جاذبه‌های گردشگری شهرهای جنوبی فارس

شهرستان های استان فارس جاذبه های گردشگری، طبیعی و تاریخی بسیاری دارد که در هر کدام از آن ها به ویژه شهرستان های جنوبی چون زرین دشت، قیروکارزین و فراشبند می توان جلوه ای از تاریخ و طبیعت این استان را مشاهده کرد.

کد مطلب: ۴۷۶۴۴۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس، شهرستان های استان فارس جاذبه های گردشگری، طبیعی و تاریخی بسیاری دارد که در هر کدام از آن ها به ویژه شهرستان های جنوبی چون زرین دشت، قیروکارزین و فراشبند می توان جلوه ای از تاریخ و طبیعت این استان را مشاهده کرد.

شهرستان زرین دشت

شهرستان زرین دشت در جنوب شرقی استان فارس قرار دارد که از شمال و شرق با شهرستان داراب، از جنوب با شهرستان لارستان، از غرب با شهرستان جهرم هم مرز است.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان زرین دشت

تل سفیدک

این منطقه باستانی در دشت مرکزی و شمال حاجی آباد جای دارد. در این منطقه چندین کاخ با گچ بری‌های زیبا، تعدادی سفال و تندیس گچی کشف شده است که به شکل خاصی ساخته شده و هم چنان شکل نخستین خود را حفظ کرده‌اند.

برکه سفید

گنجایش برکه سفید بیش از چهارمیلیون لیتر است و از بزرگترین آب انبارهای ایران به شمار می‌رود، این برکه در روستای مزایجان قرار دارد.

میل نقاره خانه

در منطقه چاه سبز و در نزدیکی شهر حاجی آباد، آثار و بقایای یک چهارطاقی، دالان و سکوی نیایش وجود دارد، اکنون تنها یک ستون از این چهارطاقی برجای مانده که به میل نقاره خانه مشهور است.

قلعه مزایجان

قلعه مزایجان بر فراز کوهی مشرف به روستای مزایجان قرار گرفته است. در نزدیکی این قلعه، کوهی به نام «دَه مرده» وجود دارد که همانند حصاری به قلعه متصل است و در متون تاریخی از آن به «دژ خدا آفرین» یاد شده است.

قیروکارزین

شهرستان قیروکارزین با گستردگی 3403 کیلومتر مربع و به مرکزیت شهر قیر در جنوب غربی استان فارس قرار دارد، این شهرستان ازشمال با شهرستان فیروزآباد، از شرق با شهرستان جهرم، از جنوب شرقی با شهرستان لارستان، از جنوب با شهرستان خنج و از غرب با شهرستان فراشبند همسایه است.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان قیروکارزین

قلعه پرگون (شاه پریون)

در میان دشت قیر، تپه بسیار بزرگی دیده می‌شود که بر روی آن قلعه‌ای از دوران قدیم برجای مانده است.

نقش برجسته سرباز پارتی

در حدود 3 کیلومتری شهر قیر، بین گردنه گلومشک و گردنه سم دُلدُل و در کنار جاده قیر - فیروزآباد، نقش برجسته سربازی پارتی بر روی تخته سنگی بزرگ کنده‌کاری شده است.

این نقش، تنها نقش برجسته موجود از دوران پارت‌ها در استان فارس است که صحنه تیراندازی سربازی با تیر و کمان و تیردان و کلاه خود را نشان می‌دهد.

قلعه گبری

پیشینه قلعه گبری به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد. این قلعه در 500 متری شمال شهر قیر قرار دارد.

پل عروس

پیشینه پل عروس به دوران ساسانیان باز می‌گردد. این پل دوازده دهنه دارد و برای ساختن آن از سنگ‌های مکبی شکل استفده دشه است. این پل بر روی رودخانه قره آغاج و در کیلومتر 30 جاده قیر - خنج قرار دارد.

قلعه حمزه خانی

در بخش مرکزی دهستان هَنگام، قلعه بسیار زیبایی از زمان قاجار برجای مانده است. این قلعه، کاربری نظامی داشته است.

فراشبند

شهرستان فراشبند با 5945 کیلومتر مربع گستردگی در جنوب غربی استان فارس قرار دارد و از شمال با شهرستان کازرون، از شرق با شهرستان‌های قیروکارزین و فیروزآباد، از جنوب با شهرستان خنج و از غرب با استان بوشهر همسایه است.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان فراشبند

چهارطاقی نقاره خانه

آثار پی‌های فراوان به همراه چند ساختمان نیمه ویرانه، نشان از آن است که شهری در پیرامون آن وجود داشته است.

چهارطاقی تُلِ جنگی

این چهارطاقی مربوط به دوران ساسانیان است و شباهت بسیاری به قصر ساسان در سروستان دارد. این احتمال وجود دارد که این بنا، قصر زمستانی ساسانیان بوده است.

منطقه رِهِنَک (بیست متری)

این گردشگاه با چشم‌اندازهای فراوان مانند آثار تاریخی مکانی مناسب برای استراحت و تفریح گردشگران و مسافران نوروزی است.

منطقه مائینَک

این جاذبه طبیعی در مسیر روستای خوشاب و در نزدیکی امامزاده سید محمد(ع) قرار دارد، این مکان تفریحی در برگیرنده چشمه آب شیرین، درختان سرسبز و آثار تاریخی فراوانی است.

برم فرهاد

برم فرهاد از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان فراشبند به شمار می‌رود و پیشینه تاریخی آن، نشانگر رویداد افسانه شیرین و فرهاد است.

حنگل، کوه و تونل تاریخی انتقال آب مربوط به دوران ساسانیان، این منطقه را پربارتر کرده است، برم فرهاد در 25 کیلومتری فراشبند و در روستای باچون قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار