معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی:

رنگ سفید نان دلیل کیفیت نیست/افزودن ماده‌ی سمی به خمیرنان برای سفیدشدن

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: رنگ سفید نان دلیل کیفیت نان نیست ولی متاسفانه مردم به نان‌هایی تمایل پیدا می‌کنند که رنگ سفیدتری دارند.

کد مطلب: ۴۵۱۹۲۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، غلامعلی راستی در جلسه کار گروه استانی آرد و نان آذربایجان شرقی بر ضرورت پخت نان با شرایط مطلوب و سالم تاکید کرد.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در ترکیب آرد کهنه و جدید و نیز استراحت آرد مطالبی وجود دارد که باید رعایت شود تا آرد خوبی به بازار تحویل شود.

وی اظهار داشت: نانوایان حق استفاده از آرد نول یا همان آرد سفید کامل را ندارد و این آرد تنها در کیک‌سازی و بیسکویت سازی مصرف می‌شود.

راستی خاطرنشان کرد: آردهای پخت شده در نانوایی باید از درصد مشخصی از سبوس برخوردار باشد و این درصد در نان‌های لواش، سنگگ و بربری متفاوت است.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: آرد با درجه سبوس 7 ، 12 و 14 درصد مصوب شده و اگر بتوانیم این درصد را به حد کافی و مطلوب برسانیم سلامت مردم نیز حاصل می‌شود و در این راه نیازمند ایجاد فرهنگ در مردم هستیم تا با رنگ نان در این مورد قضاوت نشود.

وی افزود: به عبارت دیگر رنگ سفید نان دلیل کیفیت نان نیست ولی متاسفانه مردم به نان‌هایی تمایل پیدا می‌کنند که رنگ سفیدتری دارند.

راستی خاطرنشان کرد: درصدهای قانونی در مورد نان باید رعایت شود و بنا به اعلام مسئولان بهداشتی آرد نول در روده ایجاد چسبندگی می‌کند و مشکلات بهداشتی دارد و هر چه نان تیره‌تر باشد دارای سبوس بیشتر بوده و سالم‌تر است.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: قطع سهمیه آرد نانوایان جزو اختیارات کار گروه آرد و نان نیست و بر اساس اختیارات این کار گروه بازدید و بررسی از نانواها انجام می‌شود و به تعزیرات ارجاع می‌شود.

وی ادامه داد: تعزیرات حکومتی مرجع برخورد با نانوایان متخلف بوده و کار گروه آرد و نان تنها نظرات تخصصی و کارشناسی را به تعزیرات ارجاع می‌دهد.

راستی اظهار داشت: برخی نانواها اقدام به افزودن بلانکیت که ماده‌ای شیمیایی است به نان می‌کنند و این افزودنی موجب سفید شدن رنگ نان می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار