چطور سیستم ایمنی بدن نوجوانان را تقویت کنیم؟

سیستم ایمنی بدن نوجوان شما در برابر عفونت های باکتریایی، ویروس ها و دیگر مهاجمان عفونی نیاز به محافظت دارد. در غیر این صورت فرزند شما در برابر بیماری های بالقوه جدی آسیب پذیر خواهد شد.

کد مطلب: ۴۵۶۷۱۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهر تهران ، متاسفانه در میان نوجوانان برخی عادات غلط زندگی از جمله وعده های غذایی نامناسب و دیر بیدار شدن و دیر خوابیدن و ... منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.

والدین برای حفظ سلامتی نوجوانان می‌ توانند با سوق دادن آن‌ ها به سوی راه هایی كه موجب تقویت سیستم ایمنی بدنشان می ‌شود سلامتی هرچه بیشتر را برایشان رقم بزنند.

یک رژیم غذایی متعادل که شامل مقادیر زیادی پروتئین، لبنیات کم چرب، نان کامل، میوه و سبزیجات، است، باید برای نوجوانان لحاظ شود. نوجوانان نیاز به مصرف بالاتر کلسیم، و آهن در مقایسه با گروه های سنی دیگر دارند. منابع چربی سالم مانند آجیل، روغن ماهی، و آووکادو را فراموش نکنید.

با توجه به این که نوجوانان در معرض خطر از دست دادن برخی ویتامین ها و مواد معدنی به دلیل برخی عادات نادرست غذا خوردن در مدرسه هستند، با پزشک در مورد دریافت برخی مولتی ویتامین ها صحبت کنید.

انواع توت ها، قارچ، حبوبات، پیاز، را در رژیم غذایی نوجوان خود بگنجانید. این غذاها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و حامی سلامت روده است. طبق نظر محققان كلینیك مایو، نوجوانان به 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. در غیر این صورت مغزشان و به دنبال آن ساعت درونی بدنشان تغییر می ‌كند.

بسیاری از نوجوانان دوست دارند بیشتر بخوابند ولی این موضوع با ساعت شروع مدارس و نیز شغل‌هایی كه صبح زود شروع می‌ شوند مغایرت داشته و اشكال ایجاد می ‌كند. به نوجوانتان به داشتن خوابی خوب و راحت كمك كنید تا سیستم ایمنی بدنش تقویت شود.

نوجوان خود را به فعالیت های بدنی و فعالیت های کاهش دهنده استرس تشویق کنید. اگر در ورزش های سازمان یافته شرکت نکرده است، او را در یک برنامه شنا، ثبت نام کنید و یا در برنامه های گردش خوانواده شامل فعالیت های دوچرخه سواری شرکت دهید.یک پاداش برای نوجوان این است که کل اعضای خانواده در این فعالیت ها شرکت کنند.

به نوجوان خود بیاموزید استرس خود را چگونه مدیریت كند. استرس ‌های كوتاه مدت تاثیر كمی روی سلامت سیستم ایمنی بدن می‌ گذارند در حالی كه استرس ‌های بلند مدت یا مزمن سطح هورمون كورتیزول را افزایش می ‌دهند.

طی نتایج حاصله از تحقیقات پژوهشگران دانشگاه هاروارد بر روی افزایش سطح هورمون كورتیزول روی موش ‌ها، این هورمون تولید سلول‌هایTرا كه جزء اصلی یك سیستم ایمنی سالم است، سركوب می ‌كند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار