«آفتاب»،میمون فضانورد ایرانی مهمان نشست خبری سازمان فضایی/اعزام نخستین فضانورد ایرانی

خبرگزاری پانا: نشست خبری عصر چهارشنبه سازمان فضایی ایران یک مهمان ویژه داشت. «پیشگام»، نخستین میمون فضانورد ایرانی که روز دوشنبه به سلامت از یک سفر 16 دقیقه‌یی زیرمداری به زمین برگشت با شیطنت‌های خود، شور و نشاط خاصی به این نشست بخشیده بود.

کد مطلب: ۴۸۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، این میمون نر سه ساله از نژاد رزئوس که در بین محققان پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی سازمان فضایی ایران به «آفتاب» معروف است، نخستین حیوان انسان نمای ایرانی است که مرزهای فضا را پشت سرگذاشته و با سفر تاریخی خود گشایشگر دروازه‌های فضا به روی دانشمندان کشورمان و گامی رو به جلو در طرح اعزام فضانوردان ایرانی به فضا بوده است.

دکتر محمد ابراهیمی، رییس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی سازمان فضایی ایران در نشست خبری پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر پیشگام همراه با موجود زنده که عصر چهارشنبه در پژوهشکده برگزار شد، با اشاره به تدوین برنامه‌ی اعزام انسان به فضا در این پژوهشکده گفت: این برنامه به شورای عالی فضایی کشور ارائه شده است و بر اساس آن پروژه‌ی اعزام انسان به فضا در دو مرحله همراه با گام‌های مختلف طراحی شده است.

وی با بیان این‌که بر اساس این برنامه، اعزام انسان به فضا در دو مرحله‌ی ارسال فضانورد به زیر مدار و مدار صورت می‌گیرد، از تحقق مرحله‌ اول در آینده‌ نه چندان دور خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم از سال 92 تا حداکثر پنج یا شش سال، اولین فضانورد ایرانی را به زیر مدار ارسال کنیم.

میمون فضانورد

ابراهیمی، اعزام فضانورد به مدار را کار بسیار پیچیده‌ای دانست و تصریح کرد: از جمله زیرساخت‌های لازم برای اعزام انسان به فضا داشتن پایگاه ملی پرتاب و ماهواره‌بر با قابلیت حمل ماهواره‌های چند تن وزن است. به هر حال، اگر در پنج سال اول بتوان زیرساخت‌های لازم را در کشور فراهم کرد، به راحتی می‌توان در پنج سال دوم، اولین فضانورد ایرانی را به مدار زمین ارسال کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمرکز اصلی ما بر روی اعزام اولین فضانورد ایرانی به زیر مدار کره زمین است که امکانات آن تا اندازه‌ای در کشور وجود دارد که اولین گام این هدف نیز با پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر پیشگام برداشته شده است.

رییس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی تصریح کرد: برای اعزام فضانورد به مدار کره زمین گام‌های میانی مختلفی باید در کشور برداشته شود که از جمله‌ی آنها می‌توان به ارسال سلول زنده به فضا از طریق ماهواره‌ها، ارسال اشیا به فضا و دستیابی به فناوری‌های کاهش سرعت در فضا اشاره کرد.

ابراهیمی در پاسخ به سخنان اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا مبنی بر این‌که پرتاب کاوشگر پیشگام برخلاف قطعنامه‌ی سازمان ملل بوده است، گفت: این قطعنامه درخصوص ارسال محموله‌های سنگین به فضا که احتمال فعالیت‌های نظامی را دارد، اشاره می‌کند اما کاوشگر پیشگام اصلا با اهداف نظامی نبوده و انجام این ماموریت هیچ‌گونه افزایش توان نظامی را برای ایران به دنبال نداشته است و به طور کلی نمی‌توان با این‌گونه قطعنامه‌ها جلوی پیشرفت ملت ایران را گرفت.

میمون فضانورد

رییس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی درخصوص جزییات ماموریت کاوشگر پیشگام گفت: از حدود یک سال قبل موجود زنده که قرار بود به فضا پرتاب شود، شناسایی شد و در قرنطینه آزمایش‌های مختلف بر روی این میمون که از نژاد رزئوس بود، انجام گرفت و به طور کلی در شرایط یک فضانورد قرار گرفت. قبل و بعد از انجام ماموریت، آزمایش‌های مختلفی بر روی این میمون فضانورد انجام شد که تمام آزمایش‌ها سلامت این حیوان را تایید کردند و انجام این ماموریت هیچ‌ گونه تاثیرات سوء بر روی این موجود زنده نگذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: مرحله بعدی این برنامه، پرتاب کاوشگر ایرانی به ارتفاع 175 کیلومتری زمین با محموله ای به وزن 500 کیلوگرم است.

ابراهیمی با بیان این‌که تیم 100 نفره به طور مستقیم در پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی سازمان فضایی ایران درگیر پروژه‌ی کاوشگر پیشگام بودند، گفت: این پروژه شامل کپسول زیستی، سامانه‌ی بازیابی و سیستم‌های الکترونیک مخابرات کاوشگر پیشگام است. هم‌چنین 300 تا 400 نفر نیز به طور غیرمستقیم با این پروژه در ارتباط بودند. البته حدود 50 تا 70 نفر نیز با پرتابگر کاوشگر پیشگام مستقر در سازمان هوافضای وزارت دفاع در ارتباط بودند.

میمون فضانورد

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار