سواحل زیبای مکران پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است

سواحل زیبای مکران یکی از جاذبه های چشم نواز گردشگری سیستان وبلوچستان در ایام تعطیلات نوروزی پذیرای ده ها هزار گردشگر داخلی و خارجی است.

کد مطلب: ۴۷۷۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرگزاری پانا از سیستان وبلوچستان-رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهارگفت: ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی این منطقه با تمام توان، امکانات اقامت، اسکان و پذیرایی از مهمانان نوروزی را فراهم کرده است.
حامد علی مبارکی با بیان اینکه بیش از 30 عنوان برنامه توسط 13 کمیته ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی از ابتدای تعطیلات نوروزی در منطقه آزاد چابهار در حال اجراست، اظهارکرد: برپایی نمایشگاه صنایع دستی سیستان وبلوچستان، بازدید و خرید از مراکز تجاری منطقه، شرکت در برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی با استقبال خوب مسافران همراه بوده است.
وی ادامه داد: اجرای برنامه های فرهنگی و هنری، جنگ های شادی و نواختن موسیقی محلی و سنتی بلوچی و سیستانی در قالب کارناوال شادی موجی از نشاط را در منطقه آزاد ایجاد کرده و سبب ماندگاری مسافران در منطقه آزاد چابهار شده است.
مبارکی افزود: ترافیک سنگین خودروها در ورودی های منطقه آزاد نشان از افزایش سفرها به چابهار دارد.
وی بیان کرد: ظرفیت حمل ونقل هوایی و افزایش تعداد پروازها به مقصد چابهار با استقبال مطلوب مسافران بویژه گردشگران خارجی همراه بوده است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: افزایش کمی پروازها و استقبال روزافزون گردشگران از این روند نشان از جایگاه این منطقه در نقشه گردشگری کشور و اهمیت آن در بین مقاصد سیاحتی نوروزی دارد.
مبارکی گفت: تعداد پروازها در هفته به 16 پرواز افزایش یافته و با تجهیز فرودگاه کنارک به امکانات افزایش ایرلاین و آسمان پرواز شبانه را به فهرست پروازهای منطقه افزوده است.
وی ادامه داد: ایرلاین و کاسپین پروازهای خارجی چابهار- دبی، چابهار- مسقط و چابهار-زاهدان را برعهده دارد که این امر افزایش تعداد گردشگران ورودی به منطقه را در پی داشته است.
وی بیان کرد: ایرلاین، آسمان، ایران ایر، ایران ایرتور و کاسپین هندلینگ (تجهیزات عملیاتی شرکت های خدمات فرودگاهی) پروازهایی از شهرهای زاهدان، بندرعباس، تهران، مشهد، شیراز، مسقط، دبی را به مقصد چابهار برعهده دارند.
معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار ویژه چابهار گفت: این شهرستان یکی از 14 نقطه برتر جهان است که با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوای مساعد بهاری به چهاربهار مشهور است.
احمدعلی موهبتی افزود: چابهار علاوه بر موقعیت تجاری و اقتصادی، منطقه ویژه توریستی و از قطب های مهم گردشگری در کشور است.
وی گفت: چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که دریا، سواحل ماسه ای و صخره ای و کوه های مینیاتوری را با هم دارد که این جذابیت در دنیا بی نظیر است.
وی افزود: زیرساخت های گردشگری نظیر هتل و رستوران، اقامتگاه ها و مراکز تفریحی و گردشگری آماده پذیرایی از مهمانان سراسر کشور است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار نیز گفت: این شهرستان آثار تاریخی باستانی و طبیعی فراوانی دارد که گردشگران می توانند تا چندین روز از آنان دیدن کنند.
محمدسعید سایگانی اظهارکرد: قلعه تیس (پرتغالی ها)، ساختمان های قدیمی گمرک و پست، آرامگاه سید غلامرسول، ساختمان قدیم فرمانداری (موزه محلی)، حسینیه آل رسول و روستاهای تاریخی و هدف گردشگری تیس و رمین از جمله آثار تاریخی شهرستان چابهار به حساب می آید.
وی افزود: آثار طبیعی چابهار نیز شامل ساحل ماسه ای، باغات موز باهوکلات و دشتیاری، کوه های مینیاتوری، واحدهای مسکونی سنتی خشتی و گلی دشتیاری، اسکله ها و بنادر صیادی، تالاب لیپار، درخت انجیر معابد، صخره های مرجانی و غارهای بان مسیتی تیس است.
وی ادامه داد: صنایع دستی شهرستان چابهار شامل سوزن دوزی، سکه دوزی و ساخت انواع هنردست از محصولات دریایی است که در داخل و خارج از کشور طرفداران خاصی دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار گفت: مهمترین و معروف ترین صنایع دستی این شهرستان از صدف ساخته می شود به طوری که بیش از 70 نوع وسایل صدفی و همچنین معرق صدف توسط هنرمندان زن و مرد این منطقه تولید و در بازار به فروش می رسد.
سایگانی از مهمترین اقدامات به منظور استقبال از مهمانان نوروزی را تشکیل پکیج گردشگری، برنامه ریزی برای برگزاری تورهای یک روزه گردشگری، ایجاد نمایشگاه صنایع دستی در منطقه آزاد، بازی های بومی محلی، جشنواره غذاهای سنتی، برگزاری نمایشگاه عکس گردشگری و جشنواره ساخت قلعه شنی در کنار دریا همراه با اهدای جوایز و ایستگاه نقاشی کودکان ذکر کرد.
شهردار و دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی چابهار نیز گفت: هزارو 318 تخت در 14 هتل و هتل آپارتمان، 5 28 اتاق در 13 مرکز اقامتی، 40مدرسه با 450 اتاق، 400 تخته چادر در سه نقطه شهر و 200 چادر در سه بخش این شهرستان درمجموع برای اقامت گردشگران تدارک دیده شده است.
دادکریم بلوچ اظهارکرد: 20 دستگاه منزل در شهر چابهار و مراکز بخش ها به صورت رایگان به ستاد اسکان سپرده شده است تا دراختیار مهمانان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مهمانان زیادی در چادرهای مسافرتی شخصی اقامت دارند، افزود: 15 رستوران در شهرستان چابهار آماده خدمات دهی به مسافران نوروزی هستند.
چابهار با 13 هزار و 161 کیلومترمربع وسعت از شمال به نیکشهر، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان و از غرب به کنارک متصل است.
این شهرستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، هفت دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است و تا زاهدان مرکز استان سیستان وبلوچستان 640 کیلومتر فاصله دارد.
/ایرنا/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار