ایران از شرکت BP برای آلودگی نفتی دریای خزر شکایت می‌کند

خبرگزاری پانا: شرکت BP عهده دار اکتشاف و استخراج نفت برای کشور آذربایجان است اما به جای تزریق پسابهای نفتی در عمق شش هزار متری چاه ها، آنها را در آبهای دریای خزر رها سازی می کند.

کد مطلب: ۴۷۲۲۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، عبدالرضا کرباسی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بااعلام این خبر گفت: باتوجه به اهمیت زیست محیطی بزرگترین دریاچه دنیا و روند افزایشی آلودگی نفتی در این پهنه آبی امیدی به حفظ حیات آبزیان باقی نمانده است.

وی درادامه افزود: در سال های گذشته به صورت مکرر سواحل جنوبی دریای خزر توسط گلوله های نفتی پوشانده شده است و در آخرین حادثه که حدود 4 ماه قبل رخ داد حدود 25 تن گلوله نفتی ازسواحل ایران جمع آوری شد.

کرباسی خاطرنشان کرد:افزایش مواد نفتی در محیط های دریایی باعث افزایش میزان مواد آلی و در نتیجه آن مصرف اکسیژن برای سوخت و ساز آنها می گرددو بنابراین میزان اکسیژن آب دریای خزر رو به کاهش است که موجب مرگ و میر آبزیان می شود.

وی تصریح کرد:‌ از طرفی پس از تبخیر هیدروکربورهای سبک، بخش سنگین هیدروکربورها در سطح رسوبات بستر ترسیب یافته که مانع تبادل آب و رسوب می شود. ضمن آنکه زیستگاه های موجود در رسوبات را از بین می برد. در دراز مدت این امر موجب خواهد شد تا آبزیان از دسترسی به بنتوزها باز مانده و عملا با مرگ و میر بیشتری مواجه شویم.

وی گفت:‌ بر اساس گزارش روزنامه نیو باکو پست " آبهای آلوده به مواد نفتی، 64 بار بیشتر از استاندارد تعیین شده جهانی به اکسیژن نیاز دارد، و این نیز نشان می دهد که آبهای آلوده ای که کنسرسیوم AİOC به رهبری شرکت بی پی به دریای خزر می ریزد، موجب نابودی ماهیان و سایر جانداران خزر می شود." بدون شک اگر روند آلودگی نفتی به همین منوال پیش برود جمهوری اسلامی ایران علاوه بر شکایت از کشورهای آلوده کننده علیه شرکت بی پی نیز طرح دعوی خواهد نمود.

براساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، معاون محیط زیست دریایی کشور گفت:‌ شرکت BPدر سال های اخیر سعی کرده است تا از فناوری های ارزان تر در سکوهای نفتی بهره گیری نماید و به همین دلیل تاکنون حوادث متعددی را در محیط های آبی از این شرکت شاهد بوده ایم. بعنوان مثال می توان به حوادث دریای خزر و خلیج مکزیک اشاره نمود. اگر اعتقاد واقعی بر آن است که محیط زیست جهانی است و ایجاد آلودگی در یک نقطه می تواند به سایر نقاط انتقال یابد (همانند باران اسید، گرمایش جهانی، لایه ازون) مناسب است تا مجامع بین المللی از فعالیت های نفتی این شرکت مخرب محیط زیست جلوگیری نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار