با هدف جلوگیری از حملات ویرانگر افراط گرایان با استفاده از مواد هسته‌ا

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: توافق امنیت هسته‌ای اجرایی می شود

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه از اجرایی شدن قریب‌الوقوع توافق‌نامه‌ امنیت هسته‌ای مهم با هدف جلوگیری از حملات ویرانگر افراط گرایان با استفاده از مواد هسته‌ای استقبال کرد.

کد مطلب: ۴۸۱۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سیاسی پانا به نقل از پایگاه خبری نیوز 24 ، این اعلام آژانس یبن‌المللی انرژی اتمی که توافق نامه در هشتم می اجرایی خواهد شد در پی اجلاس هفته گذشته امنیت هسته‌ای و هشدار جدی درباره ی مخاطرات تروریسم هسته‌ای مطرح می‌شود.

یوکیا آمانو در بیانیه‌ای در این باره گفت: این تاریخ، روز مهمی برای تلاش‌ها به منظور تقویت امنیت هسته‌ای در سراسر جهان است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: این توافق نامه به کاهش حمله تروریستی با استفاده از مواد هسته‌ای که می‌تواند پیامدهای فاجعه باری به همراه داشته باشد کمک خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: نیکاراگوئه در این هفته توافق نامه بسیار محرمانه اصلاح کنوانسیون حفاظت فیزیکی از مواد هسته‌ای را به تصویب رساند.

این اقدام تعداد کشورهایی که این توافق نامه را تصویب کرده‌اند به 102 رساند که حدود دو سوم کشورهای مورد نیاز برای اجرایی شدن توافق نامه در مدت 30 روز است.

کنوانسیون حفاظت فیزیکی از مواد هسته‌ای که تنها تعهد بین‌المللی قانونی الزام آور حفاظت فیزیکی از مواد هسته‌ای است در سال 1987 عملیاتی شد.

این کنوانسیون بر حفاظت فیزیکی از مواد هسته‌ای در حمل و نقل بین‌المللی تمرکز دارد.

با این حال، اصلاحیه سال 2005 حوزه پوشش تاسیسات هسته‌ای یا استفاده ، ذخیره و حمل و نقل مواد هسته‌ای در داخل کشورها را افزایش می‌دهد.

آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: این اصلاحیه کشورها را به لحاظ قانونی ملزم می‌کند تا حفاظت فیزیکی را فراهم آورند و نیز این اصلاحیه افزایش همکاری‌ها برای بازیابی مواد هسته‌ای قاچاق شده یا دزدیده شده را پیش بینی می‌کند.

از اواسط دهه 1990 تقریبا 2700مورد قاچاق غیر قانونی یا ناپدید شدن مواد هسته‌ای در بانک اطلاعاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ثبت رسیده است.

مقدار ناچیزی از این مواد می‌تواند برای ساخت یک بمب هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد با این حال برخی از این مواد می‌تواند برای ساخت بمب کثیف یک وسیله انفجاری متعارف برای انتشار مواد رادیو اکتیو استفاده شود.

مجموعه‌ای از اجلاس‌ها در سالهای اخیر که آخرین آن در واشنگتن برگزار شد، در کاهش مخاطرات افتادن مواد هسته‌ای به دستان افراد نالایق موفق بوده است اما کارشناسان می‌گویند نیاز است تا کارهای بیشتری در این زمینه انجام شود.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده هفته گذشته در اجلاس امنیت هسته‌ای جهانی گفت: گروه داعش در حال حاضر از سلاح‌های شیمیایی از جمله گاز خردل در سوریه و عراق استفاده کرده است.

وی گفت:‌ هیچ تردیدی وجود ندارد که اگر این افراد دیوانه به بمب هسته‌ای یا مواد هسته‌ای دست یابند از آن برای کشتن بسیاری از افراد بی‌گناه تا حد امکان استفاده خواهند کرد.

درواقع زنگ هشدار در ماه دسامبر به صدا درآمد آن زمان که پلیس بلژیک که به تحقیق درباره‌ی حملات تروریستی پاریس در 13 نوامبر می‌پرداخت، 10 ساعت فیلم از آمد و رفت یک مقام هسته‌ای برجسته بلژیک کشف کرد.

یک روزنامه بلژیکی گزارش داد که این دوربین که در بوته‌ها پنهان شده بود توسط دو برادر، ابراهیم و خالد البکراوی دو بمب گذار انتحاری در بمب‌گذاری‌های 22 مارس بروکسل کار گذاشته شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار