برای درمان بدشکلی جمجمه؛

سلول های بنیادی ترمیم استخوان صورت و جمجمه کشف شد

برای اولین بار در جهان محققین دانشگاه «راچستر» آمریکا موفق به شناسایی سلول های بنیادی شده اند که قادر به شکل دادن جمجمه و همچنین استخوان صورت را ترمیم می کنند.

کد مطلب: ۴۵۸۸۳۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ در همین حال محققین دانشگاه «راچستر» ایالت «نیویورک» آمریکا می گویند از این روش می توان در درمان بدشکلی جمجمه نوزادان (کرانیوسینوستوزیس) که بیماری مهلک است و منجر به وارد شدن فشار به مغز می شود، بهره برد.
دانشمندان آمریکایی بر این باور هستند که این دستاورد می تواند رشته دانشگاهی تحت عنوان مهندسی بافت بوجود آورد که در آن سلول های بنیادی و مواد دیگری برای جایگزین شدن استخوان های آسیب دیده صورت به دلیل بیماری مادرزادی، ضایعه و جراحی مورد استفاده قرار گیرند.
محققین دانشگاه «راچستر» سال ها بر روی ژن Axin۲ و جهش ژنی که منجر به بیماری «کرانیوسینوستوزیس»؛ بدشکل شدن جمجمه می شود، مطالعه کرده اند و الگوی ژن Axin۲ در جمجمه موجب شد که محققین مطالعات خود را بر روی فعالیت سلول های Axin۲ و نقش آن در شکل گیری استخوان، ترمیم و باز رویش (رشد دوباره) ادامه دهند.
آخرین نتایج علمی این محققین نشان می دهد سلول های بنیادی که در شکل دادن جمجمه موثر هستند، حاوی یک درصد سلول های Axin۲ هستند.
همچنین محققین آمریکایی اثبات کرده اند که انبوهی از این سلول های بنیادی مسئول شکل دادن استخوان های بلند در پا و دیگر بخش های بدن هستند.
نتیجه این تحقیق در نشریه Nature Communications چاپ شده است.
منبع:مهر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار