برگزاری جشنواره آیین های نوروزی در آستارا

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آستارا از برگزاری نخستین جشنواره آیین های نوروزی با عنوان نوروزگاه در آستانه سال جدید خبر داد.

کد مطلب: ۴۷۳۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان ، پردل امیری نژادگفت: با توجه به اینکه نوروز ثبت جهانی شده، در این میان می توان از ظرفیت های نهفته در دل این آیین با اجرای برنامه های جذاب فرهنگی استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان آستارا در پربار برگزار شدن این جشنواره می تواند نقش بزرگی را ایفا کند ، افزود: این جشنواره روز 26 اسفندماه از ساعت 14 تا 17 در باغ ملی آستارا به عنوان یکی از مکان های تاریخی شهرستان برگزار می شود.
امیری نژاد اضافه کرد: این جشنواره با شعار نوروز نماد پایداری فرهنگی ایران باستان برگزار می شود و در آن گوشه ای از آیین های کم رنگ شده و یا فراموش شده نوروزی به منصه ظهور گذاشته می شود.
وی تکم خوانی را یکی از رسم های دیرینه مردم منطقه خواند و افزود: در این جشنواره سعی شده در کنار به نمایش گذاشتن آیین های سنتی نوروز ، مسابقه سفره هفت سین و تخم مرغ های رنگی و نیز موسیقی های سنتی و آیینی نیز اجرا شود.
امیری نژاد با بیان اینکه با برگزاری چنین برنامه های جدید فرهنگی بهتر می توان نسل امروز را متوجه آیین های اصیل نسل های گذشته کرد ، گفت: آن چیزی که برای نسل امروز در ایام نوروز تبدیل به یک سرگرمی و رسم شده، منفجر کردن مواد محترقه است در صورتی که می توان با برپایی چنین آیین های فرهنگی، رسم و رسوم سال های نه چندان دور سرزمین مان را احیا کرد.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آستارا در ادامه از آمادگی ستاد خدمات سفر برای استقبال از گردشگران نوروزی خبر داد و بیان کرد: بازدید از واحدهای خدماتی با همکاری اداراتی نظیر صنعت ، معدن و تجارت ، شبکه بهداشت و درمان ، شبکه دامپزشکی و پایانه مرزی از یک هفته اخیر به شکل مستمری آستارا انجام می شود.
وی بیشترین مقصد گردشگران را در آستارا بازار و نوار ساحلی عنوان کرد و افزود: در صورت احیای مجدد طرح سالم سازی صدف ، بیشتر می توان به جذب گردشگر در این منطقه ساحلی کمک کرد.
وی توسعه گردشگری روستایی را بدون همکاری بخشداران و دهیاران غیر ممکن خواند و اضافه کرد: گردنه حیران ، استیل عباس آباد ، آبشار لاتون از جمله جاذبه هایی هستند که در دل مناطق روستایی ما قرار گرفته اند که شایسته است در راستای توسعه این مناطق برنامه های راهبردی ارائه شود.
وی از آمادگی مساجد و سالن های ورزشی آستارا برای اسکان اضطراری مسافران نوروزی در مواقع بحرانی خبر داد و بیان کرد: همچنین به مناسبت ایام نوروز از تاریخ 27 اسفندماه جاری تا 14 فروردین سال آتی، در دو نقطه ورودی شهر نمایشگاه صنایع دستی و مراکز اطلاع رسانی بر پا می شود.
شهرستان آستارا با داشتن جاذبه هایی نظیر منطقه ویژه توریستی و گردشگری حیران با امکاناتی نظیر تله کابین و پیست کارتینگ، سورتمه ، پارک جنگلی بی بی یانلو ، آبشار یکصد متری لاتون ، آبگرم های طبیعی علی داشی و کوته کومه ، پارک حیات وحش لوندویل ، باغ پرندگان ، تالاب آق ، بهشت کاکتوس ها ، ساحل صدف ، سینماهای چهار بعدی و پنج بعدی ، تالاب استیل عباس آباد ، باغ ملی ، پارک ساحلی شریعتی ، روستای توریستی دربند و مناطق شهرک هجرت و خانه های آسیاب و اماکن زیارتی و تاریخی شهرستان نظیر بقعه امامزادگان ابراهیم و قاسم (ع)از نوادگان امام موسی کاظم (ع) ، بقعه شیخ محمود خیوی در روستای عنبران ،بقعه پیرقطب الدین در روستای باغچه سرا و مدرسه تاریخی حکیم نظامی ، ساختمان قدیمی گمرک و باغ چای جزو مناطق پرگردشگر در ایام نوروز است.
در طول تعطیلات ایام نوروز در سال 94 ، یک میلیون و 64 هزار و 156 نفر در شهرستان آستارا اقامت داشتند.
شهرستان آستارا در 200 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان و در ردیف 20 شهر گردشگر پذیر کشور قرار دارد که وجود یک هزار و 200 واحد تجاری در بازارچه ساحلی آستارا و نیز وجود سواحل و طبیعت بکر و نیز واقع شدن در مسیر تردد شمالغرب کشور مهمترین دلایل موثر در افزایش تعداد مسافران ورودی به شهرستان آستارا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار