چرای دام ها درمراتع آذربایجان غربی تا پایان فصل بهار ممنوع اعلام شد

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: چرای دام ها در چراگاه های منابع طبیعی استان تا پایان فصل بهار امسال ممنوع است.

کد مطلب: ۴۹۳۷۶۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان غربی، رحمان وهاب زاده افزود: تا یك و نیم ماه آینده جلوی هر گونه تعلیف دام در چراگاه های استان گرفته می شود و با متخلفان به شدت برخورد می كنیم.


وی با بیان اینكه مراتع از مهمترین و با ارزش ترین منابع ملی كشور به شمار می رود، اظهار كرد: دامداران و بهره برداران از عرصه های منابع طبیعی از كوچ زود هنگام به مراتع ییلاقی پیش از آمادگی مراتع و پیش از موعد مقرر در پروانه های مرتعداری باید خودداری كنند.


وی همچنین اضافه كرد: حفاظت از منابع ملی و بهره برداری بهینه از آن ضروری است و مدیریت صحیح چرا همراه با عملیات اصلاح و احیا، می تواند نقش اساسی در جهت بهره برداری پایدار و حفظ آب و خاك داشته باشد.


مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: دام زیاد، چرای مفرط و غیراصولی از قبیل چرای زودرس بهاری و عدم رعایت ظرفیت و زمان ورود دام به مرتع به ویژه در خشكسالی ها مهمترین عامل تخریب مراتع به شمار می رود.


وهاب زاده گفت: بهره برداران مراتع ییلاقی، قشلاقی و روستایی وظیفه دارند پیش از ورود دام به مرتع با مراجعه به ادارات منابع طبیعی نسبت به تمدید پروانه چرا اقدام كنند.


وی آمادگی گیاهان مرتعی و جلوگیری از لگدكوبی خاك را از دیگر علل جلوگیری از ورود دام به مراتع استان عنوان كرد و افزود: اجاره مراتع از جمله اقداماتی است كه برخی از بهره برداران اقدام به آن می كنند كه این امر نیز غیرقانونی بوده و با متخلفان برخورد می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار