رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان جنوبی:

اجرای آیین های نوروزی و نمایش های شادی آور در روز جهانی تئاتر

حسین عباس زاده رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان جنوبی از اجرای آیین های نوروزی و میدانی از ابتدای فروردین ماه 95 در شهرهای بیرجند ، قائن ، نهبندان و فردوس خبرداد.

کد مطلب: ۴۶۶۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، عباس زاده نویسنده و کارگردان تئاتر بیرجند و رئیس انجمن نمایش استان خراسان جنوبی با بیان این خبر گفت: اجرای نمایش های شادی آور و برنامه های نمایشی در روزهای تعطیلات نوروز یکی از آیین های کهن منطقه ماست و همه ساله در شهرهای استان ، این آیین های نمایشی و رقص های محلی نوید بهار و نوروز را به کوچه ها و خیابان ها می آورند. امسال بنا داریم تا روز جهانی تئاتر در استان با ویژه برنامه های تئاتری برگزار شود.

وی آیین های نوروز را در سرزمین کهن ایران دارای ریشه ای استوار دانست که در نمونه های اجرایی چون کوسه برنشین ، میرنوروزی و ... نمود یافته اند و افزود: توجه به آیین های نوروزی از دیدگاه مردم شناسی و گردشگری نیز یک ضرورت است. گذشته از این که جشن رستن دوباره بهار روحیه نشاط در مردم ایجاد می کند، حضور مسافران نوروزی و افزایش جمعیت گردشگران در این ایام فرصت خوبی برای معرفی فرهنگ و هنر استان خواهد بود.

عباس زاده تاکید کرد: امسال که نوروز با ایام سوگواری همزمان نیست فرصت خوبی داریم تا از پتانسیل تئاتر برای پیوند روزجهانی تئاتر و نوروز استفاده کنیم.

ولی روحیه با نشاط و شاد مردم خراسان جنوبی را یکی از عوامل برنامه ریزی برای اجراهای آیینی در استان عنوان کرده و افزود: هرساله آیین های باران خواهی ، نوروزی ، آیین های کاشت و داشت و برداشت و ... را در استان می بینیم که همراه با آیین های پایکوبی سنتی و محلی خاص این استان برگزار می شود. انواع نمایش واره ها همچون " شوبزی " در جشن ها اجرا می شده است و ما سعی داریم این فرهنگ را همچنان زنده نگاه داریم.

عباس زاده درخصوص برنامه های نوروزی در این استان گفت: با همکاری شهرداری ها و ادارات میراث فرهنگی در شهر های بیرجند ، قائن، نهبندان و فردوس اجراهای میدانی ، خیابانی و شادی بخش را در اماکن تاریخی ، مراکز تفریحی و پرتردد شهر اجرا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: از چند هفته قبل فراخوان این برنامه ها به هنرمندان استان اعلام شده و طرح های ایشان را دریافت کرده ایم.

این پژوهشگر تئاتر با اشاره به اجرای نمایش های "دمنوش" ، "شب های طنز بیرجند" ، "لبخند زعفرانی " و ... که در بهمن ماه 94 روی صحنه رفته اند گفت: این نمایش ها به عنوان تئاتر غیر دولتی و با درآمد گیشه روی صحنه رفتند و با استقبال بسیار خوبی هم روبرو شدند اما تا کنون سالن های تئاتر در تعطیلات نوروز اجرایی نداشته اند و این نکته قدرت ریسک پذیری سالن ها را کم کرده است. اجراهای نوروزی اقدامی جدید در استان محسوب می شود از این رو بیشترین برنامه ریزی ما نیز روی کار محیطی خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار