مشاورمطالعات سد گتوند :

جانمایی و آبگیری سد گتوند خطای ملی بود

محمدعلی بنی هاشمی'عضو هیات علمی موسسه آب دانشگاه تهران و مشاورمطالعات سد گتوند جا نمایی و آبگیری سد گتوند را یک خطای ملی دانست و گفت : پس از آبگیری این سد 25 درصد به شوری رودخانه کارون اضافه شده است.

کد مطلب: ۴۵۲۲۳۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، بنی هاشمی در نشست تخصصی بررسی راهکارهای حل مشکلات سد گتوند که درحاشیه دهمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه در دانشگاه چمران اهواز برگزار شد، افزود: شوری آب کارون بعد از آبگیری سد گتوند موضوع پیچیده ای است و آلوده کنندگان کارون حاضر به پذیرش سهم خود نیستند و تقصیر را به گردن یکدیگر می اندازند، وزارت نیرو نیز معتقد است این سد نه تنها باعث شوری رودخانه نشده بلکه کیفیت آن را بهبود بخشیده است.
بنی هاشمی همچنین گفت: مطالعات دانشگاه تهران نشان می دهد که حجم ذخیره نمک سازند گچساران که پیش از این 120 میلیون تن برآورد شده بود، 43 میلیون تن است البته لازم است گمانه زنی های جدیدی انجام شود و به ویژه حجم توده نمک در ساحل شرقی نیز بر آورد شود.
وی اضافه کرد: در گذشته روزانه 45 هزار تن نمک از سازند گچساران وارد رودخانه می شد که در زمان اوج، 9میلیون تن نمک در مخزن سد ذخیره شده بود و در اسفند سال گذشته حجم نمک به 8.3 میلیون تن رسید، اما موجب خوش اقبالی است که نرخ ورود نمک از سازند به مخزن در حال کاهش است.
مشاورمطالعات سد گتوند گفت : مطالعات نشان داده که نگرانی از بابت واگرایی و تاثیر شوری آب مخزن روی سازه سد نیز منتفی شده است.
وی تاکید کرد: مطالعات سد گتوند به دلیل ذینفع نبودن کارفرما بدون فشارهای خارجی و در محیطی علمی انجام شده است.
بنی هاشمی افزود: در مطالعات پنج راهکار کنترل شوری از مبدا، نمک زدایی و محبوس کردن نمک، مدیریت مخزن و شستشوی سریع، انتقال آب مخزن، انحراف آب و بر چیدن سد پیشنهاد شده بود.
مشاور طرح حل مشکل سد گتوند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در انتخاب گزینه نهایی طرح حل مشکل سد گتوند دولت تمایل به اجماع داشته است، گفت : نبود اجماع بین ذینفعان سد گتوند باعث شده انتخاب گزینه نهایی برای حل مشکل سد گتوند به تاخیر بیافتد.
وی افزود: تاکنون سه جلسه به اضافه شورای عالی آب برای این منظور تشکیل شده اما اعضای جلسه هنوز به اجماع نرسیده اند.
بنی هاشمی گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، سازمان محیط زیست و وزارت نیرو صورتجلسه را امضا کرده اما وزارت جهاد کشاورزی بخشی از صورتجلسه را نپذیرفته است.
وی درباره اظهار نظر اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه هیچکدام از راهکارهای مطالعات سد گتوند را نپذیرفته، افزود: متصدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماینده این سازمان در جلسات شرکت می کند و تمام صورت جلسات را امضا کرده است که به معنای تایید مطالعات است.
بنی هاشمی در ادامه از تصمیم گیری برای سد گتوند درجلسه آینده شورای عالی آب خبر داد و افزود: دوشنبه آینده (پنجم بهمن) قرار است شورای عالی آب تشکیل شود و سد گتوند جزو دستورکارهای جلسه است.

*سدی که مساله روز خوزستان شد
عضو هیات علمی دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران نیز در این نشست با اشاره به اهمیت گزینه انتخابی برای حل مشکل سد گتوند برای خوزستانی ها، گفت: سد گتوند برای آنهایی که در تهران نشسته اند مساله اصلی و اولویت نیست اما مشکل این سد یکی از مسائل روز خوزستان است.
مهدی قمشی درباره مخالفت ها با واگذاری مطالعات حل مشکل سد گتوند به موسسه آب دانشگاه تهران، افزود: مشکل ما با این دانشگاه نیست چرا که این مطالعات با دلسوزی انجام شده است اما مشکل ما با نگاه سیاسی به آب در دستگاه های اجرایی است و این باعث حساس شدن خوزستانی ها شده است.
وی تاکید کرد: تعجبی ندارد که اضافه شدن 500 واحد به شوری آب کارون بعد از آبگیری سد گتوند برای خوزستانی ها اهمیت داشته باشد زیرا مساله روزمره آنهاست و مردم روزانه این آب را می چشند، اما کسی به فکر این مساله نبوده است.
نشست تخصصی بررسی راهکارهای حل مشکل سد گتوند با حضور تعدادی از علاقمندان، کارشناسان و اساتید دانشگاه برگزار شد و حاضران سئوالات زیادی راجع به مطالعات مطرح و آن را به چالش کشیدند.
سد گتوند علیا، بلندترین سدخاکی کشور و آخرین سد روی رودخانه کارون است که در25 کیلومتری گتوند در خوزستان قرار دارد.
آنطور که کارشناسان می گویند جا نمایی اشتباه این سد باعث شده که سازند نمکی گچساران در مخزن سد قرار گیرد و انحلال نمک این سازند باعث شور شدن آب مخزن و رودخانه کارون شده است.
این سد در سال 91 آبگیری شده است.
شوری (EC) آب دریاچه سد از پنج هزار واحد (میکروموس) تا 160 واحد در مخزن سد برآورد شده است.
مطالعات طرح حل مشکل سد گتوند از امسال به موسسه آب دانشگاه تهران واگذار شده و این موسسه گزارش خود را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی (کارفرمای مطالعات) ارائه داده اما با گذشت چندین ماه از تصویب مطالعات، تصمیم نهایی در مورد سد گتوند اتخاذ نشده است.
دهمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه 29 اسفند تا یکم دی در دانشگاه شهید چمران برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار