لاریجانی در جمع فرماندهان، روسا و مدیران نیروی انتظامی:

امنیت اجتماعی در دستور کار قرارگیرد/آسیب‌شناسی توسعه جریانهای تروریستی

رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع فرماندهان، روسا و مدیران نیروی انتظامی از آنان خواست در راستای سخنان اخیر مقام معظم رهبری دو مقوله امنیت اجتماعی و امنیت اقتصادی را در دستور کار جدی خود قرار دهند.

کد مطلب: ۴۹۴۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سیاسی پانا، علی لاریجانی در بیست‌ویکمین همایش فرماندهان، روسا و مدیران ناجا گفت: بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان ناجا مجموعه‌ای منسجم و دقیق از منشور حرکتی ناجا برای آینده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی توجه جدی ناجا به امنیت اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و افزود: این مساله را باید به صورت یک پروژه طراحی و از صفر تا صد آن را خودتان مدیریت و اجرا کنید. اولین بخش از این مساله امور کلان امنیتی است نظیر برخورد با جریانات تروریستی و اشرار.

وی افزود: امنیت اجتماعی دومین مقوله این بحث است که مردم به صورت مجموع با آن سرکار دارند مثل سرقت‌ها، تجاوز به عنف و سایر ناهنجاری‌های اجتماعی. این پدیده‌ها برای مردم نگرانی‌های زیادی به وجود آورده است.

لاریجانی خطاب به فرماندهان نیروی انتظامی یادآور شد: شما خود صاحب تجربه هستید ولی باید از تجربیات سایر کشورها در حوزه امنیت اجتماعی استفاده کنید. در مقابل ناهنجاری‌های اجتماعی باید حساسیت در مدیران ارشد نیروی انتظامی به وجود آید. اقدامات ناجا در این بخش باید در قالب پروژه تعریف شود تا ابعاد آن سامان یابد. اگر ناجا در این زمینه پیشقدم نشود و بقیه دستگاه‌ها را هماهنگ نکند یقیناً در حوزه امنیت اجتماعی یکجای کار می‌لنگد.

وی یادآور شد: نمی‌خواهیم برای هر فرد شرور 10 تا 20 نیروی پلیس گذاشته شود بلکه باید از وقوع جرم پیشگیری شود که عمدتاً همه کشورها در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. وقتی پلیس در حوزه امنیت اجتماعی به طور قاطع و به موقع برخورد کند و قوه قضاییه نیز به سرعت مجرمان را محاکمه و مجازات کند در حوزه معضلات اجتماعی پیشگیری اتفاق می‌افتد.

لاریجانی از همراهی شورای اسلامی برای شتاب بخشیدن به این مساله سخن گفت و افزود: اگر نیاز به قوانین برای شتاب بخشیدن برای سامان معضلات اجتماعی نیاز باشد مجلس از شما حمایت می‌کند البته ناجا باید این مساله را به صورت پروژه تعریف و ابعاد کار را به مجلس ارائه کند. این را بدانید وقتی رهبری در این حوزه ورود کرده‌اند همه دستگاه‌ها شما را همراهی خواهند کرد؛ حتی اگر ستادی مستقل برای دنبال کردن کار لازم باشد، مشکلی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ماموریت دوم ناجا را تامین امنیت اقتصادی دانست و افزود: اگر همه در برابر قانون یکسان نباشند و امنیت کاری به وجود نیاید سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

وی با اشاره به قاچاق 20 میلیون دلاری کالا گفت: قاچاق مثل خوره به جان اقتصاد مقاومتی افتاده است. با 20 میلیون دلار قاچاق سالانه هیچ کارخانه‌ای نمی‌تواند رقابت کند و اقتصاد مقاومتی به سرانجام نمی‌رسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: قاچاقچیان سوخت، اجناس بنجل به کشور وارد می‌کنند که هم استانداردها را زیر پا می‌گذارند و هم تولید کشور را گرفتار بحران می‌کنند. اگر ناجا در این زمینه به صورت فعال وارد شود اقدام بزرگی خواهد کرد. البته در این حوزه نیز نیازمند طراحی کلان و مدیریت قوی به ویژه در مناطقی که قاچاق پررنگ است، می‌باشیم.

وی تاکید کرد: موتور تولید با برخورد با قاچاق روشن می‌شود. اگر در این حوزه نیز احتیاج به اختیارات و کمک‌های جدیدی داشته باشید، حرفی نیست.

لاریجانی همچنین از مشارکت دقیق، منظم و بهنگام نیروی انتظامی در برگزاری توأم با امنیت انتخابات توسط ناجا تشکر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات ناجا در نهادینه‌کردن کمربند خودرو و منضبط کردن رانندگان گفت: شرایط بی‌نظمی رانندگی در ایران شبیه رانندگی در ایتالیا بود اما با تلاش‌های ناجا این مساله سامان یافت البته رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون نیز کمک کردند. این دستاورد با وجود مشکلاتی است که راه‌های کشور دارد. شما توانستید نرخ تصادفات را کاهش دهید در حالی که تردد در جاده‌ها افزایش یافته است.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، علت بالا بودن حوادث جاده‌ای به دو عامل استاندارد نبودن راه‌ها و خودروهای تولیدشده داخلی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: با وجود این دو معضل ناجا تصادفات را به ویژه در نوروز 95 کاهش داد هرچند که حجم آسیب‌ها در توسعه تصادفات جاده‌ای همچنان بالاست.

لاریجانی خطاب به فرماندهان نیروی انتظامی تاکید کرد: باید پروژه‌هایی را برای خود تعریف، مدیریت و به اجرا درآوریم و اصلا فلسفه بودجه‌ریزی عملیاتی همین است که دستگاه‌ها پروژه‌هایی را برای خود تعریف کنند و برای اجرا بودجه مورد نیاز را پیش‌بینی کنند و بعد آن را اجرا کنند. ناجا باید چنین پروژه‌هایی را برای خود تعریف کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی وضعیت کشور از حیث امنیت عمومی خوب توصیف کرد و افزود: منطقه ما هیچگاه از نظر اقدامات ضدامنیتی تا این حد شلوغ نبوده است. دور تا دور کشور دچار بهم‌ریختگی امنیتی است که دخالت‌های برخی کشورهای منطقه و برخی قدرت‌های زورگو در کنار اشرار و تروریست‌ها آشفتگی امنیتی کشور را موجب شده است اما ایران در این شرایط باثبات است و نقش ناجا و سایر نیروهای مسلح در این حوزه چشمگیر است.

لاریجانی یادآور شد: اینکه مردم حس می‌کنند کشور دارای امنیت پایدار در مقابل جریان‌های تکفیری و تروریستی است، دستاورد بزرگی برای نیروهای مسلح به ویژه ناجاست. آرامش روانی امروز کشور در این حوزه مدیون همه نیروهای مسلح می‌باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار آسیب‌شناسی از دلایل توسعه جریان‌های تروریستی و اشرار توسط نیروهای مسلح شد و افزود: باید ارزیابی شود که چرا جریان‌های تروریستی طی سال‌های اخیر هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی رشد کرده است. طبعا هر کشوری که اشغال می‌شود یا دچار بحران امنیتی توسط کشورهای اشغالگر می‌شود، چندین جریان تروریستی در این کشورها به وجود می‌آید. اگر آمریکا، کشورهای زورگو و برخی کشورهای منطقه سایه خود از افغانستان، عراق و سوریه عقب بکشند بسیاری از مشکلات امنیتی این کشورها حل می‌شود.

لاریجانی خواستار حمایت ناجا و سایر نیروهای نظامی متناسب با شرایط منطقه شد و یادآور شد: ما در حد توان در لایحه بودجه 95 رقم قابل توجهی به بودجه نیروهای مسلح افزودیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار