کودکان بر اساس مشاهده رفتار و عملکرد گروهی آنها با رویکرد تشویقی باشد و در این ارزیابی ها، تفاوت های فردی کودکان در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: توجه به رشد همه جانبه کودک در ابعاد جسمانی، عاطفی، اجتماعی و دینی باید در دستور کار برنامه های پیش دبستانی ها باشد.

جمشیدی بیان کرد: در دوره پیش دبستانی همچنین باید از طرح مباحث حزن انگیز خودداری و بر شاد بودن برنامه ها و ایجاد نشاط در کودکان تاکید شود.

به گفته این مقام مسئول، حدود 70 هزار کودک پنج تا شش ساله در سال تحصیلی 95 -94 در پیش دبستانی های استان فارس نام نویسی کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار