در جلسه شبانه دولت و مجلس انجام گرفت:

توافق پاستوری‌ها و بهارستانی‌ها برای کمک معیشتی به مردم

خبرگزاری پانا: در جلسه مشترک اقتصادی دیشب دولت و مجلس توافق شد تا پایان سال جاری کمک های معیشتی به مردم انجام شود.

کد مطلب: ۴۶۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، این جلسه با حضور محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی رییسان قوای مجریه و مقننه، وزیران اقتصادی دولت، رییسان کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و جمعی از نمایندگان و کارشناسان اقتصادی پس از نماز مغرب و عشا در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

در این جلسه، دولت و مجلس به توافق رسیدند که کمک معیشتی به مردم تا پایان سال انجام شود. اما در مورد نحوه پرداخت، نقدی و غیر نقدی بودن منبع پرداخت و این که آیا به همه اقشار و یا برخی از اقشار این کمک ها تعلق گیرد تصمیم قطعی گرفته اتخاذ نشد، ولی قرار شد که اطلاع رسانی در مورد جزییات این موضوع را دولت انجام دهد.

بررسی تسریع در ارایه لایحه بودجه 91 نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در جلسه شبانه دولت و مجلس بود که دراین جلسه مجلسیان از دولت خواستند که لایحه بودجه 92 را هرچه زودتر تقدیم کند .

بحث درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز از دیگر دستور های مورد بحث بود که در این زمینه قرار شد گفت وگوها میان دولت و مجلس همچنان ادامه یابد.

سلسله‌ جلسات اقتصادی دولت و مجلس بنا به تاکید مقام معظم رهبری برای حل مشکلات اقتصادی و مشکلات اقتصادی اقشار ضعیف جامعه پس از حضور رییس‌جمهور در جلسه علنی 27 دی مجلس با حضور رییسان قوای مجریه و مقننه، وزیران اقتصادی، مدیران اقتصادی دولت، رییسان کمیسیون‌های اقتصادی مجلس همراه با نمایندگان اقتصاددان مجلس به صورت شبانه آغاز شد.

این جلسات به استثناء پنج‌شنبه و جمعه هفته پیش، از روز چهارشنبه27 دی تاکنون هر شب بعد از نماز مغرب و عشا در محل نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شده است.

در تمام این جلسات به غیر از سه جلسه که علی لاریجانی در سفر خارجی سودانبه سر می برد،رییسان قوه مقننه و مجریه حضور داشته‌اند.

جلسه بعدی دولت و مجلس قرار است شنبه آینده برگزار شود.

"علی لالریجانی" رییس مجلس شورای اسلامی عصر دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در باره جلسات شبانه دولت و مجلس گفت: بحث‌هایی میان دولت و مجلس وجود دارد اما هنوز این بحث‌ها به نتیجه روشنی نرسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که این جلسات تا چه زمانی تداوم خواهد داشت، افزود: نمی‌دانم؛ مهم این است تصمیمی گرفته شود که در مجموع شرایط فعلی کشور برای اقتصاد و کاهش تورم و رونق تولید مفید باشد.

پیش از این سید"شمس‌الدین حسینی" وزیر اقتصاد در حاشیه همایش روز گمرک در مورد شاخص‌های اصلی جلسات مشترک دولت و مجلس گفته بود: چند محور اصلی در این جلسات دنبال می‌شود که مهمترین آن‌ها ایجاد فرصتی خارج از هیاهو و دغدغه برای مباحثه در مورد موضوعات اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: از سویی همکاران مجلس تحلیل‌ها و دیدگاه خود را ارائه می‌کنند و از سویی دیگر دولت که با امور نزدیک‌تر است اطلاعات و تحلیل‌های خود را بیان می‌کند که به میزان قابل توجهی نگاه هر دو طرف به هم نزدیک شده و اطلاعات خوبی مبادله می‌شود و در این میان مجلس نیز بیشتر با محدودیت‌های دولت آشنا می‌شود.

وی با اشاره به این‌که تفاهم و اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها در این جلسات وجود دارد، افزود: دغدغه این است که در این میان باید بیش از پیش توجه کرد همان طور که باید فشار به مردم به حداقل برسد باید تولید نیز مورد پشتیبانی قرار بگیرد.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: ‌این که هدفمندی‌ یارانه‌ها چه زمانی اجرا شده و اصلاح قیمتی آن چگونه است نیازمند بحث بیشتر و جمع بندی است در حالی که اکنون فقط به میانه راه بحث‌ها میان دولت و مجلس رسیده‌ایم.

* بودجه 92

حسینی در ادامه به بودجه از دیگر موضوعات مورد بررسی در این گفت‌وگوها اشاره کرد و افزود: برداشت دولت از گفت‌وگو با مجلس این است که باید با دقت و جدیت بیشتری لایحه بودجه 92 تدوین شود و اگر مشکل خاصی پیش نیاید از هفته آینده نوشتن تبصره‌های بودجه شروع خواهد شد.

* وضعیت معیشت مردم

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین به پشتیبانی از وضعیت معیشتی مردم در ماه‌های پایانی سال در جلسات مشترک قوه مقننه و مجریه اشاره کرد و توضیح داد: برخی آمار و ارقام اعلام شده در رسانه‌ها در مورد مسائل اقتصادی دیده می‌شود که آن‌ها تنها در حد گمانه قلمداد می‌کنم و هیچ گونه نتیجه‌ای قطعی نشده این درحالی است که دولت و مجلس هر دو سخنگوی رسمی داشته و اطلاعات و آمار دقیق و قابل اتکا تنها از سوی آن‌ها بیان می‌شود و مابقی این آمار تنها گمانه‌زنی است.

* قیمت ارز در بودجه 92

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا در این جلسات در مورد مسائل ارزی نیز تصمیمی گرفته شده است یا خیر؟ تصریح کرد: ارز از موضوعات مورد بررسی بین دولت و مجلس نبوده و حداکثر گفت‌وگو در مورد آن مربوط به تعیین رقمی در بودجه سال آینده است که باید چه مقدار باشد.

* افزایش صادرات غیر نفتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد تغییرات صادرات غیر نفتی در سال جاری نیز افزود: این صادرات با در نظر گرفتن برخی از محصولاتی که در آمار صادرات غیر نفتی ثبت می‌شوند ولی پایه نفتی دارند نظیر میعانات گازی به 35 میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده است که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2.5 درصد کاهش داشت. اما در فصل اول و دوم سال 10 درصد کاهش داشتیم که به مرور زمان جبران شده است.

حسینی اضافه کرد: اگرچه در صادرات نفتی تحت فشار و تحریم بابت خرید نفت یا میعانات گازی هستیم اما صادرات صنعتی و معدنی و سایر کالاها با رشد 30 درصدی توانسته‌اند این کاهش را جبران کنند.

وی همچنین با بیان این‌که سیاست مدیریت واردات به طور جدی دنبال شده است، بیان کرد: امروز واردات نسبت به 10 ماهه مشابه سال قبل حدود 12.5 درصد کاهش پیدا کرده اما نکته قابل توجه این است که در این میان برنامه ریزی‌ها به سمت تامین کالاهای ضروری و اساسی پیش رفته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این‌که در واردات حدود 22 درصد تامین کالاهای اساسی افزایش یافته است، عنوان کرد:‌ با اینکه حجم واردات کاهش یافته اما این با کالاهای با اولویت کمتر معطوف شده اما در مقابل سیستم ارزی و تجاری کشور بر اقلام پایه متمرکز بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار