سرطان مهم ترین علت مرگ کودکان زیر یک سال

رئیس انجمن جراحان کودکان ایران گفت: سرطان بعد از تروما (صدمات) دومین عامل مرگ و میر کودکان زیر یک سال است و لزوم توجه به این بیماری سبب شد تا سرطان به عنوان موضوع بیست و چهارمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان انتخاب شود.

کد مطلب: ۴۹۳۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، احمد خالق‌نژاد طبری در آستانه برپایی بیست و چهارمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان افزود: 30 درصد از سرطان‌های کودکان مربوط به سرطان خون است که این نوع از سرطان، شایع‌ترین سرطان کودکان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه تومورهای مغزی در کودکان 25 درصد سرطان‌های کودکان را تشکیل می‌دهد، یادآور شد: سرطان لنفوم با 15 درصد در رتبه سوم سرطان‌های کودکان قرار دارد و پس از آن سرطان نوروبلاستوما که مربوط به سلول‌های عصبی است با هشت درصد فراوانی در رتبه بعدی قرار دارد.

رییس انجمن جراحان کودکان ایران اظهار کرد: با توجه به اهمیت نقش جراحان کودکان در درمان سرطان های کودکان به عنوان یکی از ارکان اصلی درمان، انجمن جراحان کودکان، موضوع سرطان های کودکان را به عنوان محور اصلی کنگره خود انتخاب کرده است.

وی گفت: 80 درصد سرطان های کودکان در صورت تشخیص به موقع، درمان‌پذیر است که این امر لزوم مراجعه به هنگام کودک به پزشک از سوی والدین را در صورت مشاهده عواملی همچون سفتی در بافت‌های بدن کودک، سرماخوردگی‌های مکرر، تب‌های ناشناخته، تعریق شبانه و کاهش وزن ضروری می‌کند.

خالق‌نژاد طبری افزود: به غیر از نبود سیستم جامع ثبت سرطان کودکان در کشور، مراجعه دیر هنگام کودکان به مراکز درمانی از دیگر موانع موجود در نجات جان کودکان مبتلا به سرطان به شمار می‌رود که یکی از اهداف این کنگره، آگاهی بخشی در زمینه تشخیص و درمان زودرس این بیماری است.

وی تصریح کرد: شیوع سرطان در یکسال اول زندگی بسیار بالاست و از سال اول تا دو و سه سالگی رشد ثابت داشته و سپس رشد رو به کاهش دارد که این روند تا 9 سالگی ادامه می یابد و پس از 9 سالگی تا سن بلوغ دوباره رشد آن شتاب می‌گیرد.

به گفته رییس انجمن جراحان کودکان ایران، برخی سرطان‌ها مانند سرطان کلیه در کودکان یا سرطان نوروبلاستوما از سلول‌های جنینی اولیه داخل بدن نشات می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه سرطان در کودکان در صورت تشخیص به موقع با نتایج درمانی موفقیت‌آمیزی روبرو است، علت این موفقیت را به چند عامل نسبت داد و یادآور شد: اول آن که اثربخشی داروهای شیمی درمانی در کودکان نسبت به بزرگسالان بهتر است، دوم استفاده از روش‌های چند تخصصی در درمان و سومین علت مربوط به تشکیل گروه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در سرطان‌های خاص در جهان بوده که اینک مورد استفاده همه کشورهای دنیا قرار می گیرد.

بیست و چهارمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران با حضور جراحان فعال کودکان از سراسر کشور و نیز یک آنکولوژیست مطرح از کشور آلمان 20 تا 24 اردیبهشت ماه در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار