«دورهمی» و «خندوانه» نمودهای کوتاه آمدن تلویزیون

بدون شک یکی از پر بیننده ترین بازه های زمانی تلویزیون در ایام نوروز ساعت 23 و حوالی آن بود که به پخش «خندوانه» و« دورهمی» مربوط می شود.

کد مطلب: ۴۷۸۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، «خندوانه» که از سال گذشته توانسته بود جریان جدیدی را در برنامه های ترکیبی تلویزیون ایجاد کند و به برند محبوب و پرمخاطب شبکه تازه تاسیس و کم بیننده سیما در آن زمان تبدیل شود، در سری سوم خود که ویژه نوروز 95 تدارک دیده شده بود نیز مسابقه ای به نام لباهنگ را با لب خوانی ترانه های معروف خوانندگان توسط بازیگران و مجریان سینما و تلویزیون و تئاتر و چه بسا عوامل پشت صحنه را برای بینندگان خود به عنوان برگ برنده اش رو کرد. این مسابقه که به سرعت به یکی از رقابت های جدی و پر کشمکش فضای مجازی تبدیل شد و طرفداران گروه های رقیب را با وارد این رقابت کرد، از ویژگی های نوآورانه ای برخوردار بود. البته با توجه به این که به نظر می رسد تلویزیون با تدارک این برنامه کمی از خط قرمزها و موضع سخت گیرانه خود کوتاه آمده است و چه بسا در این میان موفقیت شبکه های ماهواره ای و سریال های ترک که بنیان های خانوادگی و ارزشی ایران اسلامی را نشانه گرفته اند، در جذب مخاطب آن ها را به فکر چاره جویی انداخته باشد. با این حال این روی خوش تلویزیون به برنامه سازی با خط های نارنجی(کمرنگ تر از قرمز) توانسته است مخاطبان زیادی را جذب شبکه های داخلی کند و میزان مشارکت مردم در نظرسنجی و رای دادن به رقابت کنندگان مسابقه لباهنگ هم تاییدی است بر این مدعا.

برنامه دیگر موفق که تازه پا به عرصه سیما گذاشته است با تیمی کاربلد و آشنا به مدیوم تلویزیون و گونه طنز به نام «دورهمی» واقعا یک دورهمی جذاب را برای بینندگان تلویزیون ایجاد کرده است. این برنامه گفت و گوهایی جسورانه، صریح و بی پرده را با مهمانانی که اتفاقا آن ها هم از جنس مهمانان کلیشه ای و تکرار شونده سایر برنامه های ترکیبی و گفت و گو محور نیستند پیش روی بینندگان قرار می دهد. بازتاب سخنان مهمانان شناخته شده این برنامه اگرچه ممکن تبعاتی را برای آنان در ادامه به همراه داشته باشد اما جسارت و شهامت در طرح آن ها آنهم در یک برنامه تلویزیون با ساختارهای خشک و متعارف این قاب قابل تحسین است. از طرف دیگر این برای نخستین بار است که استندآپ کمدی در معنای واقعی خود توسط مهران مدیری که پیش از این آن را در سریال شبکه نمایش خانگی «شوخی کردم» نیز به اجرا گذاشته بود، با همان طنزها و طعنه ها و کنایه های به روز، قابل لمس و مدرن جامعه معاصر به قاب سیما راه یافته است! شوخی های او در این اجراها گاه پایش را از حدی فراتر می گذارد که بیننده عادت کرده به خط قرمز و سانسور تلویزیون برای لحظه ای تردید می کند که آیا در حال تماشای یک برنامه تلویزیونی از رسانه ملی است یا برنامه ای از یک شبکه ماهواره ای؟!
او همچنین به انجام گفت و گوهای معمولی و شنیدن حرف های تکراری مهمانانش بسنده نمی کند. گاه از آن ها اعتراف می گیرد و با ترفندهای مدیریت بحث خواسته یا ناخواسته وادارشان می کند تا واقعیت را بیان کنند وگرنه با عملی کردن تهدید زدن موهایشان یا کوتاه شدن سیبیل هایشان مواجه خواهند شد. برای آنانی که در عالم هنر فعالیت می کنند خطاب شدن به نام کوچک امری طبیعی و عادی است. در این برنامه نیز مهران مدیری سعی نمی کند تا از این واقعیت طفره برود. او به راحتی سحر ولد بیگی را سحر صدا می کند و این رفتار او به هیچ وجه خارج از شان و عرف مذهبی و اخلاقی نیست. چراکه مدیری همان کارگردانی است که ولدبیگی را به مخاطبان تلویزیون معرفی و باعث پیشرفت کاری او شده است.
با این وجود برنامه های نامبرده را نمی توان کاملا خلاقانه قلمداد کرد. ماجرای کپی برداری «خندوانه» از یك شوی شبانه آمریكایی با مجری گری «جیمی فالون» و همچنین تقلید «دورهمی» از یک برنامه هندی که حتی شباهت های بسیاری در دکور با آن دارد همراه با انتشار تصاویر این برنامه ها در فضای مجازی واکنش های منفی بسیاری را نسبت به این برنامه های پر طرفدار این روزهای رسانه ملی برانگیخته است. با این حال به نظر می رسد با درج نام و ذکر منبع اقتباس و پرهیز از کپی برداری های ناشیانه و بومی کردن شوخی ها و رفتارها که البته با توجه به محدودیت های تلویزیون چنین نتیجه ای محتوم است، اشکالی ندارد که مخاطبان به جای تماشای شوهای کمدی خارجی به تماشای برنامه های خودی بنشینند!
یادداشت از: رکسانا قهقرایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار