خرید اوراق قرضه در آمریکا در دولت هشتم بوده است

رئیس پیشین بانک مرکزی گفت :‌ خرید اوراق قرضه در آمریکا از سال 82 آغاز شد و تا سال 85 و اوایل دولت نهم ادامه یافت.

کد مطلب: ۴۹۲۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد

محمود بهمنی در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت : پولی که از محل فروش نفت خام به دست می آوریم در شماره های حساب بانک های خارجی واریز می شود وهیچ موقع پول نقدی و فیزیکی از خریداران دریافت نمی کنیم و این پول در شماره حساب هایی در بانک های خارجی ذخیره می شود .


وی افزود : بخشی از این پول که سهم دولت و بخشی از آن هم سهم صندوق توسعه ملی است به آنها داده می شود و بقیه هم در حساب بانک مرکزی که معادل ریالی آن را به دولت پرداخت می کند .
بهمنی گفت : ما برای اینکه این پول ها سودی هم داشته باشد وارد خرید اوراق قرضه شدیم و حتی در دوره ای با تبدیل دلار به یورو به دلیل تفاوت و نوسان ارزش این ارزها موفق شدیم شش ونیم میلیارد دلار هم سود کنیم .
وی افزود : بخش مهمی از این پول ها به کشورمان و کشورهای خارج از آمریکا منتقل شد و فقط دو میلیارد دلاری که با کد دلار سپرده گذاری شده بود موفق نشدیم منتقل کنیم اما این پول متعلق به بانک مرکزی و در واقع متعلق به مردم و ملت ایران است .
بهمنی گفت‌: طبق قوانین بین المللی نه تنها امریکا بلکه هیچ کشوری نمی تواند پول های بانک مرکزی را که متعلق به مردم است را مصادره کند و این کاری که انجام شده است شبیه دزدی خیابانی است و البته در گذشته موکلان بین المللی ما بیشتر تلاش کردند که این پول ها را برگردانیم اما موفق نشدیم.
وی افزود : البته این پول ها همچنان متعلق به ملت ایران است و دولت امریکا نمی تواند آن را مصادره کند .
بهمنی بار دیگر گفت : خرید اوراق قرضه در دولت هشتم آغاز شد و ادامه آن در دولت نهم بوده است .
نماینده منتخب مردم ساوجبلاغ در مجلس دهم گفت‌: مناسبات مالی در جهان مبتنی بر اعتماد است و این اوراق قرضه هم به مردم ایران تعلق دارد و البته باید با توجه به رفتارهای غیرقانونی واعتمادزدایی که امریکا در مسائل مالی و پولی و اقتصادی دارد باید با احتیاط بیشتری عمل کنیم و اما این روند به معنی این نیست که امریکا می تواند پول ملت ایران را بدزد بلکه از طریق تلاش های بین المللی و حقوقی که بسترهای قانونی آن هم فراهم است و تلاشهایی نیز در دست انجام است می توانیم این پول ها را برگردانیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار