گزارش پانا از نشست خبری جشنواره فیلم سبز/۱

برای دعوت از دی کاپریو فرصت نداریم/ پیام او را می خوانیم

فرهاد توحیدی با اشاره به پست دی کاپریو درباره دریاچه ارومیه گفت: تلاش می کنیم تا بتوانیم پیام تصویری از او بگیریم یا حتی هنرمندان دیگر مانند ریچارد بارو. امیدواریم بتوانیم با دی کاپریو ارتباط برقرار کنیم اما برای دعوت او به جشنواره دیر شده است.

کد مطلب: ۴۹۳۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ صبح امروز نشست خبری پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز با حضور فرهاد توحیدی در مرکز صبا برگزار شد.

بر اساس این گزارش ؛ در بخشی از این نشست فرهاد توحیدی با اشاره به زمان برگزاری این رویداد هنری گفت: پنجمین جشنواره فیلم سبز به همت سازمان حفاظت محیط زیست، تاریخ 24 تا 31 اردیبهشت ماه سالجاری در تهران«سینما فلسطین، مرکزفرهنگی هنری صبا وکانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان» و همزمان در سراسرکشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که جشنواره فیلم سبزبه منظور ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست با ابزار و بیان هنری و نیز شناسایی آثار ارزشمند در توجه بخشیدن به حفاظت محیط زیست و توسعه آگاهی مردم باگستره بین المللی برگزار می شود؛ اظهار داشت: جشنواره بین‌المللی فیلم سبز سه هدف آگاه‌سازی مردم و مسئولین در حوزه حفاظت محیط زیست، ایجاد زمینه ارتباط هنرمندان با مردم در این حوزه و ترویج محصولات فرهنگی، هنری، سینمایی را دنبال می‌کند. سیاست اصلی سازمان در اجرای این جشنواره مشارکت مردم در صیانت از محیط زیست، برانگیختن درک و باور مسئولین برای حفظ این حوزه است.

توحیدی تصریح کرد: این جشنواره در دو بخش فیلم و هنرهای تجسمی برگزار می شود که در بخش فیلم نیز خود در دوگروه ملی و بین المللی برگزار می شود. علاوه بر آن از برنامه های دیگر جشنواره برگزاری‌کارگاه‌ها، همایش ها، سمینارها و سخنرانی های مرتبط تقسیم و در آخر حضور پرنگ و موثر سازمانهای مردم نهاد است.

وی به تعطیلی این رویداد هنری از سال 84 تا 94 اشاره کردو گفت: جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران طی چهار دوره در سال های 1377، 1379، 1381 و 1384 برگزار شد که پس از آن این جشنواره دچار وقفه‌ای 10 ساله شد، در سال 1393که موسوم به«اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی» بود سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم به احیاء این جشنواره به عنوان یک اقدام فرهنگی قابل توجه در زمینه حفاظت محیط زیست‌گرفت. همچنین مقرر شد که برگزاری این جشنواره توسط سازمان‌های مردم نهاد انجام پذیرد‌ و ‌انجمن تمدن سبز و هنرمندان حامی محیط زیست به عنوان مجری دوره پنجم جشنواره بین‌المللی فیلم سبز در سال 1395 انتخاب شدند.

توحیدی در ادامه به حضور 41 کشور در این رویداد هنری اشاره کردو افزود:کشورهای آلمان، آمریکا، فرانسه، لهستان و ایتالیا در ارسال فیلم به پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز رکوردار شدند و از 38 کشور فیلم هایی در رابطه با محیط زیست به دبیرخانه جشنواره بین المللی فیلم سبز رسید که از میان این کشورها، آلمان، آمریکا، فرانسه، لهستان و ایتالیا به ترتیب تعداد فیلم های بیشتری به جشنواره فیلم سبز ارسال کردند.

دبیر جشنواره سبز ادامه داد: جشنواره بین المللی فیلم سبز مهمترین رویداد فرهنگی حفظ محیط زیست خاورمیانه است که پس از 10 سال سکوت در سراسر ایران برگزار می شود كه با توجه به اهمیت آن و تولد دوباره اش تلاش شده تا جشنواره ای درخور فرهنگ حفظ محیط زیست برگزار شود.

توحیدی همچنین به مدیران و مشاوران جشنواره اشاره کردو گفت: جعفر صانعی مقدم به عنوان مشاورعالی دبیر جشنواره، مهدی قربان پور مدیر بخش سینمای ایران، بهنام آقایی مدیر بخش بین الملل، امیرعابدی دبیر بخش هنرهای تجسمی، مزدک میررمضانی مسئول امور استان ها، شهرام کریمی مدیر کارگاه های آموزشی و مرتضی رنجبران مدیر روابط عمومی پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سبز در کنار ما بودند. همچنین دکتر ژما جواهری پور به عنوان مشاور زیست محیطی و آموزش جشنواره، دکتر اسماعیل کهرم به عنوان مشاور عالی محیط زیست جشنواره، دکترهومان لیاقتی به عنوان مشاور عالی جشنواره، فرهاد ورهرام به عنوان مشاورعالی جشنواره، طاها بهبهانی به عنوان مشاورعالی هنری جشنواره، محسن هاشمی به عنوان مشاور عالی و امور فرهنگی جشنواره حضور دارند.

وی با اشاره به حضور برخی هنرمندان به عنوان سفیر نیز گفت: در میان هنرمندان فاطمه معتمد آریا، رضا کیانیان ، شبنم قلیخانی و گروه موسیقی پالت به عنوان سفیران این جشنواره همراه ما ستند که این هنرمندان در زمینه محیط زیست فعالیت هایی داشتند و نسبت به موضوع و مشکلات محیط زیست واکنش های زیادی نشان داده بودند.


توحیدی به هیات انتخاب جشنواره نیز اشاره کردو افزود: گفت: فرزاد توحیدی، مهرداد زاهدیان، جعفر صانعی مقدم، مهدی قربان پور، بهمن کیارستمی، وحید نصیریان و دیکرانوهی هواکمیان از جمله افرادی هستند که هیات انتخاب جشنواره را بر عهده داشتند که فیلم هایی را در بخش های مختلف انتخاب و شایسته حضور در بخش مسابقه دانستند.

وی درباره بزرگداشت خسرو معصومی نیز گفت: با توجه به اینکه خسرو معصومی آثار زیادی درباره محیط زیست ساخته است بزرگداشتی را برای این کارگردان سینمای ایران در مراسم افتتاحیه این جشنواره برگزار می کنیم. معصومی تاکنون سه فیلم بلند سینمایی به نام های «رسم عاشق کشی»، «جایی در دور دست» و «باد در علفزار می پیچد» درباره مساله قطع درختان و حفاظت از محیط زیست ساخته است که بسیار هم مورد توجه قرار گرفته است.

توحیدی با اشاره به پیوستن جشنواره بین المللی فیلم سبز به GFN نیز توضیح داد: جشنواره بین المللی بعد از ده سال تلاش به GFN شبکه جهانی فستیوال های فیلم سبز که مقر اصلی آن درایتالیاست، پیوست.تمام جشنواره هایی که درباره محیط زیست در سراسرجهان برگزار می شوند عضو این شبکه جهانی هستند. با تلاش های مسؤولان اجرایی پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سبز به منظور ایجاد وجهه جهانی برای این جشنواره، تمام مراحل اداری لازم انجام شد و این جشنواره به طور رسمی به « شبکه جهانی جشنواره های فیلم سبز (GFN: Green Film Network)» پیوست.

وی ادامه داد: نام و مشخصات پنجمین دوره جشنواره و فراخوان آن بر روی سایت رسمی این شبکه معتبر بین المللی قرار گرفته است و بعد از پیوستن جشنواره فیلم سبز به این شبکه جهانی، بسیاری از اعضا برای این جشنواره پیام تبریک فرستادند و برای همکاری اعلام آمادگی کردند.این عضویت منجر به درخواست حضور فیلم های خارجی در بخش بین الملل جشنواره فیلم سبز شد و ایران به عنوان تنها نماینده برگزارکننده جشنواره فیلم سبز در خاورمیانه شناخته می شود.

توحیدی ادامه داد: با این عضویت از این پس ایران می تواند تعامل فرهنگی بیشتری در زمینه محیط زیست با دیگر کشورهای دنیا داشته باشد. از طرف دیگر راه حضور صنایع سبز و انرژی های نو به ایران باز می شود. همچنین هنرمندان جهانی که سال ها در حوزه محیط زیست فعالیت می کنند، به ایران سفر خواهند کرد و تجربیات خودشان را در کارگاه ها و سمینارهایی که برگزار خواهد شد، در اختیار هنرمندان ایرانی قرار خواهند داد.

وی یادآور شد: عضویت در شبکه جهانی جشنواره های فیلم سبز به حضور گردشگران جهانی در ایران کمک بیشتری خواهد کرد. همچنین بعد از عضویت در GFN یونسکو و UNDP (برنامه های توسعه سازمان ملل) از ایران حمایت بیشتری خواهند کرد.

دبیر جشنواره فیلم سبز درباره تعداد آثار رسیده به جشنواره نیز گفت: در بخش انیمیشن 38 اثر، مستندهای بلند 12 اثر، مستندهای کوتاه 20 اثر، فیلم های داستانی بلند 10 اثر و فیلم های داستانی کوتاه 30 اثر را هیات انتخاب شایسته حضور در بخش مسابقه بخش ملی دانستند.

وی درباره بخش تجسمی جشنواره نیز گفت: از 1500 اثر رسیده به بخش تجسمی جشنواره در شش رشته عکس، گرافیک، نقاشی، کاریکاتور، هنرهای مفهومی و مجسمه سازی بیشترین تعداد آثار به بخش عکس تعلق دارد.آثار رسیده در رشته های کاریکاتور، گرافیک، نقاشی، مجسمه و هنرهای مفهومی بعد از عکس به ترتیب دارای بیشترین تعداد اثر هستند.

توحیدی درباره هیات انتخاب و داوری بخش تجسمی جشنواره نیز گفت: آثار بخش تجسمی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز (به ترتیب حروف الفبا) توسط افشین بختیار، تاها بهبهانی، کامبیز درم بخش، امیر عابدی، حسین محجوبی و ساعد مشکی انتخاب و داوری می شود.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم سبز درباره واکنش لئوناردو دی کاپریو درباره دریاچه ارومیه نیزگفت: این موضوع نشان توجه و اهمیت این ماجرا در فضای بین المللی است زیرا دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه آب شور جهان و یکی از مهم ترین مناطق طبیعی است. اما حالا به جای این که ممد حیات باشد تبدیل به یک تهدید زیست محیطی شده است. بنابراین اقدام دی کاپریو اقدام خوبی بود. تلاش می کنیم تا بتوانیم پیام تصویری از او بگیریم یا حتی هنرمندان دیگر مانند ریچارد بارو. امیدواریم بتوانیم با دی کاپریو ارتباط برقرار کنیم اما برای دعوت او به جشنواره دیر شده است. هر چند که نماینده منتخب مجلس دهم از شهر ارومیه او را رسما دعوت کرد اما در جریان هستید که پروسه صدور ویزا بسیار زمان بر هست و ما نزدیک یک ماه است که درگیر گرفتن ویزا برای مهمانان خارجی جشنواره هستیم.

وی همچنین درباره عدم حضور گروه موسیقی خورشید سیاه در این رویداد هنری نیز اظهار کرد: شخصا به شکل رسمی از این گروه برای حضور در جشنواره فیلم سبز دعوت می کنم اما فکر می کنم خیلی دیر باشد اما همچنان علاقه دارم که آنها در جشنواره سبز باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار