کوچ بهاره عشایر استان تهران آغاز شد

مدیرکل امورعشایراستان تهران از آغاز کوچ بهاره عشایر این استان از مناطق گرمسیر (قشلاقی) به مناطق سردسیر (ییلاقی) خبر داد و گفت: برای خدمت رسانی مناسب به عشایر در زمان کوچ نیاز است اعتبارات این بخش کامل تخصیص یابد.

کد مطلب: ۴۸۸۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سیروس نصیری در این باره افزود: یک هزار و 800 خانوار عشایر استان تهران به همراه 400 خانوار عشایر میهمان از استانهای قم ، البرز، مرکزی و سمنان از مناطق قشلاقی خود به سمت مناطق ییلاقی استان شهرستان های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات در حال کوچ هستند.

وی افزود: کوچ بهاره عشایر تا 15 خرداد ادامه دارد و در این تاریخ عشایر استان تهران در مناطق ییلاقی به مدت 100 روز مستقر می شوند.

مدیرکل امور عشایر استان تهران ادامه داد: هماهنگی خوبی با استانداری و سایر دستگاههای مربوطه صورت گرفته تا خدمات رسانی مناسبی به عشایر داشته باشیم که البته امیدواریم تخصیص اعتبارات مصوب ارائه خدمات به کوچندگان کامل شود تا ارائه خدمات با وقفه مواجه نشود.

وی تاکید کرد: تأمین امنیت در مسیر کوچ، تسهیل و هماهنگی لازم برای تردد عشایر و دام از معابر و جاده‌های برون شهری، ارایه خدمات بهداشتی به عشایر، واکسیناسیون و سایر خدمات دامپزشکی دام، آبرسانی، مرمت و بازگشایی مسیرهای عشایری از خدمات مهم دستگاههای مربوطه به عشایر می باشد.

نصیری تاکید کرد: با توافق انجام گرفته با اداره کل دامپزشکی و محیط زیست کلیه دامهای عشایر به هنگام کوچ بر علیه بیماریهای تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان واکسینه شده و عشایر باید گواهی واکسیناسیون را در مسیر کوچ همراه داشته باشند.

نصیری تصریح کرد: جهت عدم وابستگی به سوخت های فسیلی و استفاده از انرژی های سازگار با محیط زیست و در راستای قانون هدفمند کردن یارانه ها، سامانه های مختلفی از جمله فانوس و حمام خورشیدی، روشنایی معابر در استقرارگاه های عشایری در نظر گرفته شده است و مسیرهای کوچ عشایر نیز مرمت و بازگشایی می شود.

مدیرکل امور عشایر استان تهران با بیان اینکه عشایر استان تهران با دارابودن 700 هزار رأس دام سبک از تولید کنندگان عمده گوشت قرمز در استان تهران هستند افزود: این جامعه تولید کننده در سال گذشته بیش از 65 هزار تن محصولات زراعی، باغی، لبنی و پروتئینی تولید کردند و در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز با اجرای طرح افزایش تولید گوشت قرمز در پرواربندی های دام عشایری بر تولیدات خود افزودند.

وی تاکید کرد: با توجه به گسترش فضای شهری، کارخانجات، مزارع و ایجاد شهر و شهرکهای جدید، عبور از برخی از مسیرهای ایل‌راههای عشایری دچار مشکل شده لذا اعلام می گردد، برابر قانون هرگونه تعرض، انسداد و یا واگذاری ایل‌راههای عشایری و حریم آنها مطلقا ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر استان تهران به هنگام کوچ عشایر و دام آنها از شهروندان درخواست کرد در معابری که عشایر و دام آنها در حرکت هستند با صبر، حوصله و احتیاط حرکت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار