رصد گذر سیاره عطارد توسط انجمن پژوهش سرای دکتر حسابی در مهاباد

انجمن نجوم پژوهشسرای دانش آموزی دکتر حسابی در محل پارک بهارستان با حضور دانش آموزان و کارشناسان نجوم گذر عطارد از مقابل خورشید را رصد و عکاسی نمودند.

کد مطلب: ۴۹۶۳۸۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان غربی، سلیمان معروفی مدیر پژوهشسرای دکتر حسابی با اعلام این خبر اظهار کرد: روز دوشنبه 20اردیبهشت ماه از ساعت 15 لغایت 19:30 انجمن نجوم پژوهشسرای دانش آموزی دکتر حسابی در محل پارک بهارستان با حضور دانش آموزان و کارشناسان نجوم گذر عطارد از مقابل خورشید را رصد و عکاسی نمودند.

معروفی اضافه کرد: گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید، زمانی اتفاق می افتد که سیاره عطارد میان خورشید و زمین قرار بگیرد، و عطارد از دید ناظر زمینی همانند نقطه سیاهی از قرص خورشید عبور خواهد کرد.

مدیر پژوهشسرای مهاباد افزود: وضعیت منحصر به فرد گذر پیش رو این است که عطارد در اوج مداری خورشید (دورترین فاصله از خورشید) واقع شده است و شرایط بهتری را برای رصد رقم خواهد زد. نکته جذاب تر داستان اینجاست که گذر بعدی با چنین شرایطی انتظار ۳۳ ساله را می طلبد

گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید، زمانی اتفاق می افتد که سیاره عطارد میان خورشید و زمین قرار بگیرد، و عطارد از دید ناظر زمینی همانند نقطه سیاهی از قرص خورشید عبور خواهد کرد. از روی زمین تنها می توان گذر دو سیاره عطارد و ناهید را شاهد بود. به طور تقریبی در هر قرن ۱۳ الی ۱۴ گذر عطارد رصد می شود که این به دلیل مدار نزدیکتر به خورشید و مدار متناوب تر است که در مقایسه با سیاره ناهید که در هر دو قرن، جفت گذر با فاصله ۸ سال انجام می دهد. آخرین گذر ناهید سال ۲۰۰۴ و ۲۰۱۲ با اختلاف هشت سال بود که جفت گذر بعدی این سیاره در سال های ۲۱۱۷ و ۲۱۲۵ باز هم با اختلاف هشت سال خواهد بود.

گذر عطارد در ماه های اردیبهشت،خردادیا آبان،آذر اتفاق می افتد. سه گذر اخیر در سال های ۱۹۹۹، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶ روی داده که گذر بعدی در ۹ می سال ۲۰۱۶ یعنی ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ به وقوع پیوست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار