کلاه ایمنی؛ کلاهی برای تداوم زندگی موتورسواران

عدم استفاده از کلاه ایمنی، رعایت نکردن نکات ایمنی و هشدارهای پلیس، هر ساله باعث مرگ آمار قابل توجهی از موتورسواران می شود.

کد مطلب: ۴۸۳۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا-مازندران، هر ساله حدود یک و نیم میلیون نفر در سوانح جاده ای از بین رفته و میلیون ها نفر صدمه دیده یا ناتوان می شوند. موتور سواران به دلیل عدم ایمنی تردد و حفاظت فیزیکی و اینکه در جاده ها کمتر قابل رویت هستند سهم بالایی را در تصادفات دارند. با توجه به وجود 32 کارخانه سازنده موتور و قیمت مناسب این وسیله نسبت به سطح در آمد خانوارها، میلیون ها نفر از موتور سیکلت استفاده می کنند که باعث شده اند تلفات موتور سیکلت بیشترین سهم را در حوادث و سوانح رانندگی شهری به خود اختصاص دهد.

تردد این حجم از موتور سیکلت سواران، صدمات و آسیب های ناشی از عدم استفاده از کلاه ایمنی، رعایت نکردن نکات ایمنی و هشدارهای پلیس، قابل تامل است.

سرگرد سیدمرتضی موسوی در این خصوص به خبرنگار پانا گفت: صدمات سر و گردن عامل عمده فوت و صدمات شدید و ناتوانی موتور سواران است و هزینه های پزشکی و اجتماعی آن بر خانواده های آنها و جامعه به دلیل نیاز به مراقبت های ویژه و طولانی مدت از آنها بالا نسبت به سایر صدمات بالا است.

کارشناس ارشد اداره آموزش و فرهنگ ترافیک مازندران در تشریح چگونگی ضربه دیدن موتورسواران از ناحیه سر بیان داشت: مغز توسط استخوان جمجه احاطه شده و روی سطحی استخوانی که قاعده جمجمه را تشکیل می دهدT قرار گرفته است و زیر آن چسبیده به استخوان بافت سختی به نام سخت شامه قرار دارد که مغز را احاطه کرده است که بین مغز و سخت شامه فضایی وجود دارد که از مایع مغزی و نخاعی پر شده و بافت مغز را از تکان های شدید محافظت می کند، جمجمه نیز توسط سر پوشیده شده است که خود نقش محافظتی دارد .

وی افزود: زمانی که موتور سوار دچار سانحه می شود، در صورتی که سر به زمین برخورد کند، حرکت به سمت جلو متوقف شده ولی مغز به حرکت خود ادامه می دهد تا این که به جمجمه برخورد کرده و سپس مغز برگشته و به سمت دیگر جمجمه برخورد می کند، این نوع صدمه می تواند از صدمه خفیف سر مانند کاهش سطح هوشیاری موقتی تا ضربه کشنده مغزی باشد.

سرگرد موسوی صدمات سر در اثر برخورد به زمین یا وسایل دیگر را به دو گروه تقسیم کرد و ادامه داد: صدمات سر به صورت بسته که در این حالت استخوان جمجمه شکسته نشده و جابجایی مغز در جمجمه باعث خون مردگی، تورم ،پارگی بافت مغز و اعصاب و عروق می گردد. صدمات سر به صورت باز که به صورت شکستگی یا سوراخ شدگی جمجمه که منجر به صدمات مغز می گردد.

وی ضمن هشدار به موتور سوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند، بیان داشت: احتمال ایجاد ضربه مغزی و سایر صدمات سر در این موتورسواران بیشتر است، درحالیکه کلاه ایمنی دارای لایه ای اضافی برای سر ایجاد کرده و انسان را در برابر ضربات شدید آسیب مغزی حفاظت می کند.

کارشناس ارشد اداره آموزش و فرهنگ ترافیک مازندران هدف استفاده از کلاه ایمنی را کاهش خطر آسیب شدید سر و مغز به وسیله کاهش نیروی ضربه وارده به سر دانست و افزود: یادمان باشد کلاه ایمنی تنها کلاهی است که در زندگی اگر سرمان برود سود دارد نه زیان.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار