شرکت 50 درصد دانش‌آموزان ابتدایی خوزستان در جشنواره جابر‌بن‌حیان

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان از استقبال حداقل 50 درصد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و راهیابی 300 اثر به جشنواره استانی جابر‌بن‌حیان خبر داد.

کد مطلب: ۴۷۳۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد

ایسنا نوشت:

به گزارش خبرنگار پانا از خوزستان، اردشیر شجاعی در مراسم افتتاحیه جشنواره جابربن‌حیان شهرستان باوی که در هنرستان سعادت ملاثانی برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره جابر‌بن‌حیان ویژه پروژه‌های علمی دانش‌آموزان دوره ابتدایی است که در سه بخش، پایه اول ابتدایی‌، جمع‌آوری و طبقه‌بندی‌، پایه دوم و سوم نمایش علمی‌، پایه‌ چهارم تا ششم طراحی، ساخت و آزمایش در چهار مرحله آموزشگاهی‌، شهرستانی‌، استانی و کشوری برگزار می‌شود و در نهایت هشت اثر برتر به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت این جشنواره در بعد علمی، آموزشی‌، اجتماعی و زیستی تصریح کرد‌: در بعد علمی می‌توان گفت از آنجایی که دانش‌آموزان نسبت به شناخت پدیده‌ها کنجکاو ‌هستند‌، این فعالیت تحقیقی گروهی ‌باعث کسب مهارت فکر کردن، شنیدن‌، گفتن و بیان مقصود‌، خواندن و نوشتن و حساب‌کردن در آن‌ها می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان افزود: در بعد اجتماعی نیز حس مشارکت در فعالیت‌های گروهی و مسئولیت‌پذیری کودک تقویت می‌شود. در بعد محیط‌زیستی نیز‌ دانش‌آموزان با نکات ایمنی هنگام انجام کار آشنا می‌شوند و از حواس خود به‌خوبی محافظت می‌کنند.

شجاعی عمده‌ترین هدف برگزاری این جشنواره در سطح استان را شناسایی و تقویت استعدادهای فردی دانش‌آموزان و ایجاد زمینه‌ای مناسب برای کار‌آفرینی دانست و گفت: کمک به تحقق اهداف مهارتی درس علوم تجربی مثل مشاهده، طراحی تحقیق، برقراری ارتباط و پیش‌بینی‌، فرضیه‌سازی‌، کاربرد ابزار، ‌اندازه‌گیری‌، تفسیر یافته‌ها و نتیجه‌گیری و تقویت مهارت‌های زندگی در دانش‌آموزان از جمله تصمیم‌گیری‌، حل مسئله‌، برقراری ارتباط با دیگران، ‌دوست‌یابی ، سخنرانی و دفاع از کار خود در جمع از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

همچنین در این مراسم حیدر کاظمی فرماندار شهرستان باوی، اظهار کرد: یکی از مسائل و موضوعاتی که در علم برای ما مطرح است، کاربردی‌کردن مسائل تئوری کلاس‌های درس است. طرح‌های جابر‌بن‌حیان کارهای دست‌ورزی دانش‌آموزان ابتدایی است و با انجام این فعالیت‌ها در سن پایین می‌توان اساس اقتصاد مقاومتی در جامعه را نهادینه کرد.

وی افزود: در گذشته دور تنها کاردستی که در مدارس درست می‌کردیم، تخته پاکن بود اما اکنون دانش‌آموزان با پرورش قدرت خلاقیت کارهای برجسته‌ای ارائه می‌کنند؛ پیشنهاد می‌دهم آموزش‌و‌پرورش نه تنها در جشنواره‌ها، بلکه در کلاس‌ها، درس را به‌صورت عملی آموزش دهد تا مفاهیم در ذهن دانش‌آموزان نهادینه شود. از سوی دیگر‌، در بحث علم نه تنها تولید آن‌، بلکه مصرف آن هم اهمیت دارد و در واقع، تولید علم برای مصرف آن است؛ این جشنواره‌ها نیز یک نوع کارگاه آموزشی است و در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان تأثیر دارد.

همچنین در این مراسم مجید موحدیان مدیر آموزش‌و‌پرورش شهرستان باوی، از ارسال 220 اثر تحقیقی عملی دانش‌آموزان به دبیرخانه جشنواره خبر داد و گفت : از بین آثار رسیده‌، 10 اثر پس از داوری به مرحله استانی راه پیدا کردند. معیارهای داوری نیز در بخش آزمایش‌، طبقه‌بندی‌، طراحی و ساخت و نمایش علمی ‌به‌طور مجزا تعیین شده است و هر گروه دانش‌آموزان در هر پایه تحصیلی با دانش‌آموزان هم‌سطح خود سنجیده می‌شوند.

وی افزود: سال گذشته دانش‌آموزان باوی موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری در جشنوراه جابر‌بن‌حیان شدند و امید است امسال نیز دانش‌آموزان ما بین رتبه‌های برتر باشند.

مدیر آموزش‌و‌پرورش شهرستان باوی با اشاره به بنیادی‌بودن فعالیت‌های پژوهشی در آموزش‌و‌پرورش ابتدایی‌ و سنین پایین بر لزوم توجه بیشتر به این جشنواره‌ها تأکید کرد و گفت: انجام کارهای عملیاتی‌ و تحقیقاتی برای نهادینه‌کردن مطالب تئوری و نظری در ذهن دانش‌آموزان به‌طور مادام‌العمر ‌ضروری است و معلمان باید بیش از گذشته بر فعالیت‌های عملی و گروهی در کلاس درس توجه کنند.

گفتنی است: در حال حاضر حدود 527 هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی در استان خوزستان تحصیل می‌کنند و حدود 17 هزار معلم امر تعلیم و تربیت آن‌ها را بر عهده دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار