در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

تأثیر آلودگی هوا بر ناباروری زوجین/آخرین وضعیت طرح افزایش جمعیت

رئیس انجمن علمی مامایی با اعلام اینکه آلودگی هوا بر ناباروری زوجین اثرگذار است، گفت: آلاینده ها با توجه به شدت آلایندگی در سقط جنین و زایمان زودرس دخیل هستند.

کد مطلب: ۴۵۶۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد

ناهید خداکرمی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی پانا، با بیان اینکه آلاینده ها نقش مهمی در بروز ناباروری زوجین دارند، اظهار داشت: نمی توان از تأثیر آلاینده های زیست محیطی در روند ناباروری چشم پوشی کرد چرا که این موضوع در صورت شدت آلایندگی در سقط جنین و زایمان زودرس دخیل خواهد بود.


رئیس انجمن مامایی بارها موضوع تأثیر آلودگی هوا بر میزان ناباروری در جلساتی به بحث و بررسی گذاشته شد و در این جلسات عنوان کردیم که در بهبود سلامت باروری باید مداخلاتی انجام شود و نگرانی ها از بین برود.


وی خاطرنشان کرد: آلاینده های زیست محیطی در این باره تأثیرگذار هستند و ما در این مسیر نگران هستیم، بنابراین می بایست به منظور افزایش جمعیت اقدامات جدی تری انجام شود. از طرفی سازمان ها و نهادها و دستگاه هایی که مسئول تولید آلاینده ها هستند باید در این رابطه پاسخگو باشند.


خداکرمی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت برنامه سیاست های افزایش جمعیت گفت: چنانچه سیاست های کلی نظام مانند سیاست های جمعیتی و یا سیاست های سلامت مسیر راه را مشخص می کند و دستگاه های مربوطه طبق این سیاست ها اقدامات را رصد می کنند و منطبق با آن حرکت می کنند.


وی همچنین با بیان اینکه در سلامت باروری نیازمند آموزش های صحیح هستیم، گفت: این آموزش ها از سطح مدرسه آغاز می شود و در دانشگاه ها باید توسعه یابد ضمن اینکه دستگاه هایی همچون وزارت بهداشت که متولی حوزه سلامت است، باید طرح های تحول بهداشت و سلامت باروری را در حاشیه شهرها بگنجانند.


رئیس انجمن علمی مامایی کشور در ادامه با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت باید فضایی را فراهم کند که زنان به صورت مستقیم بتوانند خدمات باروری را دریافت کنند، گفت: یکی از موضوعاتی که مورد توجه قرار دارد حمایت از طرح تحول سلامت در حوزه زایمان طبیعی است که امیدواریم چالش های موجود بر سر راه این بخش برطرف شود.


خداکرمی با تأکید براینکه زنان مراکز و حاشیه شهرها باید به یک اندازه از خدمات بهره ‌مند شوند، اضافه کرد: در حال حاضر بحث سیاست ‌های جمعیتی مطرح است که باید در هر پایگاه درمانی یک نفر مختص به سلامت بارداری وجود داشته باشد که بتواند زنان را به فرزندآوری و ارتقای سلامت خانواده تشویق کند و سلامت مادران را ارتقا دهد.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار