رییس‌‌جمهور در مراسم افتتاح پژوهشگاه جامع صنعت نفت:

نگاه دولت به عرصه نفت و گاز راهبردی است/پروسه ملی شدن نفت هنوز كامل نیست

خبرگزاری پانا: رییس‌جمهور با تاكید بر اینكه باید به صنعت نفت به عنوان موتور محركه پیشرفت كشور نگاهی راهبردی داشت، گفت: نگاه دولت و وزارت نفت به عرصه نفت و گاز راهبردی است و پژوهشگاه جامع صنعت نفت در مدت 4 تا 5 سال می‌تواند در زمینه بهره‌برداری از توانمندی‌های كشور در عرصه نفت، انقلاب ایجاد كند و این صنعت را به عنصر پیشتاز عرصه آبادانی و پیشرفت كشور تبدیل كند.

کد مطلب: ۴۷۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محمود احمدی‌نژاد صبح امروز (چهارشنبه) در مراسم افتتاح پژوهشگاه جامع صنعت نفت، با اشاره به ذخایر هفتصد میلیارد بشكه‌ای نفت شناسایی شده كشور و ظرفیت متوسط برداشت از این ذخایر اظهار کرد: اگر این پژوهشگاه فقط یك درصد متوسط ظرفیت برداشت نفت كشور را ارتقاء دهد حدود 7 میلیارد بشكه نفت تولید خواهد شد كه برابر با ظرفیت حدود 5 سال صادرات كشور منهای مصرف داخل است.

احمدی‌نژاد با تاكید بر اینكه پروسه ملی شدن نفت در كشورمان هنوز كامل نشده است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر از 22 درصد متوسط برداشت از ذخایر نفت كشور، بیش از 30 درصد به عنوان هزینه‌های تولید به جیب دیگران می رود و اگر این مساله را در كنار تعیین سیاسی قیمت نفت قرار دهیم، حدود 70 تا 80 درصد قیمت واقعی نفت را پایین می‌آورد و چنانچه به آن گرانی تحمیلی محصولات تولید شده از نفت نیز افزوده شود، خواهیم دید كه اگر همه صنعت نفت بومی و ملی شود چقدر در افزایش عایدات حاصل از نفت تاثیر خواهد داشت.

رییس‌جمهور تصریح كرد: اگرچه اصلاح شیوه قیمت‌گذاری نفت تحت تاثیر سیاست، كار آسان و كوتاه مدتی نیست اما اگر همت‌ها در داخل كشور هم افزا شود معادلات جهانی نیز قابل اصلاح خواهد بود و این مشكل نیز برطرف می شود.

احمدی‌نژاد با تاكید بر اینكه در حال حاضر با اتكاء به مراكزی مثل همین پژوهشگاه جامع صنعت نفت می‌توان هزینه‌های تولید نفت را به شدت كاهش داد، خاطرنشان كرد: در حال حاضر برای اجرای هر دو فاز از میدان گازی پارس جنوبی به طور متوسط 5 تا 6 میلیارد دلار هزینه می شود كه حدود 35 درصد از این هزینه ها از كشور خارج می شود و اگر بتوانیم با توجه به حجم سرمایه گذاری‌های سالیانه در این بخش این 35 درصد را به داخل برگردانیم رقمی در حدود 9 میلیارد دلار می شود كه بسیار ارزشمند خواهد بود.

رییس‌جمهور اتخاذ نگاه راهبردی به حوزه نفت را مورد تاكید مجدد قرار داد و گفت: نباید به نفت صرفا به عنوان یك منبع درآمد و صرف درآمدهای آن در بودجه كشور نگاه كرد و مركزی كه می‌تواند این نگاه را تغییر دهد وجود پژوهشگاه جامع اقتصاد نفت است كه باید سریع‌تر راه‌اندازی شود تا همه عوامل موثر ناشی از توسعه صنعت نفت در پیشرفت كشور را به طور یكجا و متمركز مورد مطالعه قرار دهد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینكه پژوهشگاه جامع صنعت نفت نگاه كلان فنی در عرصه نفت و گاز كشور دارد، خاطرنشان كرد: باید پژوهشگاهی در كنار این پژوهشگاه ایجاد شود كه همه مسائل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی نفت را در كنار رابطه این صنعت با صنایع و بخش‌های اقتصادی دیگر كشور به صورت متمركز رصد كرده و مورد مطالعه قرار دهد و با مدیریت كلان، توانمندی‌های نفت را از یك منظر راهبردی در خدمت پیشرفت كشور قرار دهد.

وی اظهار داشت: آنچه مورد نظر بنده از طرح ایجاد یك پژوهشگاه جامع بود، این است كه همه مسائل مربوط به نفت و گاز كشور در آن متناسب با توانمندی‌های بخش‌های مختلف كشور مورد مطالعه قرار گرفته و متناسب با هر بخش به عنوان یك پروژه كاری تعریف و اجرایی شود.

احمدی‌نژاد در ادامه از مدیران و دست اندركاران پژوهشگاه جامع صنعت نفت خواست تا پس از مرحله فعلی كه این پژوهشگاه در عرصه اقدامات تخصصی مختلف در صنعت نفت گواهی و لیسانس ارائه می‌دهد به تدوین استانداردهای ملی در صنعت نفت بپردازد و تصریح كرد: باید با همكاری سازمان استاندارد، استانداردهای ملی ایران در صنعت نفت را تعریف كنید و دولت نیز در كوتاه مدت استانداردهای شما را تضمین می‌كند تا هزینه‌های احتمالی برخی عدم موفقیت‌ها در آغاز كار پوشش داده شود و متخصصان كشورمان بتوانند در این زمینه تجربه كافی كسب كنند.

رییس‌جمهور خاطرنشان كرد: با وجود همه اقدامات ارزشمند انجام شده در صنعت نفت هنوز در ابتدای راه هستیم و ایران می‌تواند پایگاه دانش فنی نفت باشد به شرط آن كه اندیشه خود را از این كه برای پیشرفت باید راههای طی شده دیگران را بازپیمایی كنیم فراتر برده و به ابداع راهكارهای جدید‌تر، كوتاه‌تر و كم هزینه‌‌تر بیندیشیم.

احمدی‌نژاد با تاكید بر اینكه نباید نگاه‌ها صرفا به بومی كردن راهكارهای موجود در دنیا باشد، گفت: پیشرفت‌هایی كه تا به حال در كشورمان انجام شده بسیار افتخارآمیز بوده و از همه كسانی كه برای این پیشرفت‌ها زحمت كشیده‌اند تشكر می‌كنم اما باید هر روز سرعت پیشرفت خود را افزایش دهیم چرا كه ایمان دارم ایران می‌تواند در همه زمینه‌ها در صدر قرار گیرد.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به دستاورد كم نظیر كشورمان در اعزام و بازگرداندن موجود زنده به ارتفاع فراتر از 120 كیلومتری زمین اظهار کرد: اگرچه این خبر آنچنان كه باید داخل كشور انعكاس مناسب نیافت اما ایران امروز جزء انگشت‌شمار كشورهایی است كه توانسته یك موجود زنده را به چنین ارتفاعی اعزام كرده و سالم به زمین بازگرداند و همه حالات او را در مسیر رفت و برگشت ثبت و ضبط كند.

احمدی‌نژاد تاكید كرد: استعداد، همت، ایمان، پاكی و نگاه بلند ایرانی این امید را به انسان می‌دهد كه می‌توان در همه عرصه‌های دانش در سطوح اول قرار گرفت و ایران را به پایگاه صدور نیروی انسانی متعهد و متخصص و فناوری‌های برتر دنیا تبدیل كرد و معتقدم صنعت نفت كشور می‌تواند در این عرصه پیشتاز باشد.

رییس‌جمهور خطاب به مدیران و دست اندركاران پژوهشگاه جامع صنعت نفت تصریح كرد: قدر مسوولیت و موقعیت خود را بدانید چرا كه چنین پژوهشگاهی راهها را باز كرده و به انسان امید و اطمینان می‌دهد؛ از همه متخصصان و از همه پروژه‌ها بطور قاطعانه حمایت كنید و توان دانشگاه‌ها را نیز در این مركز به صورت متمركز به خدمت بگیرید تا ضمن جلوگیری از موازی‌كاری و اتلاف نیروها، این پژوهشگاه به یك نقطه مركزی در جهت حمایت و هدایت توانمندی‌های كشور در صنعت نفت تبدیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار