نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران برگزار می‌کند

انسان‌شناسی اجرا و نمایش: چشم‌اندازهای هنر در شهر مدرن ایرانی

نشست «انسان‌شناسی اجرا و نمایش: چشم‌اندازهای هنر در شهر مدرن ایرانی» در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

کد مطلب: ۴۶۱۳۰۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، نشست «انسان‌شناسی اجرا و نمایش: چشم‌اندازهای هنر در شهر مدرن ایرانی» با حضور ناصر فکوهی و در قالب رویکرد میان‌ رشته‌ای نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران چهارشنبه 21 بهمن در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

در توضیح این درس‌گفتار آمده است:

«در تاریخ اندیشه‌ها و نظریه‌های انسان شناسی؛ عنوان انسان شناسی اجرا و انسان شناسی نمایش (تئاتر) که لزوما نمی‌توان آنها را یک حوزه واحد در نظر گرفت، ما را به سرعت به نام‌های «ترنر» و «شکنر» می‌رساند که زمینه کار نظریه پرداز نخست بیشتر پهنه‌های سنتی مردم شناسی بود، در حالی‌که دومی بیشتر به جهان معاصر نظر داشت.

اما فراتر از رویکردی که می‌توانیم در این درسگفتار به بخش نظری انسان شناسی اجرا و نمایش داشته باشیم و بیشتر یک معرفی مختصر را در بر می‌گیرد، بحث ما به دنبال آن خواهد بود که به حوزه تخصصی خویش یعنی مطالعات شهری بپردازیم و نخست در دایره‌ای بزرگتر موضوع تحلیل اجرا و نمایش شهری در مدیریت و طراحی فضا و روابط فضایی و فرهنگی شهرهای مدرن جهان و سپس باز به صورتی خاص‌تر چنین مدیریت و تبیینی نظری در ایران را بررسی کنیم.

کشور ما با سرعتی شگفت‌آور در طول پنجاه سال به کشوری تقریبا کاملا شهرنشین تبدیل شده است. اما هم سرعت و هم شکل و محتوای این شهری شدن آن را آسیب زده و آسیب‌زا کرده است. در این میان، هنر به طور عام و هنر نمایش به طور خاص می‌تواند نقشی اساسی داشته باشد. اما این کار را نمی‌توان به صورتی مکانیکی با الگو برداری‌های مستقیم از سایر تجربه‌های جهانی، یا با اقدامات پر زرق و برق و زودگذر، انجام داد و برعکس باید تمام الزامات و چارچوب‌های موجود را برای یافتن یک یا مجموعه‌ای از الگوهای قابل اجرا و موثر در نظر گرفت. بنابراین در این درسگفتار تلاش ما آن خواهد بود که، هم نگاهی نظری به موضوع داشته باشیم و هم به ارائه سرنخ‌هایی در پیاده کردن این نظریه‌ها در سطح شهر مدرن ایرانی بپردازیم.»

این نشست روز چهارشنبه ۲۱ بهمن از ساعت ۱۷ زیر نظر ناصر فکوهی مدرس دانشگاه تهران و مدیر موسسه انسان‌شناسی و فرهنگ، در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار