عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت و گو با پانا تشریح کرد:

گفتمان اصلاح طلبان در انتخابات به گفتمانی ملی تبدیل شد

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: گفتمانی که اصلاح طلبان در این دو انتخابات به دنبال آن بودند، یعنی گسترش گفتمان اعتدال، دوری از افراط گرایی و حمایت از دولت تدبیر و امید، به گفتمانی ملی تبدیل شد.

کد مطلب: ۴۸۳۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد

محسن صنیعی در گفت و گو با خبرنگار پانا گفت: انتخابات هفتم اسفند ۹۴ را باید نقطه عطفی در تاریخ سیاسی ایران در نظر گرفت. در این انتخابات علی رغم رد صلاحیت های گسترده ی اصلاح طلبان و محدودیت های بسیاری که بر فعالیت انتخاباتی آنان وجود داشت ، عملا جبهه اصلاحات و اعتدال گرایان توانستند نتیجه بسیار قابل قبولی را بدست آورند.

این فعال سیاسی گفت: در این انتخابات، مجموعه اصلاح طلبان عزم جدی کرده بودند که علی رغم همه محدودیت ها به صورت جدی در انتخابات مشارکت داشته باشند. به طوری که پس از شدیدترین رد صلاحیت های مجموعه کاندیداهای اصلاح طلب شناخته شده در سراسر کشور و استانها، هم چنان اصلاح طلبان عزم جدی حضور و مشارکت در انتخابات را داشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: محدودیت های زمانی فعالیت اصلاح طلبان، عملا مشکلات بسیاری در فعالیت انتخاباتی آنان بوجود آورده بود. با توجه به رد صلاحیت کاندیداهای مطرح اصلاح طلبان استان، عملا انتخاب کاندیداهای مورد حمایت اصلاح طلب از میان کاندیداهای تایید صلاحیت شده، بعد از اعلام نتایج اعتراض ها (یعنی بعد از هفده بهمن) شکل گرفت. بر اساس اطلاع دقیقی که دارم، لیست اصلاح طلبان، در روز چهارشنبه ۲۸ بهمن، نهایی شد و ستادهای اصلاح طلبان، در زمان بسیار کم تبلیغات و آن هم به صورت بسیار محدود و عمدتا با استفاده از فضای مجازی، به فعالیت پرداختند.

صنیعی با اشاره به اینکه در سراسر استان خوزستان ، رقابت های منطقه ای، قومی و طایفه ای موج می زند، خاطر نشان کرد:میزان مشارکت مردم در کل استان، حدود دو میلیون نفر از 3.5 میلیون نفر واجد شرایط (مشارکت ۵۸%)بود .همچنین در حوزه شهر اهواز، حمیدیه، باوی و کارون ۴۴.۸% بوده است که لازم است در زمان دیگری، علت این عدم مشارکت مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی بیان داشت : در تحلیل نتایج اهواز می توان گفت که کاندیداهای اصلاح طلب لیست امید و اصول گرایانی که در لیست اصول گراها قرار گرفته بودند، عملا جزء ۸ کاندیدای بالای انتخابات اهواز قرار داشتند و این نشان می دهد که تمایل به لیستی رای دادن و در نتیجه رای دادن سیاسی در جامعه رای دهنده در شهرستان اهواز، گسترش یافته است. متوسط آراء کاندیداهای لیست اصلاح طلبان، 87 هزار رای و متوسط کاندیداهای مورد حمایت اصول گرایان، 66 هزار رای می باشد و به این ترتیب، مولفه سیاسی در آراء اهواز، یک مولفه تاثیرگذار می باشد و در نتیجه باید پذیرفت که این فرض که مولفه رقابت های قومی، مولفه غالب است، فرض صحیحی نیست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: نتیجه انتخابات در شهر اهواز نشان می دهد که اصلاح طلبان توانستند علی رغم محدودیت زمانی بسیار کم، کاندیداهای لیست امید خود را به مرحله دوم بفرستند و علی رغم آن که این کاندیداها، افراد کمتر شناخته شده ای نسبت به کاندیداهای شناخته شده اصول گرایان بودند و همین نکته، موید نتیجه قبلی است که در انتخابات کلان شهر اهواز، مولفه سیاسی انتخابات، نقش اساسی و تاثیرگذار داشته است.
وی اظهار کرد: با نگاهی به دیگر منتخبین استان، متوجه می شویم که اگر با همه محدودیت ها در انتخاب کاندیداها، محدودیت های زمانی در سازماندهی ستادها ورقابت های منطقه ای کاندیداهای اصلاح طلبان، در بعضی شهرها انتخاب نشده است ولی بسیاری از منتخبین شهرهای استان، از کاندیداهای مستقل و یا اصول گرای متمایل به دولت هستند و همین نشان می دهد که گفتمانی که اصلاح طلبان در این انتخابات به دنبال آن بودند، یعنی گسترش گفتمان اعتدال، دوری از افراط گرایی و حمایت از دولت تدبیر و امید، در انتخابات شهرهای استان خوزستان نیز حاکم بوده است. در کمتر جایی از شهرهای استان، مردم به کاندیدای پایداری رای داده اند. اصلاح طلبان در انتخابات، عزم جدی بر حضور داشتند و این گفتمان به یک گفتمان ملی تبدیل شد، مردم توانستند کاندیداهای متمایل به گفتمان اعتدال (اصلاح طلب، مستقل یا اصول گرای متمایل به اعتدال گرایی) را به مجلس بفرستند. به این ترتیب، علی رغم این که نتیجه انتخابات در استان خوزستان برای اصلاح طلبان، به خوبی تهران نبوده است ولی در مجموع نتیجه ای قابل قبول است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار