رئیس انجمن علمی مامایی کشور به پانا خبر داد؛

رشد سزارین در ایران متوقف شد/ افزایش 6 درصدی زایمان طبیعی

رئیس انجمن علمی مامایی از توقف رشد زایمان از طریق عمل سزارین در نظام سلامت کشور خبر داد و گفت: در سال گذشته زایمان به روش طبیعی بین 4 تا 6 درصد رشد داشته است.

کد مطلب: ۴۹۲۴۳۷
لینک کوتاه کپی شد

ناهید خداکرمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به برگزاری روز جهانی ماما(16 اردیبهشت ماه) اظهار داشت: شعار امسال روز جهانی ماما "مادران و نوزادان، قلب مامایی" است و باید گفت مامایی یک حرفه متفاوت در نظام سلامت به شمار می رود، از این جهت که مراجعان و کسانی که نیاز به خدمات این بخش دارند عمدتا زنان، دختران و خانواده های سالم هستند. از طرفی مادران و نوزادان قلب مامایی هستند و اگر سلامت آن ها به خطر بیافتد مامایی هم در خطر است.

رئیس انجمن علمی مامایی با تأکید بر اینکه بارداری قوت خلقت در یک زن محسوب می شود، خاطرنشان کرد: بارداری یک امر طبیعی و فیزیولوژیک در یک زن است. بنابراین از آنجا که ماماها با افراد سالم سر و کار دارند، این حرفه را متفاوت می کند. علاوه بر اینکه با افراد سالم سر و کار دارند بار احساسی و عاطفی این شغل است که با مادر و نوزاد مواجه هستند.

به گفته وی، ماماها نیاز سلامت باروری را تامین می کنند و این خدمات از دوران بلوغ تا یائسگی زنان ارائه می شود.

خداکرمی با اشاره به استقبال قشر تحصیلکرده از دریافت خدمات مامایی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر اقبال عمومی در قشر تحصیلکرده برای دریافت خدمات مامایی به دلیل افزایش اطلاعات خانواده ها و زنان فراهم شده است. البته در همه دنیا ماما محور ارائه خدمت به زنان است. قشر تحصیلکرده و مادران جوان راغب هستند که خدمات را از ماماها دریافت کنند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی حرفه مامایی حفظ حرمت مادر و زن است، گفت: در واقع احترام به حق طبیعی مادران و نوزادان و سلامت آن ها دنبال می شود. ماما می تواند شرایطی را فراهم کند که به بهترین وجه و با کمترین مداخله نوزاد متولد شود و در آغوش مادر قرار بگیرد. اما متأسفانه زایمان از طریق عمل سزارین نوزاد و مادر را از حق طبیعی محروم می کند.

رئیس انجمن علمی مامایی کشور با اشاره به اینکه هنوز در کشور ما نیمی از تولدها در اتاق عمل انجام می شود، گفت: این موضوع به خاطر بی توجهی نظام سلامت ما در سال های گذشته به خدمات مامایی بوده است اما خوشبختانه در دولت یازدهم و طرح تحول سلامت زایمان طبیعی ترویج شده و طی آن روند رو به رشد سزارین متوقف شده و مسیر کاهشی دارد و در مقابل روند زایمان طبیعی نیز رشد داشته است.

خداکرمی تصریح کرد: در سال گذشته بین 4 تا 6 درصد زایمان طبیعی رشد داشته است و در بخش خصوصی که 100 درصد تولدها سزارین انجام می شده، این روند رو به رشد متوقف شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار