برای اولین بار از «سینماحقیقت» پخش می شود؛

ابن بابویه چیزی از گورستان پرلاشز پاریس کم ندارد

کارگردان مستند «آرامستان» معتقد است اگر به قبرستان ابن بابویه رسیدگی شود، به ویژه به دلیل قرار گرفتن آن در جوار دیگر نقاط تاریخی شهرری، چیزی از تبدیل شدن به گورستانی مشابه گورستان پرلاشز کم ندارد.

کد مطلب: ۴۶۸۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، شهرام میراب اقدم مستندساز درباره تولید «آرامستان» توضیح داد: این اثر درباره تاریخچه گورستان ابن‌بابویه، شخصیت‌های تاثیرگذار مدفون در این محل از جمله جهان پهلوان تختی و میرزاده عشقی و تحولاتی که از آغاز تاکنون در این مکان صورت گرفته است.
دومین قبرستان عمومی تهران از زمان قاجار تاکنون
وی ابن‌بابویه را دومین قبرستان عمومی تهران از زمان قاجار تا امروز معرفی و اظهار کرد: نقطه آغاز ساخت این مستند مربوط به زمانی بود که من خبری درباره از بین بردن سنگ های مزار در ابن بابویه را خواندم و تصمیم گرفتم مستندی درباره آن بسازم. این طرح را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پیشنهاد دادم و آنها پذیرفتند این کار صورت بگیرد.
میراب اقدم ادامه داد: کار سختی بود و قبرهای بسیاری با قدمت زیاد بودند که سنگ نداشتند. از طرف دیگر از این گورستان تاریخچه درستی در دست نبود و ما وقتی این کار را شروع کردیم، پیدا کردن شخصیت هایی که آنجا دفن بوده اند، مدت زیادی به طول انجامید.
از شیخ صدوق و تختی تا انجوی شیرازی و نسیم شمال
کارگردان «آرامستان» تصریح کرد: شیخ صدوق، انجوی شیرازی، تختی، نسیم شمال شاعر و روزنامه نگار و... از جمله افراد مدفون در این گورستان هستند. اتفاقی که در این مستند افتاد، ثبت اتفاقات یک گورستان بود و ارزش آن در دهه های بعد بیشتر مشخص می شود.
وی یادآور شد: این گورستان با حرم حضرت عبدالعظیم در شهرری فاصله زیادی ندارد و همچنین برج طغرل و بنای تاریخی چشمه علی نیز در نزدیکی آن قرار دارد.
میراب اقدم تأکید کرد: ما دراین مستند به گفتگو با کسانی پرداخته ایم که از قدیم آنجا هستند و از برخی قبرها نگهداری می کنند. آنجا پر از مقبره خانوادگی بوده است که مردم در آن زندگی می کردند اما اکنون این مقبره ها توسط شهرداری خراب شده است.
ابن بابویه می تواند مثل پرلاشز یک مکان توریستی باشد
این مستندساز در پایان گفت: اگر به ابن بابویه رسیدگی شود، چیزی از قبرستان پرلاشز بزرگ‌ترین گورستان پاریس و از مشهورترین گورستان‌های جهان کم نخواهد داشت و به واسطه شخصیت هایی که در آن دفن هستند می تواند به یک مکان توریستی تبدیل شود.
«آرامستان» از مجموعه «سینما حقیقت» شنبه هشتم اسفند ساعت 21 برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و یکشنبه نهم اسفند ساعت 9، دوشنبه دهم اسفند ساعت 23 و چهارشنبه دوازدهم اسفند ساعت 18:30 بازپخش می شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار