پایان بی‌نتیجه چهارمین روز مذاکرات صلح یمن/سازمان ملل ضرب الاجل داد

چهارمین روز مذاکرات صلح یمن در کویت بدون رسیدن به توافقی درباره دستور کار یا تثبیت آتش‌بس به پایان رسید و احتمالا مذاکرات صبح امروز (دوشنبه) از سر گرفته شود. همزمان منابع یمنی از ضرب‌الاجل سازمان ملل به طرف‌های یمنی برای امضای دستور کار مذاکرات خبر دادند.

کد مطلب: ۴۸۸۴۱۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سیاسی پانا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، روز گذشته جلسه دیگری میان هیات صنعاء و هیات دولت مستعفی یمن در کویت با نظارت اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن برگزار شد اما طرف‌های یمنی نتوانستند به توافق درباره دستور کار و نهایی کردن مساله تثبیت آتش‌بس دست یابند.

مذاکرات صلح یمن از چهار روز پیش در کویت آغاز شده اما به دلیل اختلافات میان طرف‌های یمنی بر سر دستور کار هنوز نتیجه‌ای نداشته است.

هیات صنعا بر لزوم حل مساله تثبیت آتش بس تاکید دارد و هیات دولت مستعفی یمن بر اتخاذ اقداماتی درجهت اعتمادسازی شامل تحویل سلاح‌ها و عقب نشینی از شهرها تاکید دارد.

بنا به گزارش شبکه الجزیره جلسه دیشب مذاکرات میان هیات صنعا و دولت مستعفی یمن زمان زیادی طول نکشید و تنش و اختلافات بر آن حاکم بود.

هیات انصارالله و حزب کنگره سراسری مردمی خواهان توقف فوری حملات هوایی ائتلاف عربستان و آغاز روند سیاسی و تشکیل دولت وحدت ملی هستند.

همچنین سفیران کشورهای ناظر بر حل مسالمت آمیز بحران یمن نشستی را با هرکدام از طرف‌ها برگزار کردند تا آنها را به پشبرد مذاکرات صلح ترغیب کنند اما این تلاش‌ها نیز هیچ فایده‌ای نداشت.

ضرب‌الاجل سازمان ملل به طرف‌های یمنی برای امضای دستور کار مذاکرات

یک منبع یمنی نیز اعلام کرده که ولد شیخ احمد به انصارالله و هیات مستعفی یمن تا صبح امروز (دوشنبه) فرصت داده که دستور کار مذاکرات کویت را امضا کنند.

در همین حال، احمد بن دغر، نخست وزیر دولت مستعفی یمن نیز مدعی شد که این "دولت به رغم ادامه خشونت‌ در کشور خواهان تحقق صلح و ثبات است."

وی گفت: ما با نیت "صادقانه" وارد کویت شده و به مذاکره با طرف دیگر پرداختیم! اگر نیت‌ها صادقانه باشد ما می‌توانیم به راهکارهای سیاسی برای حل بحران دست یابیم.

بن دغر گفت: "کسی که موجب این جنگ شده است باید اولین گام را برای توقف آن بردارد ودر آن زمان می‌بینید که ما و ائتلاف عربستان گام‌های بیشتری را درباره صلح برخواهیم داشت."

وی گفت:" تنها دو راه وجود دارد یا بازگرداندن حکومت و قدرت از طریق مذاکرات یا بازگرداندن آن از طریق ابزارهای مشروع."

انصارالله: بدون تثبیت آتش‌بس مذاکره معنا ندارد

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن نیز تاکید کرد: اگر آتش‌بس به طور کامل تثبیت نشود هیچ دلیلی برای بررسی موضوع دستور کار در مذاکرات ژنو وجود ندارد.

وی گفت: حملات ادعایی ائتلاف علیه القاعده بهانه‌ای برای جنگی است که هدف آن اشغال جنوب یمن، ویران کردن امکانات و توانایی‌های آن و غارت ثروت‌هایش است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار