در دیدار وزرای امور خارجه ایران و هند صورت گرفت؛

استقبال ظریف از گسترش همکاریهای دفاعی و امنیتی دو کشور

در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با سوشما سواراج وزیر امورخارجه هند، آخرین تحولات و راههای تحکیم مناسبات دوجانبه و منطقه ای و بین المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

کد مطلب: ۴۸۵۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سیاسی پانا، محمد جواد ظریف با اشاره به زمینه های گسترش همکاریهای اقتصادی دو کشور اظهار داشت : ما در حوزه انرژی ، تجاری ، بـانکی و سرمایه گذاری مشترک ، پروژه توسعه چاه بهار زمینه های همکاریهای مشترک خوبی داریم و در سفر اخیر مقامات اقتصادی هند به تهران درک مشترکی در خصوص چگونگی پیشبرد برنامه ها و توافقات بدست آمد و از این گام استقبال می کنیم .
وزیر امورخارجه کشورمان با تبیین سوابق مثبت در همکاریهای فرهنگی و آموزشی ایران و هند اظهار داشت : ما در بخش تاریخ مراودات فرهنگی ، آموزشی و انسانی ، آثار خوبی بین دانشگاهیان و دانشجویان از همکاریهای سازنده فرهنگی ایران و هند در ذهنیت افکار عمومی و فرهیختگان دو کشور داریم .
وزیر امورخارجه کشورمان با ارزیابی آخرین وضعیت پروژه چاه بهار اظهار داشت : پروژه راهبردی همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و هند در بندر چاه بهار به کندی اجرا می گردد و با توجه به تأثیر پروژه چاه بهار در تقویت محورهای ریلی و جاده ای مواصلاتی وترانزیتی در مناطق آسیای میانه و مشترک المنافع و چین ، ما انتظارمان برداشتن گامهای بلندتری در جهت تحرک بخشیدن به همکاریهای مواصلاتی و ترانزیتی بمنظور تقویت فرآیند تجارت و اقتصاد در کل منطقه است .
محمد جواد ظریف با تشریح مزایای پروژه های اجرا شده و در دست اجرا و متنوع مواصلاتی بین عمان ،ایران ، ترکمنستان ، ازبکستان و همچنین جمهوری اسلامی ایران ، آذربایجان و قزاقستان اظهار داشت : زمینه حضور در پروژه های مواصلاتی مختلف برای مشارکت سرمایه گذاران هندی فـراهم است و ما از ایـده های دوستان هندی برای مشارکت در پروژه های مواصلاتی استقبال می کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ظرفیتهای فرهنگی دوکشور اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران و هند در پـرتو تشابهات فـرهنگی و اشتراکات معنوی ، فرصتهای گسترده ای برای تعمیق و گسترش مراودات فرهنگی و اجرای برنامه های هفته فرهنگی و صنایع دستی و گسترش توریست ، تقویت کرسی زبان فارسی دارند و آسان سازی فرآیند روادید وتسهیلات متقابل بین دو کشور می تواند فرصتهای جدیدی فرا روی دوکشور بگشاید .
ظریف از گسترش همکاریهای دفاعی و امنیتی دو کشور استقبال نمود و در پرتو چالشهای دو کشور و برقراری صلح و امنیت در منطقه این امر را مفید ارزیابی کرد .
وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص زندانیان ایرانی در هند ابراز امیدواری نمود که زمینه آزادی زندانیان ایرانی در چهارچوب رایزنی های جاری فیمابین مقامات دوکشور تسریع گردد .
سوشماسواراج وزیر امور خارجه هند با اشاره به روابط رو به جلو دو کشور اظهار داشت : ما آماده ایم چشم انداز و زمینه های جدید همکاریهای دوجانبه را در چهارچوب سوابق و پیشرفتهای همکاریهای قبلی در عرصه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، هنری و علمی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم .
وزیر امورخارجه هند با اشاره به نتائج بدست آمده در اجلاسیه کمیسیون اقتصادی دو کشور و اجلاسیه های کنسولی گفت : هند آمادگی دارد برای ایجاد تسهیلات صدور روادید برای صاحبان و شرکتهای اقتصادی و توریستها زمینه های جدید را مورد بحث وتبادل قرار دهد .
سوشما سواراج با اشاره به سفر موفق آمیز اخیر وزیر نفت هند به جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت : سفر وزیر نفت هند نتائج خوبی در راستای حل مسائل فیمابین و شناسایی ظرفیتهای جدید در زمینه انرژی و سرمایه گذاری مشترک در حوزه پتروشیمی و اجرای پروژه گازی فرزاد بی توسط هند را فراهم ساخت و دهلی نـو علاقمند است در خصوص ساز و کارهـای جدید در چهارچوب منافع مشترک و انعطاف پذیری طرفین در این پروژه ها نقش بیشتری داشته باشد .
وزیرامورخارجه هند با اشاره به نقش به روز رسانی موافقتنامه های اجتناب از مالیات مضاعف و تشویق سرمایه گذاری ها در تحرک بخشیدن و پیشبرد مراودات تجاری دو کشور ابراز امیدواری کرد مذاکرات بین مقامات هندی و جمهوری اسلامی ایران در تنظیم ساز و کارهای جدید ، برای اجرای هر چه بهتر این موافقتنامه ها تسریع گردد .
سواراج خواستار همکاریهای دفاعی و امنیتی بین دو کشور شد و اظهار داشت : ما علاقمندیم رایزنیها و همکاریهای فیمابین دهلی نو و تهران را در عرصه های دفاعی و امنیتی بیش از پیش گسترش دهیم .
همچنین در این نشست وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و هند آخرین وضعیت و دیدگاههای دو کشور را پیرامون تحولات افغانستان، سوریه ، عراق و دیگر مسائل بین المللی را مورد تبادل نظر قرار دادند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار