گیاهان زمینی محموله آینده کاوشگران فضایی + تصاویر

توانایی زندگی در شرایط سخت در برخی گونه‌ها‌ی گیاهی به دانشمندان این امید را داده است تا آنها را به سفرهای فضایی و سیارات دیگر ببرند.

کد مطلب: ۴۵۹۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ شبیه سازی زندگی قارچ‌ها و گلسنگ‌های قطب جنوب در خارج از ایستگاه فضایی بین المللی نشان داده است که برخی از گیاهان می‌توانند در شرایط خلاء و بی وزنی به زندگی خود ادامه دهند و بر این اساس امکان رشد گیاه بر سطح سیاره مریخ در آینده به وجود می‌آید.
این قارچ‌ها در یک آزمایش به مدت 18 ماه خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی نگهداری شده‌اند و بیش از نیمی از سلول‌های قارچی سالم مانده‌اند.

نمونه‌های قارچ از قطب جنوب و نمونه‌های گلسنگ از کشورهای اسپانیا و اتریش جمع آوری شده‌اند این قارچ‌ها در یک محفظه حاوی 1.6درصد آرگون، 0.05 درصد اکسیژن،2.7 دهم درصد نیتروژن همگی در فشار هزار پاسکال با 95 درصد دی اکسید کربن به مانند شرایط اتمسفر سیاره مریخ نگهداری شده‌اند.
این نمونه‌های قارچ و گلسنگ در یک محیط با دمای حدودی بین بازه 21 درجه سانتی گراد زیر صفر و 59 درجه سانتی گراد بالای صفر نگهداری شده‌اند.

محفظه این قارچ‌ها توسط ESA آژانس فضایی اروپا ساخته شده است و بر روی شاتل‌ فضایی آتلانتیس به ایستگاه فضایی منتقل شده است همچنین برخی نمونه‌ها در معرض تابش اشعه ماورای بنفش کیهانی نیز قرار گرفته‌اند.
ناسا همچنین به تازگی خبری مربوط به باز شدن و شکفته شدن یک گل در ایستگاه فضایی را منتشر کرده است‌.

کارشناسان ناسا هدف از انجام این گونه آزمایش‌ها را ساخت گلخانه در فضا برای تولید غذا در حین سفرهای فضایی طولانی مدت توسط فضا نوردان و نیز رشد و کشف گیاه در سایر سیارات منظومه شمسی عنوان کرده‌اند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار