مدیرکل امور عشایری استان اردبیل :

کوچ بهاره عشایر از نیمه خرداد آغاز می‌شود

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: کوچ بهاره عشایر شاهسون استان اردبیل از نیمه خرداد به بعد آغاز می‌شود تا شاهد این حرکت جامعه عشایری به سمت دامنه‌های سبلان و مناطق ییلاقی باشیم.

کد مطلب: ۴۹۶۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل ،قادر هنرمند اظهار کرد: بر اساس تقویم اجرای برای کوچ عشایری قرار است با همکاری دستگاه‌های ذیربط و از نیمه خرداد به تدریج کوچ جامعه عشایری به سمت ییلاق شامل دامنه سبلان ، باغرو و بزغوش انجام شود تا به مانند سال‌های گذشته در مدت زمان تعیین شده عملیات کوچ به راحتی و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط جامعه فعال عشایری به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه ایل شاهسون 6 درصد جمعیت استان را شامل می‌شود، افزود: جامعه عشایری استان اردبیل 80 هزار نفر را شامل می‌شود که این میزان جمعیت قادر است 40 درصد پروتئین و لبنیات مورد نیاز استان و کشور را تامین کند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل بیان کرد: جامعه عشایری استان اردبیل با 1.5 میلیون دام و وابستگی به زندگی دامداری سنتی در دو فصل از سال بهار و پاییز کوچ‌های خود را از قشلاق به ییلاق و بالعکس انجام می‌دهند که البته این کوچ تابع شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی مناسب در ییلاق و قشلاقات است هر چند که بر اساس پروانه چرای صادر شده از طرف منابع طبیعی این کوچ در نیمه‌های اردیبهشت معین شده اما با توجه به مناسب نبودن پوشش گیاهی در دامنه‌های سبلان بر اساس تصمیم شورای عشایری و تدوین تقویم کوچ عشایر قرار شده این کار از نیمه خرداد به بعد انجام شود.

هنرمند با بیان اینکه در مهار بیماری تب برفکی جامعه دامپزشکی استان شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا دامی از جامعه عشایری گرفتار این بیماری نشود، یادآور شد: قطعا توصیه جدی بر این است تا بعد از واکسیناسیون یک هفته تا 10 روز جامعه عشایری از کوچ پرهیز کنند و تاکید ما نیز بر این است تا عشایر غیرتمند استان اردبیل از کوچ زودهنگام پرهیز کرده تا آسیبی متوجه مراتع و سرسبزی دامنه‌های سبلان وارد نشود.

وی به برگزاری مناسب جشنواره کوچ عشایری با تدارک برنامه‌های مختلف در شهرستان بیله‌سوار اشاره کرد و گفت: در زمان کوچ دستگاه‌های مختلف موظف هستند تا خدمات مناسبی را اعم از آبرسانی‌های سیار، تامین آرد مورد نیاز، سبوس و دیگر نیازهای جامعه عشایری را تهیه وتامین کنند تا این جامعه سختکوش بتواند با خیال راحت کوچ بهاره خود را انجام دهد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر چرا‌گاه‌های قشلاقات و ییلاقات در حال رشد و نمو مناسب است ضروری است جامعه عشایری مراقبت بیشتر را از این چرا‌گاه‌ها داشته باشند تا با ورود زود هنگام دام زمینه نابودی و تخریب زودهنگام آنها فراهم نیاید.

هنرمند تصریح کرد: ما از طریق سامانه پیامک و اعلام عمومی از طریق رسانه‌ها زمان مناسب و دقیق کوچ را که بعد از نیمه خرداد است اعلام می‌کنیم تا به تدریج عملیات کوچ جامعه عشایری شاهسون استان اردبیل انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار